Παρουσίαση/Προβολή

(0553060358) - ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΦΦΕΤΖΗΣ
Περιγραφή Μαθήματος
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2024
-
Περιεχόμενο μαθήματος
1. Βασικές Αρχές Υπολογιστών και Τεχνολογίας
- Υλικό (Hardware): Δομή και λειτουργία των υπολογιστών, επεξεργαστές, μνήμη, περιφερειακά.
- Λογισμικό (Software): Λειτουργικά συστήματα, εφαρμογές, και λογισμικό ανοικτού κώδικα.
- Ψηφιακή Αναπαράσταση Δεδομένων: Δυαδικό σύστημα, κωδικοποίηση δεδομένων (εικόνας, ήχου).
2. Προγραμματισμός και Λογική Προβλημάτων
- Εισαγωγή στον Προγραμματισμό: Θεωρία προγραμματισμού, με έμφαση στις βασικές έννοιες (μεταβλητές, συνθήκες, βρόχοι, συναρτήσεις).
- Δομές Δεδομένων: Πίνακες, λίστες, σύνολα, δομές πινάκων και βασικές λειτουργίες.
- Αλγόριθμοι: Θεωρία αλγορίθμων, ταξινόμηση, αναζήτηση και επίλυση προβλημάτων με λογική σειρά βημάτων.
- Ανάπτυξη Λογισμικού: Δημιουργία προγραμμάτων σε γλώσσες όπως Python, Java, C++.
3. Δίκτυα και Επικοινωνίες
- Αρχές Δικτύων: Βασικές αρχές δικτύωσης, τύποι δικτύων (LAN, WAN), τοπικά δίκτυα και το διαδίκτυο.
- Πρωτόκολλα Επικοινωνίας: TCP/IP, HTTP, FTP, και άλλες γλώσσες επικοινωνίας δικτύου.
- Ασφάλεια στο Διαδίκτυο: Βασικές αρχές ασφάλειας, κρυπτογράφηση, τείχη προστασίας και κακόβουλο λογισμικό.
4. Βάσεις Δεδομένων και Διαχείριση Πληροφοριών
- Σχεδιασμός Βάσεων Δεδομένων: Δημιουργία και διαχείριση βάσεων δεδομένων, κανόνες σχεδιασμού και αποφυγή πλεονασμού.
- SQL: Γλώσσα διαχείρισης και επεξεργασίας δεδομένων για σχεσιακές βάσεις δεδομένων.
- Ανάκτηση και Ανάλυση Δεδομένων: Τεχνικές εξόρυξης δεδομένων και χρήση των δεδομένων για ανάλυση και λήψη αποφάσεων.
Μαθησιακοί στόχοι
Οι μαθησιακοί στόχοι για το μάθημα της Πληροφορικής εστιάζουν στην ανάπτυξη γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων που προετοιμάζουν τους μαθητές να χρησιμοποιούν την τεχνολογία αποτελεσματικά και υπεύθυνα. Συγκεκριμένα, οι βασικοί μαθησιακοί στόχοι περιλαμβάνουν:
1. Ανάπτυξη Βασικών Γνώσεων στην Πληροφορική
- Κατανόηση των βασικών αρχών των υπολογιστών, του λογισμικού και των δικτύων.
- Γνώση των μεθόδων αποθήκευσης, επεξεργασίας και ανάλυσης πληροφοριών.
- Κατανόηση της ψηφιακής αναπαράστασης δεδομένων (π.χ., δυαδικό σύστημα).
2. Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Προγραμματισμού και Λογικής Σκέψης
- Εκμάθηση μιας ή περισσότερων γλωσσών προγραμματισμού και δυνατότητα συγγραφής και διόρθωσης κώδικα.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων με τη χρήση αλγορίθμων και δομών δεδομένων.
- Καλλιέργεια λογικής και αναλυτικής σκέψης, μέσα από τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων.
3. Κατανόηση και Εφαρμογή των Αρχών των Δικτύων και της Ασφάλειας
- Ανάπτυξη βασικών γνώσεων στα δίκτυα υπολογιστών και στις μεθόδους επικοινωνίας μέσω διαδικτύου.
- Κατανόηση των θεμάτων ασφάλειας και ιδιωτικότητας, όπως κρυπτογράφηση, προστασία δεδομένων και αντιμετώπιση κυβερνοαπειλών.
- Απόκτηση δεξιοτήτων στην ασφαλή και υπεύθυνη χρήση του διαδικτύου και των ψηφιακών υπηρεσιών.
4. Ικανότητα Διαχείρισης Δεδομένων και Βάσεων Δεδομένων
- Κατανόηση των βασικών εννοιών σχεδίασης και διαχείρισης βάσεων δεδομένων.
- Ικανότητα χρήσης της SQL για τη δημιουργία και διαχείριση σχεσιακών βάσεων δεδομένων.
- Δεξιότητες ανάλυσης δεδομένων και εξαγωγής χρήσιμων πληροφοριών για υποστήριξη λήψης αποφάσεων.
5. Ανάπτυξη Κριτικής και Δημιουργικής Σκέψης μέσω Τεχνολογίας
- Καλλιέργεια ικανότητας κριτικής αξιολόγησης τεχνολογικών εργαλείων και εφαρμογών.
- Ανάπτυξη δεξιοτήτων για τη δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου, όπως ιστοσελίδες και εφαρμογές.
- Δυνατότητα επίλυσης πραγματικών προβλημάτων με δημιουργική χρήση εργαλείων πληροφορικής
Μέθοδοι διδασκαλίας
Η διδασκαλία της Πληροφορικής περιλαμβάνει ένα συνδυασμό μεθόδων που βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν θεωρητικές έννοιες και να αποκτήσουν πρακτικές δεξιότητες μέσω εμπειρικής μάθησης και ενεργής συμμετοχής. Οι κύριες μέθοδοι διδασκαλίας περιλαμβάνουν:
1. Διαλέξεις και Παρουσιάσεις
- Παρουσίαση Θεωρητικών Εννοιών: Παρέχονται οι βασικές έννοιες με σαφείς εξηγήσεις, π.χ., μέσω παρουσιάσεων και βίντεο.
- Χρήση Οπτικοακουστικών Μέσων: Βίντεο, διαδραστικές παρουσιάσεις, διαγράμματα και διαφάνειες για την απεικόνιση δύσκολων εννοιών.
2. Εργαστηριακή Διδασκαλία
- Πρακτικές Ασκήσεις: Οι μαθητές εκτελούν προγραμματιστικές ασκήσεις και εργαστηριακές δραστηριότητες, ώστε να εφαρμόσουν τις θεωρητικές γνώσεις.
- Χρήση Λογισμικού: Εφαρμογή εργαλείων προγραμματισμού, σχεδίασης, και ανάλυσης δεδομένων (π.χ. Python, SQL, HTML/CSS).
- Πειραματισμός και Ανακάλυψη: Δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να πειραματιστούν με τον κώδικα και τα λογισμικά, προωθώντας τη μάθηση μέσα από την ανακάλυψη.
3. Μάθηση Βασισμένη σε Έργα (Project-Based Learning)
- Ανάπτυξη Πρότζεκτ: Οι μαθητές εργάζονται σε πραγματικά έργα (π.χ., δημιουργία ιστοσελίδας, κατασκευή εφαρμογής) για να αναπτύξουν δεξιότητες και να κατανοήσουν την εφαρμογή της πληροφορικής σε πραγματικά προβλήματα.
- Ομαδική Εργασία: Ενθαρρύνεται η συνεργασία, δίνοντας στους μαθητές τη δυνατότητα να εργαστούν σε ομάδες, αναπτύσσοντας δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.
4. Επίλυση Προβλημάτων και Αλγοριθμική Σκέψη
- Ασκήσεις Αλγορίθμων: Μέσω προβλημάτων, οι μαθητές αναπτύσσουν λογική και αλγοριθμική σκέψη, μαθαίνοντας πώς να σπάνε πολύπλοκα προβλήματα σε μικρότερα μέρη.
- Δραστηριότητες Κωδικοποίησης: Δομημένες ασκήσεις κωδικοποίησης, όπου οι μαθητές πρέπει να λύσουν συγκεκριμένα προβλήματα ή να αναπτύξουν αλγορίθμους από το μηδέν.
5. Μάθηση με Καθοδηγούμενη Ανακάλυψη (Guided Discovery Learning)
- Διερευνητικές Ερωτήσεις: Ο δάσκαλος θέτει ερωτήσεις που ενθαρρύνουν τους μαθητές να βρουν τις απαντήσεις μόνοι τους, ανακαλύπτοντας έτσι τις έννοιες της πληροφορικής.
- Σενάρια Προβλημάτων: Παρέχονται σενάρια ή παραδείγματα που καθοδηγούν τους μαθητές να σκεφτούν την καλύτερη προσέγγιση για την επίλυση προβλημάτων.
6. Διαδραστική και Συμμετοχική Διδασκαλία
- Ερωταπαντήσεις και Συζήτηση: Οι μαθητές καλούνται να συμμετέχουν ενεργά σε συζητήσεις, ανταλλάσσοντας απόψεις και λύσεις.
- Παιχνιδοποίηση (Gamification): Χρήση παιχνιδιών ή διαγωνισμών, όπως προγραμματιστικά κουίζ και προκλήσεις, για ενίσχυση της εμπλοκής των μαθητών και τη βελτίωση της γνώσης τους με πιο διασκεδαστικό τρόπο.
7. Αντίστροφη Τάξη (Flipped Classroom)
- Αυτόνομη Μελέτη: Οι μαθητές μελετούν υλικό, π.χ., βίντεο και διαφάνειες, πριν από το μάθημα, ενώ ο χρόνος στην τάξη αφιερώνεται σε πρακτική εφαρμογή και ανάλυση.
- Επίλυση Αποριών και Εργασιών: Στην τάξη, οι μαθητές μπορούν να εστιάσουν στη βαθύτερη κατανόηση με καθοδήγηση του καθηγητή, επιλύοντας προβλήματα και ασκήσεις.
Διδάσκοντες
Καφφετζής Βασίλειος
Προτεινόμενα συγγράμματα
1. Πληροφορική Γενικής Παιδείας (Γ' Λυκείου)
- Περιγραφή: Το επίσημο σύγγραμμα για την Πληροφορική Γενικής Παιδείας της Γ' Λυκείου. Εστιάζει σε βασικές αρχές πληροφορικής, αλγορίθμους, προγραμματισμό, δίκτυα και ασφάλεια στο διαδίκτυο. Περιλαμβάνει θεωρία, παραδείγματα και ασκήσεις.
- Θέματα που καλύπτονται: Βασικές έννοιες πληροφορικής, αλγόριθμοι και λογική σχεδίαση, προγραμματισμός (συνήθως σε ψευδογλώσσα ή Python), δίκτυα και ασφάλεια δεδομένων.
- Στόχος: Να εξοπλίσει τους μαθητές με τις βασικές γνώσεις πληροφορικής που απαιτούνται για την καθημερινή ζωή και τη σύγχρονη αγορά εργασίας.
2. Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ, Γ' Λυκείου)
- Περιγραφή: Το βασικό εγχειρίδιο για τους μαθητές της Γ' Λυκείου που ακολουθούν την Ομάδα Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής. Καλύπτει εις βάθος τις βασικές αρχές προγραμματισμού, αλγοριθμικής σκέψης, και ανάπτυξης εφαρμογών.
- Θέματα που καλύπτονται: Ψευδοκώδικας, δομές δεδομένων, αλγόριθμοι, σχεδιασμός και ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον (συνήθως με τη ΓΛΩΣΣΑ).
- Στόχος: Η προετοιμασία των μαθητών για την κατανόηση και την επίλυση προβλημάτων μέσω προγραμματισμού, αλλά και για τις πανελλήνιες εξετάσεις.
3. Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Υπολογιστών (Α' και Β' Λυκείου)
- Περιγραφή: Βιβλίο που χρησιμοποιείται ως εισαγωγικό εγχειρίδιο στις βασικές αρχές της επιστήμης των υπολογιστών. Καλύπτει θέματα όπως η ιστορία των υπολογιστών, οι βασικές τεχνολογίες, και οι εφαρμογές της πληροφορικής στη σύγχρονη κοινωνία.
- Θέματα που καλύπτονται: Ιστορία της πληροφορικής, δομή και λειτουργία των υπολογιστών, αρχές δικτύων, βάσεις δεδομένων και τεχνολογίες διαδικτύου.
- Στόχος: Να εξοικειώσει τους μαθητές με τις βασικές έννοιες και τον τρόπο λειτουργίας της πληροφορικής, καθώς και με τη σημασία της τεχνολογίας στην καθημερινή ζωή.