- Παρακολουθήστε το Βίντεο
- Παρακολουθήστε το : https://www.slideshare.net/slideshow/ss-250978151/250978151#4
- https://www.youtube.com/watch?v=O-vYmHuGt38
Ορισμός Διαφωτισμού:
Φιλοσοφικό κίνημα που υποστήριζε ότι προτεραιότητα έχει η λογική (ως το μόνο ασφαλές κριτήριο) και όχι η αυθεντία (=αναφορά σε κάποιο διάσημο του παρελθόντος). Αν στηριχθεί στη λογική του, ο άνθρωπος μπορεί να προοδεύει συνεχώς.
Ως κίνημα, ο Διαφωτισμός:
Α. Πρωτοεμφανίστηκε τέλη 17ου αιώνα στην Αγγλία.
Β. Κορυφώθηκε τον 18ο αιώνα στη Γαλλία
Γ. Εξαπλώθηκε σταδιακά σε όλη την Ευρώπη αλλά και έξω από αυτήν.
Οι εκπροσωποί του ονομάστηκαν φιλόσοφοι ή διαφωτιστές: Κυριότεροι εκπρόσωποι : Ρουσό, Βολτέρος, Ντιντερό, Μοντεσκιέ, Ντ' Αλαμπέρ
Κυρίως τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα και οι μορφωμένοι άνθρωποι υποστήριξαν το κίνημα αλλά σιγά σιγά και τα άλλα κοινωνικά στρώματα μέσα από την κυκλοφορία εκλαΪκευμένων βιβλίων. Στη συνέχεια διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη και εκτός αυτής.
Κοινωνικές Διαστάσεις:
Κηρύγματα των Διαφωτιστών για: α) ισότητα των ανθρώπων
β) ίσες ευκαιρίες για μόρφωση
γ) ανθρώπινη μεταχείριση των φυλακισμένων
δ) κατάργηση της δουλείας
Πολιτικές διαστάσεις:
Απόλυτη μοναρχία στην Ευρώπη => Σύγκρουση με τα συμφέροντα της αστικής τάξης (η οποία διεκδικούσε συμμετοχή στην εξουσία και κατάργηση των προνομίων των ευγενών).
Συνεπώς, ο διαφωτισμός υπήρξε ένα κίνημα, καθώς μέσα από αυτόν η ανερχόμενη αστική τάξη διατύπωσε επιχειρήματα για τη συμμετοχή της στην εξουσία.
ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- Η εκπαίδευση διασφαλίζει τη συνεχή πρόοδο του ανθρώπου
- Ο δάσκαλος δεν πρέπει να λειτουργεί ως αυθεντία αλλά να θέτει τα ερωτήματα και να οδηγεί το μαθητή στην εύρεση των απαντήσεων
- Ο Ρουσό στο έργο του "Αιμίλιος" υποστήριξε ότι η εκπαίδευση πρέπει να βασίζεται στην προσωπική έρευνα του μαθητή

ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η αστική τάξη της εποχής διεκδικούσε τη συμμετοχή της στην πολιτική ζωή της χώρας. Γι αυτό ασπάστηκε και υποστήριξε το κίνημα του διαφωτισμού που μιλούσε για τα φυσικά δικαιώματα του ανθρώπου (αυτά που έχει κάποιος ως άνθρωπος, από την ώρα που γεννιέται), δηλαδή το φυσικό δικάιωμα της ζωής, της ιδιοκτησίας, της ισονομίας, της ελευθερίας σκέψης και λόγου και καμία εξουσία δεν μπορεί να καταργήσει.
Κοινωνικό Συμβόλαιο:
Σύμφωνα με τον Τζον Λόκ, οι άνθρωποι δέχτηκαν να παραχωρήσουν κάποιες από τις ελευθερίες τους, προκειμένου να συμβιώσουν. Είναι σαν να έχει συναφθεί με το κράτος ενός είδους συμφωνία, ένα κοινωνικό συμβόλαιο. Σε περίπτωση που το κράτος παραβεί τους όρους ο λαός έχει δικαίωμα αντίστασης.
Ο Ζαν Ζακ Ρουσό υποστήριξε ότι η πολιτική εξουσία πρέπει να βρίσκεται στα χέρια του λαού και όχι του ηγεμόνα. Επίσης εξέφρασε την άποψη ότι η γενική βούληση είναι η σύνθεση των ατομικών βουλήσεων και αποσκοπεί στο δημόσιοι συμφέρον. Εκφράζεται με τη συμμετοχή του λαού στη λήψη αποφάσεων.
Ο Μοντεσκιέ αναφέρθηκε στη διάκριση των εξουσιών: Νομοθετική (=βουλή θεσπίζει νόμους)
Εκτελεστική (=κυβέρνηση εφαρμόζει νόμους) και
Δικαστική (=δικαστές ελέγχουν την τήρηση των νόμων).
Η διάκριση αυτή συνεπάγεται την αποφυγή αυθαιρεσίας των ηγεμόνων

ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Κάποιοι από τους διαφωτιστές ήταν άθεοι
- οι περισσότεροι ήταν ντεΪστές : πίστευαν ότι ο Θεός δημιουργεί τον κόσμο αλλά δεν παρεμβαίνει στους ανθρώπους,δεν ρυθμίζει την τύχη τους.
- Όλοι ασκούσαν κριτική στην καθολική εκκλησία κατηγορώντας την για φανατισμό
- Υποστήριξαν την ανεξιθρησκεία (Βολτέρος)

ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επικρατούσε 16ο, 17ο αι. ο "μερκαντιλισμός" (= η πλήρης και δραστική παρέμβαση του κράτους στην οικονομία)
Οι διαφωτιστές (κύριος εκπρόσωπος ο Άνταμ Σμιθ) πίστευαν ότι η κοινωνία λειτουργεί με φυσικούς νόμους => οι φυσικοί νόμοι πρέπει να εφαρμοστούν και στην οικονομία:
- Απόρριψη της κρατικής παρέμβασης στις οικονομικές Δραστηριότητες (=Αγγλία: οικονομικός φιλελευθερισμός)
- Οι πολίτες έχουν δικαίωμα οικονομικής ελευθερίας
Φωτισμένη δεσποτεία: Όταν κάποιοι μονάρχες εφάρμοσαν κάποιες ιδέες των διαφωτιστών. Ήθελαν να κάνουν έτσι το κράτος τους πιο αποτελεσματικό και αυτοί να ισχυροποιήσουν την εξουσία τους.
Εγκυκλοπαίδεια : Είναι ένα έργο, 33 τόμων, συλλογικό, στο οποίο οι διαφωτιστές παρουσίασαν τις αντιλήψεις τους πάνω σε διάφορα θέματα (οικονομικά, πολιτικά, κοινωνικά, εκπαιδευτικά κ.λ.π) . Ο Ντιντερό και ο Ντ' Αλαμπέρ είναι δύο διαφωτιστές πρωτεργάτες της Εγκυκλοπαίδειας.

Η δύναμη των ιδεών του διαφωτισμού φάνηκε στις δύο μεγάλες επαναστασεις του 18ου αι., την αμερικανική και γαλλική .
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Εξηγήστε τον όρο "διαφωτισμός" (εντάξτε τις βασικές του θέσεις και τους βασικούς εκπροσώπους του)
2. Γιατί ήταν και πολιτικό κίνημα?
3. Τι είναι τα "φυσικά δικαιώματα" που διακήρυσσε ο διαφωτισμός?
4. Τι σημαίνει η θεωρία του κοινωνικού συμβολαίου του Τζον Λοκ
5. Ποιες ήταν οι θέσεις του Ρουσό ?
6. Ποιες οι θέσεις των διαφωτιστών για την εκπαίδευση ? Τι έλεγε ο Ρουσό συγκεκριμένα?
7. Πιστεύετε,με όσα μελετήσατε και ακούσατε, ότι ο διαφωτισμός επηρέασε / θα επηρέαζε μελλοντικά την εξέλιξη των κοινωνιών και την πολιτική των κρατών? Συζητήστε και γράψτε την αποψή σας τεκμηριωμένα.