Μάθημα : ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κωδικός : 1701090249

Μάθημα

Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή

Γ’ Γυμνασίου (3 ώρες /εβδομάδα)

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

 

Στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν βασικές έννοιες που σχετίζονται με την κοινωνία, τη δημοκρατία, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους σαν πολίτες.

Μέσα από ευχάριστες και δημιουργικές δραστηριότητες, οπως ασκήσεις σε ομάδες, καταιγισμό ιδεών, συζητήσεις και παρουσιάσεις, παιχνίδια ρόλων, debates και συνεντεύξεις, προβολή ταινιών, βίντεο και άλλου οπτικοακουστικού υλικού, τα παιδια θα μάθουν για το πώς λειτουργούν οι θεσμοί και οι νόμοι, για την αξία της ενεργούς συμμετοχής στην κοινωνία και τη σημασία της συνεργασίας και του σεβασμού προς τους άλλους.

 

Πιο συγκεκριμένα, τα θέματα με τα οποία θα ασχοληθούμε είναι:

  • Οι κοινωνικές σχέσεις
  • Το Σύνταγμα και η δομή του κράτους.
  • Τα ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα.
  • Ο ρόλος των θεσμών, όπως η Βουλή, η κυβέρνηση και η δικαιοσύνη αλλά και των ευρωπαϊκών θεσμων.
  • Η αξία της δημοκρατίας και του πολιτικού διαλόγου.
  • Θέματα όπως ο εθελοντισμός, η αλληλεγγύη και η κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη.
  • Ο Επαγγελματικός προσανατολισμός

 

Στόχος του μαθήματος είναι να βοηθήσουμε τους μαθητές:

-να αποκτήσουν σφαιρικές γνώσεις επάνω στα διάφορα θέματα τα οποία πραγματεύεται το μάθημα

-να  κατανοήσουν τον ρόλο τους ως μελλοντικοί ευρωπαίοι πολίτες

-να αναπτύξουν κριτική σκέψη, υπευθυνότητα και ενεργή συμμετοχή στην κοινωνία

-να ενισχύσουν την ικανότητά τους να λαμβάνουν αποφάσεις και

-να σέβονται τη διαφορετικότητα και τη γνώμη των άλλων

 

Πως θα γίνεται το μάθημα:

Δραστηριοτητες στην ταξη (ασκησεις σε ομαδες, συζητήσεις και παρουσιασεις, παιχνιδια ρολων και debates, συνεντεύξεις, προβολη βίντεο και άλλου οπτικοακουστικού υλικού)

 

Τι θα χρειαστεί: ένα τετράδιο, ένα ντοσιέ

 

Πως βαθμολογείται:

-Τελικό διαγώνισμα τετραμήνου (ή πρότζεκτ στο δεύτερο τετράμηνο)  

Στον τελικό βαθμό ενδέχεται να προστεθούν 1-3 βαθμοί με βάση την απόδοση (βαθμολογία) σε διάφορες ασκήσεις που κάναμε στην τάξη κατά τη διάρκεια του τετραμήνου.

Ενότητες

Στην ανάθεση και εκπόνηση της εργασίας για τα κοινωνικά προβλήματα οι στόχοι είναι οι εξής:

Στόχοι:

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές τα κοινωνικά προβλήματα και τις αιτίες τους.
  • Να εξετάσουν τις συνέπειες αυτών των προβλημάτων στην κοινωνία.
  • Να αναπτύξουν κριτική σκέψη και συνεργασία μέσα στην ομάδα.
  • Να δημιουργήσουν παρουσιάσεις ή έργα που να αντανακλούν τις γνώσεις και τις ιδέες τους.

Οργάνωση της Ομαδικής Εργασίας:

1. Διαίρεση σε ομάδες:

Χωριστείτε σε ομάδες των 2 ατόμων. Κάθε ομάδα θα αναλάβει διαφορετικό κοινωνικό πρόβλημα. Μπορείτε να επιλέξετε από μια ποικιλία κοινωνικών προβλημάτων.

2. Επιλογή κοινωνικών προβλημάτων:

  • Φτώχεια και ανισότητα: Ανάδειξη των αιτίων και συνεπειών της φτώχειας και της κοινωνικής ανισότητας.
  • Εκπαίδευση και πρόσβαση σε ίσες ευκαιρίες: Πώς η εκπαίδευση επηρεάζει τις ευκαιρίες των νέων και τις κοινωνικές τάξεις.
  • Ανεργία στους νέους: Οι αιτίες και οι λύσεις για την ανεργία στους νέους και οι συνέπειες για την κοινωνία.
  • Ανθρώπινα δικαιώματα και μετανάστευση: Τα ανθρώπινα δικαιώματα των μεταναστών και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
  • Περιβάλλον και κλιματική αλλαγή: Πώς τα περιβαλλοντικά προβλήματα επηρεάζουν τις κοινωνίες και τι μέτρα μπορεί να ληφθούν.
  • Εκφοβισμός και bullying στα σχολεία: Ποιες είναι οι αιτίς και οι συνέπειες του bullying και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί.
  • Βία κατά των γυναικών και γυναικοκτονίες.
  • Αθλητισμός και βία.
  • Τροχαία ατυχήματα λόγω καταχρήσεων και κυκλοφοριακή αγωγή.
  • Αλκοολισμός και χρήση ουσιών.
  • Εθισμός στην οθόνη και στη χρήση διαδικτύου.

3. Ανάθεση εργασιών και δημιουργία έργου:

Κάθε ομάδα θα αναλάβει την έρευνα για το θέμα της και θα πρέπει να προετοιμάσει μια παρουσίαση ή έργο που να περιλαμβάνει:

  • Έρευνα: Εντοπισμός και ανάλυση των αιτίων, συνεπειών και των υπευθύνων για το κοινωνικό πρόβλημα.
  • Στρατηγικές λύσεων: Προτάσεις για το πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα και ποια μέτρα είναι απαραίτητα.
  • Δημιουργία έργου: Οι ομάδες μπορούν να επιλέξουν να δημιουργήσουν:
    • Παρουσίαση με διαφάνειες (PowerPoint, Google Slides).
    • Βίντεο παρουσίασης.
    • Αφίσα ή έντυπο ενημέρωσης.
    • Θεατρική παράσταση ή σκίτσα που αναδεικνύουν το πρόβλημα.
    • Ποίημα ή τραγούδι που εκφράζει τις συνέπειες του κοινωνικού προβλήματος.
    • Διάλογο ή συνέντευξη με φανταστικούς ή πραγματικούς "ειδικούς" ή θύματα του προβλήματος.

4. Παρουσίαση και αξιολόγηση:

  • Κάθε ομάδα θα παρουσιάσει το έργο της στην τάξη.
  • Μετά τις παρουσιάσεις, η τάξη μπορεί να συζητήσει τις ιδέες και τις λύσεις που προτάθηκαν από κάθε ομάδα.
  • Οι παρουσιάσεις θα αξιολογηθούν με βάση:
    • Την πληρότητα και ακρίβεια των πληροφοριών.
    • Τη δημιουργικότητα του έργου.
    • Τη σαφήνεια στην παρουσίαση και την επιχειρηματολογία.
    • Την ομαδική συνεργασία και συμμετοχή όλων των μελών της ομάδας.

5. Ανατροφοδότηση και συζήτηση:

Μετά τις παρουσιάσεις, θα υπάρξει ανατροφοδότηση με την τάξη, όπου όλοι οι μαθητές θα μοιραστούν τις εντυπώσεις τους από τα έργα των άλλων ομάδων. Επίσης, θα γίνει μια συζήτηση για το πώς οι μαθητές βλέπουν τα κοινωνικά προβλήματα και ποια μέτρα θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην καθημερινή ζωή.

Συμβουλές:

  • Θα πρέπει να ψάξετε για παραδείγματα από την πραγματική ζωή (τοπικά ή διεθνή).
  • Προτείνεται η χρήση ψηφιακών εργαλείων για την παρουσίαση των έργων, όπως διαφάνειες, βίντεο ή γραφικά.
  • Μπορεί να γίνει εκτίμηση των δημιουργιών μέσω μιας ψηφοφορίας ή συζήτησης στην τάξη.

Αυτή η εργασία μπορεί να σας βοηθήσει να αποκτήσετε μια βαθύτερη κατανόηση για τα κοινωνικά προβλήματα και ταυτόχρονα να ενθαρρύνει τη δημιουργικότητά σας και τη συνεργασία μεταξύ σας.

 

 

Κλίμακα Αξιολόγησης Ομαδικής Εργασίας (Κοινωνικά Προβλήματα)

Κριτήριο Περιγραφή Βαθμολογία Σχόλια
 

 

   
1. Περιεχόμενο και έρευνα

- Η ομάδα έχει ερευνήσει επαρκώς το κοινωνικό πρόβλημα και έχει προσφέρει σωστές και ολοκληρωμένες πληροφορίες.
- Είναι σαφείς οι αιτίες και οι συνέπειες του προβλήματος.
- Παρουσιάζονται προτάσεις λύσεων που βασίζονται στην έρευνα.

 

0-3  
2. Δημιουργικότητα και πρωτοτυπία

- Η εργασία παρουσιάζει μια πρωτότυπη και δημιουργική προσέγγιση του προβλήματος.
- Οι μαθητές χρησιμοποιούν καινοτόμες μεθόδους (π.χ. βίντεο, αφίσες, θεατρικές παραστάσεις).

 

0-3  
3. Παρουσίαση και επικοινωνία

 

-Η παρουσίαση είναι σαφής, κατανοητή και οργανωμένη.
- Χρησιμοποιούνται υποστηρικτικά υλικά (διαφάνειες, βίντεο, αφίσες κ.λπ.) που ενισχύουν το μήνυμα.
- Η παρουσίαση γίνεται με ενδιαφέρον και δυναμισμό.

 

0-3  
4. Συνεργασία και συμμετοχή

 

Όλα τα μέλη της ομάδας έχουν συμμετάσχει ισότιμα στην εργασία.
- Υπάρχει αλληλοβοήθεια και ομαδική συνεργασία στην εκπόνηση της εργασίας.

 

0-3  
5. Αξιοποίηση πηγών και τεκμηρίωση

 

-Η ομάδα έχει χρησιμοποιήσει αξιόπιστες και ποικίλες πηγές για την έρευνα (π.χ. βιβλία, άρθρα, έρευνες).
- Οι πηγές αναφέρονται σωστά στην παρουσίαση (αντίστοιχη βιβλιογραφία ή αναφορά).

 

0-3  
6. Δεξιότητες παρουσίασης (λόγος, εκφορά λόγου)

 

Η παρουσίαση γίνεται με σωστή εκφορά λόγου, καθαρό λόγο και αυτοπεποίθηση.
- Οι μαθητές επικοινωνούν αποτελεσματικά με το κοινό (τμήμα της τάξης).

 

0-3  
7. Συνολική αξιολόγηση της εργασίας

 

Ενδεχόμενη αξιολόγηση της συνολικής δουλειάς της ομάδας με βάση τη γενική εντύπωση, τη φροντίδα και τον επαγγελματισμό που καταβλήθηκε.

 

0-2

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...