Μάθημα : ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Κωδικός : 5012017114
5012017114 - ΙΩΑΝΝΗΣ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΜΠΕΛΑΣ
Περιγραφή Μαθήματος

Α΄ ΜΕΡΟΣ
Εισαγωγικές επισημάνσεις για την ιδιαιτερότητα, τους στόχους, τους κλάδους της φιλοσοφίας
- Η ιδιαιτερότητα της φιλοσοφίας (σ. 8-10)
- Οι στόχοι της φιλοσοφίας (σ. 14-16)
- Οι κλάδοι της φιλοοσφίας (σ. 18-19)
- Η σχέση της φιλοσοφίας με τις επιστήμες (σ. 20-21)
- Επιχειρήματα, Συλλογισμοί (σ. 20, 53, 55)
Β΄ ΜΕΡΟΣ
Επισκόπηση των βασικών αντιλήψεων Πλάτωνα και Αριστοτέλη
- Ο μύθος του Σπηλαίου - Αποκωδικοποίηση των αλληγοριών
- Η θεωρία των Ιδεών του Πλάτωνα (υποστηρικτικό κείμενο)
- Ο δυισμός του Πλάτωνα σ.36
- Οι αντιρρήσεις του Αριστοτέλη σ. 36-37
- Ορισμός του ορθολογισμού σ. 79
- Ορισμός του εμπειρισμού σ. 81
- Η θεωρία της ανάμνησης σ. 86 πηγή 1
- Η σημασία της επαγωγής σ. 86 πηγή 2
- Αυτοαξιολόγηση μαθητών/τριών με χρήση online ερωτηματολογίου
Γ΄ ΜΕΡΟΣ
Επισκόπηση βασικών ζητημάτων αισθητικής φιλοσοφίας
- Φύση, Τέχνη και αισθητική εμπειρία (κύρια σημεία σ.191-192)
- Βασικές αντιλήψεις για την Τέχνη (επισημάνσεις)
- ως μίμηση (σ. 193-194)
- ως υπέρβαση της πραγματικότητας (σ. 194-195)
- ως έκφραση των συναισθημάτων του δημιουργού (σ. 195-196)
- ως ελεύθερο παιχνίδι της φαντασίας (σ. 196-197)
- ως αναφορά στον εαυτό της (σ. 197-199)
- Η ερμηνεία της καλλιτεχνικής δημιουργίας (επισημάνσεις)
- μορφή και περιεχόμενο (σ. 206-207)
- η επίδραση του έργου στο κοινό (σ. 207-208)
- η δοκιμασία του χρόνου (σ. 209-210)
- Αυτοαξιολόγηση μαθητών/τριών με χρήση online ερωτηματολογίου
Οι μαθητές/τριες καλούνται να μελετήσουν τις βασικές φιλοσοφικές θέσεις του Αριστοτέλη από το σχολικό βιβλίο και να παρακολουθήσουν υποστηρικτικά βίντεο. Οι μαθητές/τριες θα κληθούν να απαντήσουν ατομικά online ερωτηματολόγιο.
Ενδεικτικός Χρόνος Υλοποίησης: από 4 Απριλίου 2025 έως και 16 Απριλίου 2025 (Μεγάλη Τετάρτη)
Οι μαθητές/τριες καλούνται να μελετήσουν τη θεωρία των Ιδεών του Πλάτωνα, να κατανοήσουν τον Μύθο του Σπηλαίου και να παρακολουθήσουν σχετικά υποστηρικτικά βίντεο. Οι μαθητές/τριες θα κληθούν να απαντήσουν ατομικά σε online ερωτηματολόγιο.
Ενδεικτικός Χρόνος Υλοποίησης: από 14 Μαρτίου 2025 έως και 30 Μαρτίου 2025
Οι μαθητές/τριες καλούνται να κατανοήσουν:
- την ιδιαιτερότητα της φιλοσοφικής σκέψης
- τους στόχους και τους κλάδους της φιλοσοφίας
- τη σχέση της φιλοσοφίας με τις άλλες επιστήμες
- τη χρησιμότητα της φιλοσοφίας
Οι μαθητές/τριες μπορούν να αξιοποιήσουν τις σχετικές παρουσιάσεις (με βάση την αντίστοιχη αρίθμηση των ενοτήτων στο σχολικό βιβλίο). Οι παρουσιάσεις (διαφάνειες) παρατίθενται στα έγγραφα της ενότητας.
Οι μαθητές/τριες καλούνται να απαντήσουν αξιοποιώντας το chat στις προβαλόμενες μέσω διαμοιραμού ασκήσεις (κλειστού τύπου - σύντομης απάντησης).
Οι μαθητές/τριες καλούνται να κατανοήσουν:
- τη δομή του επιχειρήματος
- τα είδη των συλλογισμών
- το γένος, την ειδοποιό διαφορά,το πλάτος και το βάθος των εννοιών
- τη συμβολή του Αριστοτέλη στην οργάνωση της λογικής.
Οι μαθητές/τριες μπορούν να αξιοποιήσουν τη σχετική παρουσίαση και το υποστηρικτικό υλικό. Και τα δύο παρατίθενται στα έγγραφα της ενότητας.
Μετά την ολολήρωση της ενότητας οι μαθητές/τριες αξιολογούνται σε ασκήσεις κλειστού - τύπου με τη χρήση του chat.
Οι μαθητές/τριες καλούνται να μελετήσουν τις αναφορές του σχολικού βιβλίου για την Ορθολογισμό και τον Εμπειρισμό (σελ.79,81), να κατανοήσουν την πλατωνική θεωρία της ανάμνησης και τη αριστοτελική μέθοδο της επαγωγής. Παράλληλα να επεξεργαστούν πρωτογενείς πηγές από το σχολικό βιβλίο (σελ.86). Τέλος, καλούνται να ετοιμάσουν ένα επαναληπτικό Φύλλο Εργασίας με αξιοποίηση φιλοσοφικών παραθεμάτων και εικόνων. Οι εργασίες γίνονται με τον επεξεργαστή κειμένου και αποστέλλονται ηλεκτρονικά στο email του καθηγητή. Το Φύλλο Εργασίας βρίσκεται στα Έγγραφα (βλ. Μενού).
Ενδεικτικός Χρόνος Υλοποίησης: 15/4 - 26/4
Οι μαθητές/τριες καλούνται
- να παρακολουθήσουν τη βιντεοπαρουσίαση "Μιλώντας για το Ωραίο και την Τέχνη"
- να μελετήσουν τα κύρια σημεία από το 8ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου (Βλ. Μενού>Έγγραφα>Αρχές Φιλοσοφίας_ΒΜ > υπογραμμισμένες επισημάνσεις)
- να απαντήσουν σε σύντομο ερωτηματολόγιο αυτοαξιολόγησης
- να συνθέσουν πολυτροπική παρουσίαση και να την αναρτήσουν σε κοινόχρηστο φάκελο (βλ. παρακάτω)
Χρόνος Υλοποίησης: 1/5 με 17/5
Βασική Δραστηριότητα:
Στο σχολικό βιβλίο παρουσιάζονται οι κυριότερες αντιλήψεις για την Τέχνη (σ. 193-205) όπου αναφέρονται σχετικά παραδείγματα καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών έργων με ανάλογα χαρακτηριστικά. Αφού επιλέξετε μία από τις 5 αντιλήψεις (όποια θέλετε), στη συνέχεια να δημιουργήσετε μία πολυτροπική παρουσίαση 10-12 διαφάνειες (.pptx ή video) όπου θα παρουσιάζετε τη συγκεκριμένη αντίληψη (κύρια σημεία) εμπλουτισμένη με εικόνες με καλλιτέχνες της ίδιας αντίληψης. Την εργασία να την υλοποιήσετε σε συνεργασία με έναν ή δύο συμμαθητές σας και να την αναρτήσετε ηλεκτρονικά στον κοινόχρηστο φάκελο που θα δημιουργηθεί για αυτόν τον σκοπό.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -