Μάθημα : Γεωμετρία Α Λυκείου (ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ E-TWINNING)

Κωδικός : 4158010211

4158010211  -  ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΟΥΜΠΕΤΣΟΥ

Μάθημα

Η διδασκαλία της Γεωμετρίας στην Α΄ Λυκείου εστιάζει στο πέρασμα από τον εμπειρικό στον θεωρητικό τρόπο σκέψης, με ιδιαίτερη έμφαση στον μαθηματικό συλλογισμό, την αιτιολόγηση και τη μαθηματική απόδειξη. Οι μαθητές/ριες έχουν έρθει σε επαφή με στοιχεία θεωρητικής γεωμετρικής σκέψης και στο Γυμνάσιο, όπου έχουν αντιμετωπίσει ασκήσεις που απαιτούν θεωρητική απόδειξη. Στην Α΄ Λυκείου, πρέπει αυτή η εμπειρία των μαθητών/ριών να αξιοποιηθεί με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της θεωρητικής τους σκέψης, κάτι που μπορεί να γίνει βαθμιαία και λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες του εγχειρήματος. Η διατύπωση ορισμών γεωμετρικών εννοιών είναι κάτι δύσκολο για τους/τις μαθητές/ριες, ακόμα και αυτής της τάξης, καθώς απαιτεί τη συνειδητοποίηση των κρίσιμων και ελάχιστων ιδιοτήτων που απαιτούνται για τον καθορισμό μιας έννοιας. Για τον λόγο αυτό προτείνεται η διαμόρφωση ορισμών μέσα από συζήτηση στην τάξη: μπορεί να ζητηθεί από τους/τις μαθητές/ριες μια πρώτη προσπάθεια ορισμού, να ακολουθήσει κριτική εξέταση (από τους/τις μαθητές/ριες) που οδηγεί σε μια βελτιωμένη εκδοχή, η οποία πάλι εξετάζεται κ.ο.κ. Επίσης οι μαθητές/ριες χρειάζεται να διερευνούν ιδιότητες και σχέσεις των γεωμετρικών εννοιών και να δημιουργούν εικασίες τις οποίες να προσπαθούν να τεκμηριώσουν. Η αντιμετώπιση της μαθηματικής απόδειξης απλά ως περιγραφή μιας σειράς λογικών βημάτων που παρουσιάζονται από τον/την εκπαιδευτικό, δεν είναι κατάλληλη ώστε να μυηθούν οι μαθητές/ριες στη σημασία και στην κατασκευή μιας απόδειξης. Αντίθετα, είναι σημαντικό να εμπλακούν οι μαθητές/ριες σε αποδεικτικές διαδικασίες, να προσπαθούν να εντοπίζουν τη βασική αποδεικτική ιδέα, μέσω πειραματισμού και διερεύνησης, και να χρησιμοποιούν μετασχηματισμούς και αναπαραστάσεις, που υποστηρίζουν την ανάπτυξη γεωμετρικών συλλογισμών. Θα πρέπει λοιπόν, να δοθεί έμφαση σε αποδείξεις που οι μαθήτριες/ητές μπορούν να «ανακαλύψουν» μέσα στην τάξη (π.χ. οι ιδιότητες των παραλληλογράμων και τα αντίστοιχα κριτήρια) αντί για αποδείξεις που μπορούν μόνο να παρουσιαστούν από τον/την εκπαιδευτικό και να αποστηθιστούν από τον/την μαθητή/τρια (πχ τα θεωρήματα της παρ.5.7 και 5.8). Η κατασκευή από τους/τις μαθητές/ριες αντιπαραδειγμάτων και η συζήτηση για το ρόλο τους είναι μια σημαντική διαδικασία, ώστε να αρχίσουν να αποκτούν μια πρώτη αίσθηση της σημασίας του αντιπαραδείγματος στα Μαθηματικά. Η απαγωγή σε άτοπο είναι επίσης μια μέθοδος που συχνά συναντούν οι μαθητές/ήτριες στην απόδειξη αρκετών θεωρημάτων. Ο ρόλος του «άτοπου» στην τεκμηρίωση του αρχικού ισχυρισμού αλλά και το κατά πόσο η άρνηση του συμπεράσματος οδηγεί τελικά στην τεκμηρίωσή του, δημιουργούν ιδιαίτερη δυσκολία στους/στις μαθητές/ήτριες. Σε όλα τα παραπάνω ουσιαστικό ρόλο μπορεί να παίξει η αξιοποίηση λογισμικών Δυναμικής Γεωμετρίας.

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Η «Ευκλείδεια Γεωμετρία» έχει ένα διττό ρόλο να εκπληρώσει: να μυηθεί ο μαθητής στη συλλογιστική την οποία εκφράζει το αξεπέραστο λογικό-επαγωγικό σύστημα του Ευκλείδη και να ανταποκριθεί στις σύγχρονες εκπαιδευτικές επιταγές

    Μαθησιακοί στόχοι

    Οι μαθησιακοί στόχοι της γεωμετρίας στην Α' Λυκείου περιλαμβάνουν την κατανόηση και την εφαρμογή βασικών γεωμετρικών εννοιών και θεωρημάτων, την ανάπτυξη δεξιοτήτων λογικής σκέψης και αποδεικτικής διαδικασίας, καθώς και την ικανότητα επίλυσης γεωμετρικών προβλημάτων. Συγκεκριμένα, οι μαθησιακοί στόχοι μπορεί να περιλαμβάνουν τα εξής:

    Κατανόηση Βασικών Γεωμετρικών Εννοιών:

    • Να κατανοήσουν οι μαθητές τις βασικές έννοιες της γεωμετρίας, όπως σημείο, γραμμή, επίπεδο, γωνία, κύκλος και πολύγωνο.
    • Να αναγνωρίζουν και να κατανοούν τα διαφορετικά είδη γωνιών και τις σχέσεις μεταξύ τους.

    Μελέτη και Εφαρμογή Θεωρημάτων:

    • Να γνωρίζουν και να εφαρμόζουν τα θεμελιώδη θεωρήματα της γεωμετρίας.
    • Να χρησιμοποιούν τα θεωρήματα για να αποδεικνύουν γεωμετρικές ιδιότητες και σχέσεις.

    Ανάπτυξη Αποδεικτικής Σκέψης:

    • Να εξασκηθούν οι μαθητές στη διατύπωση και παρουσίαση γεωμετρικών αποδείξεων.

    Εφαρμογή της Γεωμετρίας σε Πρακτικά Προβλήματα:

    • Να λύνουν πρακτικά προβλήματα που απαιτούν τη χρήση γεωμετρικών εννοιών και θεωρημάτων.

    Καλλιέργεια Οπτικής και Χωρικής Αντίληψης:

    • Να αναπτύξουν οι μαθητές την ικανότητα να οπτικοποιούν και να αντιλαμβάνονται γεωμετρικά σχήματα και τις σχέσεις τους στο επίπεδο.
    • Να μπορούν να σχεδιάζουν γεωμετρικά σχήματα με ακρίβεια και να αναγνωρίζουν γεωμετρικές ιδιότητες και σχέσεις σε σύνθετα σχήματα.

    Χρήση Γεωμετρικών Εργαλείων και Τεχνολογίας:

    • Να εξοικειωθούν με τη χρήση γεωμετρικών οργάνων για την κατασκευή και τη μέτρηση γεωμετρικών σχημάτων.
    • Να χρησιμοποιούν λογισμικά και εφαρμογές γεωμετρίας για την επαλήθευση και διερεύνηση γεωμετρικών σχέσεων και αποδείξεων.

    Σχέση της Γεωμετρίας με Άλλες Μαθηματικές Περιοχές:

    • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σχέση της γεωμετρίας με άλλες περιοχές των μαθηματικών.
    • Να χρησιμοποιούν αλγεβρικές μεθόδους για την επίλυση γεωμετρικών προβλημάτων και το αντίστροφο.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Δια ζώσης στη σχολική αίθουσα και ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση με τη βοήθεια  της e-class.

    Διδάσκοντες

    Κουμπέτσου Παναγιώτα ΠΕ03

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...
  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -