Μάθημα : 01_ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ ΕΠΑΛ

Κωδικός : 3040050445

3040050445  -  ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΣΚΑΓΚΟΣ

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Θεματικοί άξονες

    Αναγνωστικές– επικοινωνιακές δεξιότητες (ενδεικτικά)

     

    Κειμενικά είδη

     

    Μορφοσυντακτικά φαινόμενα

    1. Βιώματα, εμπειρίες, ενδιαφέροντα των εφήβων

     

    2. Γνωριμία με τον κόσμο της επιστήμης και της τεχνολογίας

     

    3. Ο άνθρωπος και η φύση

     

    4. Ταξίδια

     

    5. Όψεις της σύγχρονης ενημέρωσης

     

    6. Πέρα από τα σύνορα

     Δομή παραγράφου

     Οργάνωσηκειμένου (πλαγιότιτλοι, διάγραμμα κ.ά)

     Συνοχή κειμένου

     Ανάπτυξη παραγράφου

    με παραδείγματα,

    με αναλογία,

    με ορισμό,

    με αιτιολόγηση,

    με σύγκριση/αντίθεση

     Επιχειρηματολογία

     Απροσχεδίαστος και προσχεδιασμένος λόγος

     Συμμετοχή σε διάλογο/αντιλογίες

     Χρήση λεξικού

     Περιγραφή

     Αφήγηση,   

     Αφηγηματικές τεχνικές

     Σχόλιο και οπτική γωνία

     Σχέσηκειμένου/

    εικόνας

    Ποίημα

    Τραγούδι

    Διήγημα

    Μυθιστόρημα

    Παραβολή

    Ταξιδιωτική εντύπωση

    Ομιλία

    Άρθρο

    Επιστολή

    Αναφορά

    Οδηγίες

    Τουριστικός οδηγός

    Ρεπορτάζ

    Είδηση

    Διαφήμιση

    Αφίσα

    Ημερολόγιο

    Μικρή αγγελία

    Κόμικς

    Αναφορική και ποιητική λειτουργίατης γλώσσας [δηλωτική και συνυποδηλωτική χρήση]

    Κυριολεκτική και μεταφορική χρήση της γλώσσας

    Σύνθεση και παραγωγή

    Λειτουργική χρήση επιθέτων και παρεπόμενων του ρήματος (χρόνοι, εγκλίσεις)

    Επιρρηματικοί προσδιορισμοί

    Βουλητικές – τελικές προτάσεις

    Πλάγιος λόγος

    Ύφος: επίσημο, λόγιο, λαϊκό, ειρωνεία, σαρκασμός

    Εκφραστικά μέσα

     

Ενότητες

Από τον καιρό του Ομήρου ως σήμερα έχουν περάσει κάπου δυο χιλιάδες εφτακόσια χρόνια. Στους αιώνες που κύλησαν οι Έλληνες βρεθήκαμε συχνά στο απόγειο της δόξας, άλλοτε πάλι στα χείλια μιας καταστροφής ανεπανόρθωτης-νικήσαμε και νικηθήκαμε αμέτρητες φορές· δοκιμάσαμε επιδρομές και σκλαβιές· αλλάξαμε θρησκεία· στους τελευταίους αιώνες η τεχνική επιστήμη μετασχημάτισε βασικά τη μορφή της ζωής μας· και όμως κρατηθήκαμε Έλληνες, με την ίδια γλώσσα -φυσικά εξελιγμένη-, με τα ίδια ιδανικά, τον ίδιο σε πολλά χαραχτήρα και με ένα πλήθος στοιχεία του πολιτισμού κληρονομημένα από τα προχριστιανικά χρόνια. Στον πνευματικό τομέα κανένας λαός δεν μπορεί να προκόψει, αν αγνοεί την ιστορία του, γιατί άγνοια της ιστορίας θα πει άγνοια του ίδιου του ίδιου του εαυτού του. Είμαι Έλληνας, συνειδητός Έλληνας, αυτό θα πει, έχω αφομοιώσει μέσα μου την πνευματική ιστορία των Ελλήνων από τα μυκηναϊκά χρόνια ως σήμερα. (Ιωάννης Κακριδής)

https://www.elia.org.gr/research-tools/history-of-the-greek-language/

Το Λεξικό της κοινής νεοελληνικής είναι ένα σύγχρονο και πλήρες ερμηνευτικό, ορθογραφικό και ετυμολογικό λεξικό της νέας ελληνικής. Εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 1998 από το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και αποτελεί αποτέλεσμα πολύχρονης και συστηματικής επεξεργασίας. Είναι το πρώτο λεξικό της νεοελληνικής που έθεσε επιστημονικές λεξικογραφικές αρχές και επηρέασε με τον τρόπο αυτό καθοριστικά τη σημερινή νεοελληνική λεξικογραφική πραγματικότητα. Από τις σημαντικές καινοτομίες του αξίζει να τονιστούν ιδιαίτερα η ύπαρξη φωνητικής μεταγραφής, η σύνδεση κάθε λήμματος με το κλιτικό του παράδειγμα και η προσπάθεια καταγραφής όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού εκφράσεων και φράσεων της νέας ελληνικής. Η εγκυρότητα της ετυμολογικής προσέγγισης είναι επίσης από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματά του.

https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html

 

Η ιστοσελίδα Πολύτροπη Γλώσσα, που δημιούργησε η Ομάδα Δημιουργικής Έκφρασης, προσφέρει υποστηρικτικό υλικό για τη διδασκαλία της νεοελληνικής γλώσσας και της λογοτεχνίας στο λύκειο αλλά και στο γυμνάσιο. Διευρύνει και εμπλουτίζει τα εγχειρίδια «Έκφραση-Έκθεση». Στηρίζεται σε σύγχρονες επιστημονικές θεωρίες και παιδαγωγικές μεθόδους και διαλέγεται με τις ψηφίδες του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας. Προωθεί την κριτική ανάγνωση και παραγωγή κειμένων, αξιοποιεί τις τέχνες ως εργαλεία κριτικού στοχασμού και βιωματικής μάθησης για την παραγωγή λόγου και συνδέει τη διδασκαλία της γλώσσας με τη λογοτεχνία. Το υλικό, διαρθρωμένο σε θεματικές ενότητες και όχι κατά τάξεις, έχει δυναμική σύσταση και μορφή.

http://politropi.greek-language.gr/

 

Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας σχεδίασε και υλοποιεί σειρά δράσεων και πόρων για τη γλωσσική διδασκαλία με ψηφιακά μέσα και τη δημιουργία πρόσθετων εκπαιδευτικών πόρων για τα γλωσσικά μαθήματα: σώματα κειμένων αρχαίας και νέας ελληνικής γραμματείας, γλωσσικά εργαλεία-λεξικά, πολυμεσικά διαδραστικά περιβάλλοντα, εγκυκλοπαιδικoύς οδηγούς κ.ά.

https://www.greek-language.gr/digitalResources/index.html

Ο ιστοχώρος "Ελληνικός Πολιτισμός" περιλαμβάνει πλούσιο και χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό (θεωρία και ασκήσεις εμπέδωσης) για την ελλληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό.

https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/eisodos.htm  

 

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...