-
Παρακολουθήστε το Βίντεο
- https://www.youtube.com/watch?v=O-vYmHuGt38
αρχείο ppt
Ορισμός Διαφωτισμού:
Φιλοσοφικό κίνημα που υποστήριζε ότι προτεραιότητα έχει η λογική και όχι η αυθεντία (=αναφορά σε κάποιο διάσημο του παρελθόντος). Αν στηριχθεί στη λογική του, ο άνθρωπος μπορεί να προοδεύει συνεχώς.
ο Διαφωτισμός:
Α. Πρωτοεμφανίστηκε τέλη 17ου αιώνα στην Αγγλία.
Β. Κορυφώθηκε τον 18ο αιώνα στη Γαλλία
Γ. Εξαπλώθηκε σταδιακά σε όλη την Ευρώπη αλλά και έξω από αυτήν.
Οι εκπροσωποί του ονομάστηκαν φιλόσοφοι ή διαφωτιστές: Κυριότεροι εκπρόσωποι : Ρουσό, Βολτέρος, Ντιντερό, Μοντεσκιέ, Ντ' Αλαμπέρ
Κυρίως τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα και οι μορφωμένοι άνθρωποι υποστήριξαν το κίνημα αλλά σιγά σιγά και τα άλλα κοινωνικά στρώματα μέσα από την κυκλοφορία εκλαΪκευμένων βιβλίων. Στη συνέχεια διαδόθηκε σε όλη την Ευρώπη και εκτός αυτής.
Κοινωνικές Διαστάσεις:
Κηρύγματα των Διαφωτιστών για: α) ισότητα των ανθρώπων
β) ίσες ευκαιρίες για μόρφωση
γ) ανθρώπινη μεταχείριση των φυλακισμένων
δ) κατάργηση της δουλείας
Πολιτικές διαστάσεις:
Απόλυτη μοναρχία στην Ευρώπη => Σύγκρουση με τα συμφέροντα της αστικής τάξης (η οποία διεκδικούσε συμμετοχή στην εξουσία και κατάργηση των προνομίων των ευγενών).
Συνεπώς, ο διαφωτισμός υπήρξε ένα κίνημα, καθώς μέσα από αυτόν η ανερχόμενη αστική τάξη διατύπωσε επιχειρήματα για τη συμμετοχή της στην εξουσία.
ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
- Η εκπαίδευση διασφαλίζει τη συνεχή πρόοδο του ανθρώπου
- Ο δάσκαλος δεν πρέπει να λειτουργεί ως αυθεντία αλλά να θέτει τα ερωτήματα και να οδηγεί το μαθητή στην εύρεση των απαντήσεων
- Ο Ρουσό στο έργο του "Αιμίλιος" υποστήριξε ότι η εκπαίδευση πρέπει να βασίζεται στην προσωπική έρευνα του μαθητή

ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η αστική τάξη διεκδικούσε τη συμμετοχή της στην πολιτική ζωή της χώρας. Γι αυτό ασπάστηκε και υποστήριξε το κίνημα του διαφωτισμού που μιλούσε για τα φυσικά δικαιώματα του ανθρώπου (αυτά που έχει κάποιος ως άνθρωπος, από την ώρα που γεννιέται), δηλαδή το φυσικό δικάιωμα της ζωής, της ιδιοκτησίας, της ισονομίας, της ελευθερίας σκέψης και λόγου και καμία εξουσία δεν μπορεί να καταργήσει.
Κοινωνικό Συμβόλαιο:
Σύμφωνα με τον Τζον Λόκ, οι άνθρωποι δέχτηκαν να παραχωρήσουν κάποιες από τις ελευθερίες τους, προκειμένου να συμβιώσουν. Είναι σαν να έχει συναφθεί με το κράτος ενός είδους συμφωνία, ένα κοινωνικό συμβόλαιο. Σε περίπτωση που το κράτος παραβεί τους όρους ο λαός έχει δικαίωμα αντίστασης.
Ο Ζαν Ζακ Ρουσό υποστήριξε ότι η πολιτική εξουσία πρέπει να βρίσκεται στα χέρια του λαού και όχι του ηγεμόνα. Επίσης εξέφρασε την άποψη ότι η γενική βούληση είναι η σύνθεση των ατομικών βουλήσεων και αποσκοπεί στο δημόσιοι συμφέρον. Εκφράζεται με τη συμμετοχή του λαού στη λήψη αποφάσεων.
Ο Μοντεσκιέ αναφέρθηκε στη διάκριση των εξουσιών: Νομοθετική (=βουλή θεσπίζει νόμους)
Εκτελεστική (=κυβέρνηση εφαρμόζει νόμους) και
Δικαστική (=δικαστές ελέγχουν την τήρηση των νόμων).
Η διάκριση αυτή συνεπάγεται την αποφυγή αυθαιρεσίας των ηγεμόνων

ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
- Κάποιοι από τους διαφωτιστές ήταν άθεοι
- οι περισσότεροι ήταν ντεΪστές : πίστευαν ότι ο Θεός δημιουργεί τον κόσμο αλλά δεν παρεμβαίνει στους ανθρώπους,δεν ρυθμίζει την τύχη τους.
- Όλοι ασκούσαν κριτική στην καθολική εκκλησία κατηγορώντας την για φανατισμό
- Υποστήριξαν την ανεξιθρησκεία (Βολτέρος)

ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Επικρατούσε 16ο, 17ο αι. ο "μερκαντιλισμός" (= η πλήρης και δραστική παρέμβαση του κράτους στην οικονομία)
Οι διαφωτιστές (κύριος εκπρόσωπος ο Άνταμ Σμιθ) πίστευαν ότι η κοινωνία λειτουργεί με φυσικούς νόμους => οι φυσικοί νόμοι πρέπει να εφαρμοστούν και στην οικονομία:
- Απόρριψη της κρατικής παρέμβασης στις οικονομικές Δραστηριότητες (=Αγγλία: οικονομικός φιλελευθερισμός)
- Οι πολίτες έχουν δικαίωμα οικονομικής ελευθερίας
Φωτισμένη δεσποτεία: Όταν κάποιοι μονάρχες εφάρμοσαν κάποιες ιδέες των διαφωτιστών. Ήθελαν να κάνουν έτσι το κράτος τους πιο αποτελεσματικό και αυτοί να ισχυροποιήσουν την εξουσία τους.
Εγκυκλοπαίδεια : Είναι ένα έργο, 33 τόμων, συλλογικό, στο οποίο οι διαφωτιστές παρουσίασαν τις αντιλήψεις τους πάνω σε διάφορα θέματα (οικονομικά, πολιτικά, κοινωνικά, εκπαιδευτικά κ.λ.π) . Ο Ντιντερό και ο Ντ' Αλαμπέρ είναι δύο διαφωτιστές πρωτεργάτες της Εγκυκλοπαίδειας.

Η δύναμη των ιδεών του διαφωτισμού φάνηκε στις δύο μεγάλες επαναστασεις του 18ου αι., την αμερικανική και γαλλική .
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Εξηγήστε τον όρο "διαφωτισμός" (εντάξτε τις βασικές του θέσεις και τους βασικούς εκπροσώπους του)
2. Γιατί ήταν και πολιτικό κίνημα?
3. Τι είναι τα "φυσικά δικαιώματα" που διακήρυσσε ο διαφωτισμός?
4. Τι σημαίνει η θεωρία του κοινωνικού συμβολαίου του Τζον Λοκ
5. Ποιες ήταν οι θέσεις του Ρουσό ?
6. Ποιες οι θέσεις των διαφωτιστών για την εκπαίδευση ? Τι έλεγε ο Ρουσό συγκεκριμένα?
7. Πιστεύετε,με όσα μελετήσατε και ακούσατε, ότι ο διαφωτισμός επηρέασε / θα επηρέαζε μελλοντικά την εξέλιξη των κοινωνιών και την πολιτική των κρατών? Συζητήστε και γράψτε την αποψή σας τεκμηριωμένα.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ «ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ»
Σε αυτό το φύλλο εργασίας θα μελετήσετε αποσπάσματα από σημαντικούς στοχαστές του διαφωτισμού. Στόχος είναι να κατανοήσετε τις βασικές ιδέες τους και να τις συνδέσετε με σύγχρονα δικαιώματα και θεσμούς.
- Βολταίρος, Περί Ανεκτικότητας (1763)
«Η ανεκτικότητα δεν έκανε ποτέ εμφύλιο πόλεμο· η μισαλλοδοξία έχει σκεπάσει τη γη με αίματα.»
- Ζαν-Ζακ Ρουσσώ, Κοινωνικό Συμβόλαιο (1762)
«Ο άνθρωπος γεννιέται ελεύθερος, αλλά παντού είναι αλυσοδεμένος.»
- Μοντεσκιέ, Το Πνεύμα των Νόμων (1748)
«Η εξουσία πρέπει να σταματά την εξουσία· γι’ αυτό η νομοθετική, η εκτελεστική και η δικαστική εξουσία πρέπει να είναι χωριστές.»
- Ντιντερό – Ντ’ Αλαμπέρ, Εγκυκλοπαίδεια (1751–1772)
«Σκοπός μας είναι να συγκεντρώσουμε όλες τις γνώσεις και να τις κάνουμε προσβάσιμες σε όλους.»
- Ιμμάνουελ Καντ, Τι είναι Διαφωτισμός; (1784)
«Διαφωτισμός είναι η έξοδος του ανθρώπου από την ανωριμότητα στην οποία ο ίδιος φταίει ότι βρίσκεται. Έχε το θάρρος να χρησιμοποιείς το δικό σου μυαλό!»
ΕΡΩΤΗΣΕΙς
Ποια είναι η βασική ιδέα του κάθε κειμένου?
Με ποιο σύγχρονο δικαίωμα και θεσμό θα μπορούσε να συνδεθεί
Πώς νομίζετε ότι οι ιδέες αυτές επηρέασαν την κοινωνία της εποχης?
Υπάρχει κάποια ιδέα που τη θεωρείτε πιο σημαντική για τον κόσμο μας σήμερα? Γιατί?
Η "επαναστατική" Εγκυκλοπαίδεια έσπασε το μονοπώλιο της γνώσης, αμφισβήτησε το κατεστημένο και διέδωσε τις ιδέες που οδήγησαν σε βαθιές κοινωνικές και πολιτικές αλλαγές.
Πηγή 1.
«Ο σκοπός της Εγκυκλοπαίδειας είναι να συγκεντρώσει όλη τη γνώση που είναι διασκορπισμένη πάνω στη γη, να την καταστήσει προσιτή σε όλους τους ανθρώπους και να τη μεταδώσει στους απογόνους μας, ώστε το έργο των περασμένων αιώνων να μην είναι μάταιο, και οι επόμενοι να γίνουν πιο μορφωμένοι και πιο ευτυχισμένοι.»
(Προοίμιο της Εγκυκλοπαίδειας, Ντιντερό – Ντ’ Αλαμπέρ, 1751)
- Ποιος είναι ο βασικός στόχος που θέτουν οι συγγραφείς της Εγκυκλοπαίδειας;
- Πώς αυτός ο στόχος συνδέεται με την ιδέα της «προόδου»;
Πηγή 2
«Η Εγκυκλοπαίδεια ήταν μια σιωπηρή επανάσταση. Μιλούσε για ελευθερία, ανεκτικότητα και ισότητα σε μια εποχή όπου οι έννοιες αυτές θεωρούνταν επικίνδυνες.»
(Ιστορικός Peter Gay, The Enlightenment)
Ερωτήσεις
Γιατί ο ιστορικός χαρακτηρίζει την Εγκυκλοπαίδεια «σιωπηρή επανάσταση»;
Ποιες αξίες του Διαφωτισμού αναφέρονται στο απόσπασμα;
Ερωτήσεις
1.Πώς νομίζετε ότι αντέδρασαν οι ηγεμόνες και η Εκκλησία σε ένα τέτοιο έργο;
2. Μπορείτε να σκεφτείτε σημερινά παραδείγματα όπου η ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση ενοχλεί εξουσίες ή συμφέροντα;
Δραστηριότητα
Σε ομάδες, συζητήστε:
- Ποιες ομοιότητες βρίσκετε ανάμεσα στην Εγκυκλοπαίδεια του 18ου αιώνα και τη Wikipedia του σήμερα;
- Τι σημαίνει για εσάς ότι η γνώση πρέπει να είναι «κοινό αγαθό»;
- Φτιάξτε μια φανταστική ιστορία : πώς θα ήταν η ζωή ενός απλού νέου του σήμερα αν ο Διαφωτισμός δεν είχε συμβεί ποτέ!