Μάθημα : Γνωρίζω την Ελιά και τα Προϊόντα της
Κωδικός : 9300215101
9300215101 - ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΟΥΡΗ
Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα επικεντρώνεται στην εξερεύνηση της ελιάς και των προϊόντων της, με σκοπό την ανάπτυξη πολλαπλών δεξιοτήτων και την ενίσχυση της γνωστικής και κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών.
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Αποσκοπεί στην εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας (4-6 ετών) γύρω από τη φυσική, πολιτισμική και διατροφική σημασία της ελιάς. Περιλαμβάνει:
- Βοτανική Εξερεύνηση της Ελιάς: Παρουσίαση του δέντρου της ελιάς, των χαρακτηριστικών του (φύλλα, κορμός, καρπός) και του περιβάλλοντος στο οποίο αναπτύσσεται.
- Διαδικασία Παραγωγής Προϊόντων Ελιάς: Διερεύνηση των σταδίων παραγωγής ελαιόλαδου, παραδοσιακών μεθόδων συγκομιδής και άλλων προϊόντων που προέρχονται από την ελιά.
- Πολιτισμική και Διατροφική Αξία: Εστίαση στη σημασία της ελιάς στη Μεσογειακή διατροφή και την ελληνική παράδοση μέσα από ιστορίες, μύθους, και γαστρονομικές αναφορές.
- Διαδραστικές Δραστηριότητες: Εμπλοκή των παιδιών σε παιχνίδια, καλλιτεχνικές δραστηριότητες και αφήγηση
Μαθησιακοί στόχοι
Μαθησιακοί στόχοι
Μαθησιακοί στόχοι
- Να γνωρίσουν τα παιδιά το δέντρο της ελιάς, τα μέρη του, και τη σημασία του στην καθημερινή ζωή.
- Να εξερευνήσουν τη διαδικασία παραγωγής ελαιόλαδου και άλλων προϊόντων ελιάς.
- Να κατανοήσουν την πολιτισμική και διατροφική αξία της ελιάς στη Μεσόγειο και ιδιαίτερα στην ελληνική παράδοση.
- Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης, επικοινωνίας και συνεργασίας μέσα από δραστηριότητες.
Διδακτικοί Στόχοι
Ομάδα στόχος
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, τα παιδιά θα μπορούν:
- Να αναγνωρίζουν το δέντρο της ελιάς και τα χαρακτηριστικά του (φύλλα, καρποί, κορμός).
- Να κατανοούν τα βασικά στάδια παραγωγής του ελαιόλαδου.
- Να εκφράζουν τις ιδέες και τα συναισθήματά τους σχετικά με το δέντρο της ελιάς και τη συμβολική του αξία.
- Να συμμετέχουν σε ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, ενισχύοντας την αυτοέκφραση και την αλληλεπίδραση.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Η διδασκαλία βασίζεται σε σύγχρονες, συμμετοχικές παιδαγωγικές πρακτικές, όπως:
Διαθεματική Προσέγγιση: Συνδυασμός επιστήμης, τέχνης, ιστορίας και διατροφής για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης αντίληψης γύρω από την ελιά.
Βιωματική Μάθηση: Συμμετοχή των παιδιών σε δραστηριότητες όπως παρατήρηση πραγματικού δέντρου, επαφή με φύλλα και καρπούς ελιάς.
Αφήγηση και Δραματοποίηση: Αφηγήσεις παραδοσιακών μύθων, όπως η ιστορία της Αθηνάς και της ελιάς, σε συνδυασμό με δραματοποίηση από τα παιδιά.
Ομαδικές Δραστηριότητες: Ενίσχυση συνεργασίας και επικοινωνίας μέσω κατασκευών και ζωγραφικής
Ψηφιακά Εργαλεία: Χρήση οπτικοακουστικού υλικού (π.χ. εκπαιδευτικά βίντεο και ψηφιακές παρουσιάσεις) για την καλύτερη κατανόηση του θέματος.
Διδάσκοντες
Το πρόγραμμα θα πραγματοποοηθεί και από τις δύο εκπαιδευτικούς της τάξης, τόσο στο πρωινό τμήμα όσο και στο ολοήμερο.
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Αλεξίου, Ε. (2010). Η Ελιά και τα Προϊόντα της: Διατροφή και Πολιτισμός. Εκδόσεις Παπαδόπουλος.
- Καραθάνος, Β. (2015). Η Ιστορία της Ελιάς: Από τον Μύθο στην Πραγματικότητα. Εκδόσεις Αρμονία.
- Παναγιωτόπουλος, Π. (2018). Ελαιόλαδο: Η Κουλτούρα και η Παραγωγή του. Εκδόσεις Γνώση.
- Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ελιά και το Ελαιόλαδο, Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού (διαθέσιμο διαδικτυακά).
- Αρχεία Οπτικοακουστικού Υλικού: Εκπαιδευτικά βίντεο από το YouTube Kids
- Συζήτηση με τα παιδιά για το τι γνωρίζουν σχετικά με την ελιά. Ερωτήσεις όπως «Τι είναι η ελιά;», «Πού έχουμε δει ελιές;», και «Τι προϊόντα γνωρίζουμε από την ελιά;» βοηθούν στην ενεργοποίηση της προϋπάρχουσας γνώσης.
- Παρουσίαση φωτογραφιών από δέντρα ελιάς, καρπούς και την παραγωγή ελαιόλαδου. Επισήμανση της σημασίας της ελιάς στην ελληνική παράδοση και καθημερινότητα.
- Προβολή βίντεο ή φωτογραφιών από τη συγκομιδή της ελιάς και την παραγωγή του ελαιόλαδου.
- Παρατήρηση των διαφορετικών μερών του δέντρου: κορμός, κλαδιά, φύλλα, καρποί. Τα παιδιά αγγίζουν και παρατηρούν το κλαδί της ελιάς και τις ελιές.
- Δοκιμή ελαιόλαδου και ελιών, αν υπάρχει δυνατότητα, για να γνωρίσουν τη γεύση τους.
- Τα παιδιά δημιουργούν μια αφίσα με θέμα «Το δέντρο της ελιάς», χρησιμοποιώντας μαρκαδόρους, χρώματα, και εικόνες.
- Ζωγραφίζουν ή κολλούν φύλλα ελιάς και καρπούς στην αφίσα και γράφουν λέξεις όπως «ελιά», «λάδι», και «καρποί» (με τη βοήθεια της νηπιαγωγού).
- Εναλλακτικά, μπορούν να φτιάξουν μια απλή χειροτεχνία, όπως μια μινιατούρα δέντρου ελιάς από χαρτί ή ένα κολάζ από εικόνες και φύλλα.
- Συζήτηση για τη σημασία της ελιάς στην υγεία και τη διατροφή, αναφέροντας πως το λάδι είναι ευεργετικό.
- Κάθε παιδί μοιράζεται την εμπειρία του από τη δραστηριότητα, εκφράζοντας τι του άρεσε και τι έμαθε.
Αναφορά σε τρόπους με τους οποίους οι οικογένειες χρησιμοποιούν την ελιά και το ελαιόλαδο στην καθημερινή ζωή. Αναφορά σε παραδοσιακά φαγητά που περιλαμβάνουν ελαιόλαδο.
- Παρατήρηση της συμμετοχής των παιδιών στις δραστηριότητες και της αλληλεπίδρασής τους.
- Αξιολόγηση της κατανόησης μέσω των απαντήσεών τους στη συζήτηση και της καλλιτεχνικής τους έκφρασης στην αφίσα ή στη χειροτεχνία.
- Ενθάρρυνση για περαιτέρω διερεύνηση στο σπίτι, προτρέποντάς τα να μιλήσουν για την ελιά με τις οικογένειές τους και να μοιραστούν τις εμπειρίες τους στην επόμενη συνάντηση.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -