Μάθημα : Εργαστήρια Δεξιοτήτων Δ Τάξη
Κωδικός : 9300078179
9300078179 - ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Περιγραφή Μαθήματος
- Το μάθημα δεν διαθέτει περιγραφή -
Η Μαλάλα μας μιλάει για τους 17 Παγκόσμιους Στόχους
"Το Μεγαλύτερο Μάθημα του Κόσμου" από την Emma Watson
Επίσης μπορούμε να διαβάσουμε το κόμικ για να μάθουμε καλύτερα τους στόχους:
Video
ΓΙΑΤΙ ΤΡΩΜΕ; Ναι, όλοι τρώμε, αλλά αναρωτηθήκατε ποτέ ΓΙΑΤΙ τρώμε; Κάποια ζώα τρώνε φυτά. Άλλα τρώνε μικρότερα ζώα. Υπάρχουν και κάποια ζώα που τρώνε και ζώα και φυτά – για πείτε μου ένα; Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ! Το θέμα, όμως, είναι ότι δεν τρώμε απλά και μόνο επειδή πεινάμε… Ή επειδή βαριόμαστε… Τρώμε, επειδή χρειαζόμαστε την τροφή για να ζήσουμε. Συγκεκριμένα, χρειαζόμαστε την ενέργεια την οποία το φαγητό δίνει στο σώμα μας προκειμένου να αναπτυχθεί, να κινηθεί και να ζεσταθεί.
Όποιο φαγητό κι αν επιλέξουμε να φάμε, χρησιμοποιούμε την ενέργεια που μας δίνει για να παραμείνουμε ζωντανοί. Αλλά πώς αυτή η ενέργεια καταφέρνει να τρυπώνει μέσα στα φαγητά μας; Η απάντηση είναι η εξής: Η ενέργεια
μεταφέρεται από οργανισμό σε οργανισμό μέσω της τροφικής αλυσίδας. Κάθε οργανισμός (φυτό ή ζώο)
αποτελεί έναν κρίκο της αλυσίδας αυτής. Πιθανόν να έχετε ακούσει ότι ο άνθρωπος βρίσκεται στην κορυφή
της τροφικής αλυσίδας. Γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή τρώμε σχεδόν τα πάντα, αλλά τίποτα δεν προσπαθεί
να φάει εμάς (τουλάχιστον όχι στην καθημερινότητά μας – ε, αν βρεθούμε στην άγρια ζούγκλα, πιθανόν τα
πράγματα να αλλάξουν…). Τι ΑΚΡΙΒΩΣ είναι, όμως, η τροφική αλυσίδα;
Τροφική αλυσίδα ονομάζουμε μια σειρά από καταναλωτές που εξαρτώνται και τρέφονται ο ένας από τον
άλλο, όπως τα σαρκοφάγα ζώα, που τρέφονται με φυτοφάγα ζώα, και που με τη σειρά τους καταναλώνουν
φυτικούς οργανισμούς.
Με πιο απλά λόγια, σκεφτόμαστε ποιος τρώει ποιον και τοποθετούμε τους οργανισμούς σε μια σειρά έτσι
ώστε ο καθένας να αποτελεί τροφή για τον επόμενο. Η αλυσίδα που δημιουργείται ονομάζεται τροφική αλυσίδα.
Στο φυσικό περιβάλλον, όμως, τα φυτά είναι περισσότερα από τα φυτοφάγα ζώα, ενώ και αυτά με τη σειρά τους είναι περισσότερα από τα σαρκοφάγα ζώα. Έτσι, μπορούμε να απεικονίσουμε τη σχέση αυτή με μια πυραμίδα, την οποία ονομάζουμε τροφική πυραμίδα.
Στη βάση της πυραμίδας βρίσκονται οι μύκητες, τα βακτήρια και ορισμένοι ασπόνδυλοι οργανισμοί. Ακολουθούν τα φυτά, ενώ -ανεβαίνοντας προς την κορυφή της πυραμίδας-συναντάμε πρώτα τα φυτοφάγα ζώα, στη συνέχεια τα σαρκοφάγα και στην κορυφή τα παμφάγα ζώα.
Οι τροφικές αλυσίδες και οι τροφικές πυραμίδες αποτελούν κάποιες πολύ απλές μορφές απεικόνισης των τροφικών σχέσεων.
Όλοι αυτοί οι οργανισμοί, ωστόσο, θα πρέπει να ζουν στην ίδια «γειτονιά» - αλλιώς πώς θα συναντηθούν για
να… φάει ο ένας τον άλλο; Φυσικά, στον πλανήτη μας δεν υπάρχει μόνο μία γειτονιά. Υπάρχουν διαφορετικές γειτονιές και η μία επηρεάζει την άλλη. Μάλιστα, όχι μόνο την επηρεάζει, αλλά η ομαλή λειτουργία της καθεμίας εξαρτάται από την ομαλή λειτουργία της άλλης. Όλες αυτές οι γειτονιές δημιουργούν μία ακόμα μεγαλύτερη γειτονιά -ένα σύστημα, θα μπορούσαμε να πούμε- το οποίο ονομάζεται ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ. Κάθε οικοσύστημα στον πλανήτη μας έχει τον δικό του σημαντικό ρόλο.
Το οικοσύστημα είναι ένας φυσικός χώρος ο οποίος αποτελείται από ζωντανούς οργανισμούς (φυτά, ζώα)
και ανόργανή ύλη (φως, νερό, χώμα, αέρα, θερμοκρασία) που αλληλοεπιδρούν και ανταλλάσσουν ενέργεια
μεταξύ τους.
Η τροφική αλυσίδα-πυραμίδα, λοιπόν, μας δείχνει ποιος τρώει ποιον μέσα σε ένα οικοσύστημα. Πώς λειτουργεί, όμως, μια τροφική αλυσίδα-πυραμίδα; Αυτό θα το δούμε ευθύς αμέσως!
Όλα ξεκινούν από τον ήλιο! Τα φυτά απορροφούν ενέργεια από τις ακτίνες του ήλιου και την μετατρέπουν σε χημική ενέργεια. Το διοξείδιο του άνθρακα και το νερό μέσω της ηλιακής ακτινοβολίας μετατρέπεται σε σάκχαρα και οξυγόνο. Όλη η ενέργεια αυτή μένει κρυμμένη στα φυτά μέχρι ένα φυτοφάγο ζώο -π.χ. ένας λαγός!- να φάει τα φυτά. Τότε, η ενέργεια αυτή μεταφέρεται στον λαγό μέχρι να τον βάλει στο μάτι ένας… λύκος. Επόμενο βήμα; Η ενέργεια περνάει στον λύκο και σταματάει εκεί μια και -στο συγκεκριμένο οικοσύστημα- ο λύκος βρίσκεται στην κορυφή της τροφικής αλυσίδας. Λογικό! Κοιτάχτε πόσο φοβερός είναι!!! Ό,τι μείνει από τον λαγό, θα περάσει μέσα από τα περιττώματα του λύκου, τα βακτήρια, τους μύκητες και ορισμένους ασπόνδυλους οργανισμούς -γνωστούς και ως αποικοδομητές- και πάλι στα φυτά δίνοντάς τους επιπλέον τροφή για να μεγαλώσουν ακόμα περισσότερο.
Τροφική αλυσίδα παιχνίδι:
Σήμερα θα μελετήσουμε τις Διατροφικές Ομάδες.
Ας δούμε το βίντεο:
Μαθήματα Διατροφής για Παιδιά Μέρος 2: Ομάδες Τροφίμων
Και ώρα για τραγούδι
Και ώρα για παιχνίδι
Ας ξεκινήσουμε με το κύκλο ζωής των τροφίμων για να δούμε τα στάδια που περνά.
Παρακολουθείστε τα παρακάτω βίντεο για τον κύκλο ζωής των τροφίμων
Τεχνολογία τροφίμων. Για άψογα τρόφιμα.
Ας ανακαλύψουμε το οικολογικό αποτύπωμα
Οικολογικό αποτύπωμα - Παρουσίαση
Και τωρα ας δούμε και ένα βίντεο
Το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής
Κοιτάξτε την παρακάτω εικόνα.
- Τί βλέπετε στην παραπάνω εικόνα;
-
Ποιά από τις στολές της φωτογράφιας θα θέλατε εσείς να φορέσετε και γιατί;
-
Τι στολή πιστεύετε πως είναι αυτή που βρίσκεται μπροστά από το κορίτσι;
Παρακολουθήστε το παρακάτω βίντεο.
Αφού παρακολουθήσατε το βίντεο κοιτάξτε και πάλι την αρχική εικόνα.
Την καταλαβαίνετε καλύτερα;
Τι σύναισθήματα σας βγάζει τώρα;
Τι σκέψεις σας δημιουργεί;
Και τώρα ώρα για κουίζ.
Το μαγικό μολύβι της Μαλάλα Κουίζ
Καί τώρα πάρτε και εσείς το μαγικό σας μολύβι και γράψτε ή/και ζωγραφίστε τι θα κάνατε εσείς για να βοήθήσετε τα παιδιά του κόσμου.
Τι είναι δικαίωμα; Ποιά είναι η ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων;
Πάμε να δούμε το παρακάτω βίντεο.
Η Ιστορία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Και ας δούμε συγκεκριμένα την διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Η Ιστορία της Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
Και ας απαντήσουμε στο παρακάτω κουιζ:
Τέλος ας παρακολουθήσουμε το βίντεο για τα ανθρώπινα δικαιώματα από τα παιδιά του Δημοτικού:
Ανθρώπινα Δικαιώματα - 1ο Δημοτικό Σχολείο Βαρθολομιού
Στη συνέχεια με κεντρική έννοια τον όρο ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ διαμορφώνεται η αντίστοιχη ακροστιχίδα.
Εκτός όμως από τους μεγάλους, έχουν και τα παιδιά δικαιώματα.
Δείτε το παρακάτω βίντεο και συζητήστε τι συμβαίνει στον ήρωα της ιστορίας
An Award-Winning Animated Journey of a War Child: THE BOX
Ζει ευτυχισμένο; Μέχρι πότε;
Τι ρόλο παίζει το κουτί; Έχει πάντα την ίδια χρήση;
Ποιές είναι οι βασικές ανάγκες που έχει ο μικρός μας πρωταγωνιστής, όλα όσα χρειάζεται για να μεγαλώσει αρμονικά και να νιώθει ευτυχισμένος;
Ώρα για παιχνίδι.
Κάθε παιδί έχει δικαίωμα για... Ένωσε κάθε δικαίωμα με τη σωστή εικόνα
Κάθε παιδί έχει δικαίωμα για... (1)
Κάθε παιδί έχει δικαίωμα για... (2)
Παρακολουθήστε τα παρακάτω βίντεο για τα δικαιώματα των παιδιών.
Παγκόσμια ημέρα για τα δικαιώματα του παιδιού
Ας δουμέ και αυτό το φυλλάδιο για τα δικαιώματα.
Δικαιώματα του παιδιού με απλά λόγια
Τώρα είστε έτοιμοι να λύσετε το σταυρόλεξο.
Ένα τραγούδι για τα δικαιώματα των παιδιών.
Τα δικαιώματα των παιδιών - Όλα τα παιδιά έχουν δικαιώματα (τραγούδι)
Ώρα να αναλάβουμε δράση.
Ας δούμε την παρακάτω παρουσίαση για να μάθουμε πως μπορούμε και εμείς να βοηθήσουμε
Και αφού παρακολουθήσαμε την παρουσίαση ώρα να κάνουμε και ένα κουίζ
Αφού μαζέψουμε τα χρήματα για να βοηθήσουμε τα παιδιά στην Κένυα, ήρθε η ώρα για να φτιάξουμε τα δικά μας μηνύματα που θα αποσταλούν μαζί με τη βοήθειά μας στα παιδιά της Κένυας.
Μερικές ιδέες θα βρείτε εδώ:
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -