Μάθημα : Γεωγραφία α γυμνασίου
Κωδικός : G1506207
G1506207 - ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΟΥΣΕΛΙΜΗ
Περιγραφή Μαθήματος

Όλες οι ενότητες της διδακτέας ύλης (Χάρτες, Φυσικό Περιβάλλον, Ανθρώπινες δραστηριότητες) αποτελούν τμήμα ενός συνόλου το οποίο δεν αποβλέπει μόνο στην περιγραφή του χώρου, αλλά και στην αναζήτηση, ανάλυση και αξιολόγηση ορισμένων κατανοητών σε αυτές τις ηλικίες σχέσεων και αλληλεξαρτήσεων οι οποίες αναπτύσσονται μεταξύ των ανθρώπινων ομάδων και του φυσικού περιβάλλοντος.
Δύο από τους κύριους στόχους της διδασκαλίας της σύγχρονης της Γεωγραφίας είναι:
- η μεταφορά στους μαθητές της εικόνας μιας φύσης – δυναμικού πεδίου μέσα στο οποίο ο άνθρωπος και ο φυσικός χώρος αλληλοεπηρεάζονται και εξελίσσονται ταυτόχρονα στο χρόνο. Ο στόχος αυτός είναι δύσκολο να καλυφθεί πλήρως όταν απευθυνόμαστε σε παιδιά μικρής ηλικίας, αλλά, με τη βοήθεια συγκεκριμένων παραδειγμάτων, οι μαθητές των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου είναι σε θέση να ξεπεράσουν σταδιακά τη στατική αντίληψη του κόσμου και να αποδεχθούν ότι ζουν σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
- η διαμόρφωση από τους μαθητές αντιλήψεων και στάσεων ζωής και η απόκτηση ικανοτήτων οι οποίες μπορούν να συνεισφέρουν στη σωστή διαχείριση των φυσικών πόρων με άξονα την αειφόρο ανάπτυξη. Για να καλυφθεί αυτός ο στόχος κάθε μάθημα πρέπει να καταλήγει σε συζήτηση προβληματισμού ως προς το ποια προβλήματα είναι πιθανό να προκύψουν από τη λανθασμένη διαχείριση του υπό εξέταση αντικειμένου (π.χ. των φυσικών πόρων, του γιγαντισμού των αστικών κέντρων, των μέσων μεταφοράς κτλ.). Σωστές απαντήσεις δεν αναμένονται από μαθητές αυτής της ηλικίας, η εισαγωγή τους όμως στο σχετικό προβληματισμό αρκεί.
Οι χάρτες δεν αποτελούν απλώς μια ενότητα της διδακτέας ύλης και η διδασκαλία τους δεν είναι αυτοσκοπός. Στην πραγματικότητα είναι το κύριο «εργαλείο» με το οποίο ο μαθητής θα μελετήσει τα επόμενα μαθήματα (στοιχεία φυσικού περιβάλλοντος, πληθυσμιακά φαινόμενα, φυσικούς πόρους, οικονομικές δραστηριότητες, πόλεις). Αυτός άλλωστε είναι ο λόγος για τον οποίο η ενότητα περί χαρτών προηγείται των υπολοίπων. Αυτό εξηγεί επίσης για ποιο λόγο σχεδόν όλα τα μαθήματα ξεκινούν με τη μελέτη του αντίστοιχου χάρτη πάνω στα δεδομένα του οποίου οι μαθητές θα πρέπει να συζητούν και να συμπεραίνουν.
Α1.4 Ποιον χάρτη να διαλέξω;
Πολυχάρτης Παγκόσμιος: Πολιτικός, ανθρωπογεωγραφικός
Α1.5 «Ανακρίνοντας» τους χάρτες
Πολυχάρτης Παγκόσμιος: Γεωμορφολογικός, κλιματικός, βλάστησης
Α1.3 Η χρήση των χαρτών στην καθημερινή ζωή
Υπολογίζοντας αποστάσεις υπό κλίμακα
Α1.1. Γεωγραφικές συντεταγμένες
Α1.2 Παιχνίδια με τις γεωγραφικές συντεταγμένες
Β.1.2. Χωρίζοντας το φυσικό περιβάλλον σε ενότητες
Άσκηση στις ενότητες του φυσικού περιβάλλοντος
Β2 Ατμόσφαιρα
Β2.1 H σύνθεση της ατμόσφαιρας, η θερμοκρασία, οι άνεμοι
Β2.2 Οι βροχές, το κλίμα
Β3.1 Το νερό στη φύση
Υδρολογικός κύκλος ή κύκλος του νερού
Β3.2 Ωκεανοί και θάλασσες
Β4.1 Μιλώντας για την ηλικία της Γης
Τα απολιθώματα και ο σχηματισμός τους
Β4.2 Το εσωτερικό της γης
Σύγκλιση των λιθοσφαιρικών πλακών
B4.3. Δυνάμεις που διαμορφώνουν την επιφάνεια της γης : Eνδογενείς και εξωγενείς δυνάμεις
Α. Δυνάμεις στο εσωτερικό της γης
Πώς γεννιούνται οι σεισμοί;
Οι κίνδυνοι σε περίπτωση σεισμού
Πώς γενιούνται τα βουνά και οι οροσειρές;
Μάγμα, ηφαιστειακή δραστηριότητα
Πώς γεννιούνται οι μεγάλες νησιωτικές αλυσίδες;
Πώς γεννιούνται τα ηφαίστεια;
Ηφαίστεια, δημιουργικές δυνάμεις
Το μέλλον, πρόβλεψη των ηφαιστειακών εκρήξεων
Β. Εξωγενείς δυνάμεις
Β5.1 Η γεωγραφική κατανομή των οργανισμών
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -