Μάθημα : ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κωδικός : 1001070311
1001070311 - ΣΕΒΑΣΤΗ-ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΠΟΥΛΗ
Περιγραφή Μαθήματος

Βασικός στόχος του μαθήματος Πληροφορικής, είναι ένας όρος που περιγράφει την
ικανότητα των μαθητών/-τριών να χρησιμοποιούν τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες, τα εργαλεία επικοινωνίας και τις δικτυακές υπηρεσίες για την προσπέλαση, διαχείριση, ενσωμάτωση, αξιολόγηση, δημιουργία και επικοινωνία πληροφοριών, με στόχο την επίλυση προβλημάτων και,τελικά,τη συμμετοχή τους στη σύγχρονη κοινωνία της γνώσης (knowledge society).
Στις μέρες μας καθημερινά ακούμε να γίνεται λόγος για Νέες Τεχνολογίες, για
τη Λεωφόρο των Πληροφοριών και για μια νέα επιστήμη την Πληροφορική.
Συχνά η κοινωνία μας χαρακτηρίζεται ως Κοινωνία της Πληροφορίας.
- Τι είναι οι πληροφορίες στις οποίες βασιζόμαστε, για να παίρνουμε αποφάσεις
ή για να οργανώνουμε καλύτερα τις δραστηριότητές μας; - Τι μελετά η επιστήμη της Πληροφορικής;
- Τι σχέση έχει ο υπολογιστής με όλα όσα αναφέραμε;
Στο Κεφάλαιο αυτό θα ασχοληθούμε με έννοιες όπως οι παραπάνω, για να μπο-
ρέσουμε να κατανοήσουμε καλύτερα τον συναρπαστικό κόσμο της Πληροφορικής.
Βιβλίο μαθητή
Κεφ. 1 (σελ 12-15)
Φύλλα εργασίας:
Σε αυτό το κεφάλαιο θα απαντήσουμε στα ερωτήματα:
- Με ποιο τρόπο εισάγουμε δεδομένα στον υπολογιστή;
- Με ποιους τρόπους μπορούμε να πάρουμε τα επεξεργασμένα δεδομένα;
- Πού αποθηκεύουμε τα δεδομένα και τις πληροφορίες;
- Από ποια μέρη αποτελείται ο υπολογιστής;
- Όλοι οι υπολογιστές έχουν την ίδια μορφή;
Βιβλίο μαθητή
Ενότητα 2.1-2.2 (σελ. 16-19)
Βιντεομαθήματα:
Φύλλα εργασίας:
Ο υπολογιστής μας βοηθάει σε όλο και περισσότερες δραστηριότητες της καθημερινής μας ζωής. Πολλοί άνθρωποι αφιερώνουν αρκετές ώρες κάθε μέρα μπροστά στον υπολογιστή, για να ολοκληρώσουν μια εργασία τους ή για να ψυχαγωγηθούν.
- Ποιες επιπτώσεις μπορεί να έχει η πολύωρη χρήση του υπολογιστή στην υγεία
μας; - Πώς πρέπει να διαμορφώσουμε το περιβάλλον εργασίας μας, ώστε να γίνει αυτή
πιο ευχάριστη και ξεκούραστη; - Πώς θα μπορούσαμε να ρυθμίσουμε κατάλληλα την οθόνη μας, ώστε να γίνει
ευκολότερη η εργασία μας στον υπολογιστή;
Βιβλίο μαθητή
Κεφ. 3 (σελ. 21-23)
Βιντεομάθημα
Πηγή: nataliageorgitziki.blogspot.com
Quiz
Μεταξύ των προγραμμάτων που υπάρχουν στον υπολογιστή μας βρίσκεται συνήθως και κάποιο πρόγραμμα για ζωγραφική και δημιουργία σχεδίων. Το πρόγραμμα
αυτό, που ανήκει στην κατηγορία του Λογισμικού Εφαρμογών, μας προσφέρει διάφορα εργαλεία με τα οποία μπορούμε να φτιάξουμε τις δικές μας ζωγραφιές και
τα δικά μας γραμμικά σχέδια. Στη συνέχεια θα έχουμε την ευκαιρία χρησιμοποιώντας ένα πρόγραμμα ζωγραφικής να διερευνήσουμε:
- Πόσο εύκολα μπορούμε να δημιουργήσουμε μια ζωγραφιά με το πρόγραμμα της
ζωγραφικής. - Πώς μπορούμε να δημιουργούμε πολλά αντίγραφα της ίδιας εικόνας.
- Πώς αποθηκεύουμε και εκτυπώνουμε τις ζωγραφιές μας.
- Πόσο εύκολο είναι να εργαστούμε πάλι με μια εικόνα που έχουμε αποθηκεύσει
στον υπολογιστή.
Βιβλίο μαθητή
Κεφ. 9 (σελ 52-59)
Φύλλα εργασίας:
- Μία από τις πιο διαδεδομένες εφαρμογές στους υπολογιστές είναι η Επεξεργασία Κειμένου. Με ένα πρόγραμμα Επεξεργασίας Κειμένου μπορούμε να γράφουμε κείμενα με ελκυστική εμφάνιση, ώστε να είναι ευανάγνωστα.
- Γιατί όμως προτιμάμε να γράφουμε ένα κείμενο σε ένα πρόγραμμα Επεξεργασίας
Κειμένου του υπολογιστή; - Τι σημαίνει μορφοποίηση κειμένου;
- Μπορούμε να εισαγάγουμε εικόνες σε ένα κείμενο;
Στο Κεφάλαιο αυτό θα μάθουμε τις σημαντικότερες λειτουργίες που είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε, ώστε να χρησιμοποιούμε με άνεση ένα πρόγραμμα Επεξεργασίας Κειμένου.
Βιβλίο μαθητή
Κεφ. 10 (σελ. 60-69)
Φύλλα εργασίας
- Εισαγωγή στον κειμενογράφο
- Μορφοποίηση κειμένου και εισαγωγή εικόνας
Φύλλο εργασίας Αλεπού
Αλεπού Εικόνα
Μέχρι τώρα έχουμε χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο σε διάφορες δραστηριότητες του βιβλίου, για να βρούμε πρόσθετες πληροφορίες.
- Τι είναι το Διαδίκτυο και από τι αποτελείται;
- Τι είδους υπηρεσίες μας παρέχει και πώς μπορούμε να τις χρησιμοποιήσουμε;
- Γιατί το Διαδίκτυο παρομοιάζεται με «υπερλεωφόρο» (superhighway) των πληροφοριών;
Στο Κεφάλαιο αυτό θα έχουμε την ευκαιρία να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα, εξηγώντας τις βασικές έννοιες του Διαδικτύου.
Βιβλίο μαθητή
Κεφ. 11 (σελ. 74-77)
Βιντεομαθήματα:
Βιντεομάθημα
Φύλλα εργασίας:
Φύλλο εργασίας - Διαδίκτυο
Δραστηριότητα: Ζωγραφίστε στο πρόγραμμα της Ζωγραφικής πως φαντάζεστε το διαδίκτυο.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
- Το παντοπωλείο
- Ξέρεις τί είναι το cyberbullying; Ενημερώσου! Μίλα! Σπάσε την αλυσίδα του εκφοβισμού!
- Στο διαδίκτυο δεν είναι όλα όπως φαίνονται. Ενημερώσου για το grooming.
- Επίδειξη επίθεσης τύπου "Phising" για την υποκλοπή προσωπικών κωδικών
Εκπαιδευτικό παιχνίδι: Interland (Ίντερλαντ)
-
Για να υλοποιήσουμε αλγορίθμους στον υπολογιστή, θα χρησιμοποιήσουμε σε
αυτό το κεφάλαιο τo περιβάλλον προγραμματισμού Scratch στο οποίο θα αναπτύξουμε διάφορα προγράμματα.
Το Scratch αναπτύσσεται από το Lifelong Kindergarten Group στο MIT Media Lab και διανέµεται δωρεάν από το δι-
κτυακό τόπο http://scratch.mit.edu/ .
1. Εισαγωγικό μάθημα στο Scratch
Φύλλο εργασίας 1: Γνωριμία με το Scratch
2. Σχήματα - Δομή ακολουθίας και επανάληψης
Φύλλο εργασίας 2: Χορευτής
3. Κίνηση: Εντολή επανάληψης επανέλαβε...ώσπου ορισμός συντεταγμένων και αλλαγή ενδυμασίας
Φύλλο εργασίας 3: Περίπατος
4. Κίνηση - Αλλαγή ενδυμασίας, εισαγωγή ήχου και εντολή για πάντα
Φύλλο εργασίας 4: Ενυδρείο
5. Εντολή ελέγχου - Εαν...τότε
Φύλλο εργασίας 5: Λαβύρινθος Α Μέρος
Αρχείο εικόνας Λαβύρινθου: Λαβύρινθος.png
6. Μεταβλητές
Φύλλο εργασίας 6: Μεταβλητές
7. Εντολή ελέγχου - Εαν...τότε και Μεταβλητές
Φύλλο εργασίας 7: Λαβύρινθος Β μέρος
8. Δημιουργώντας νέες λέξεις - Διαδικασίες - Παραμέτροι
Φύλλο εργασίας 8: Σχήματα
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -