Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Η ΚΑΙΝΗ ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

(1001024226) -  ΕΛΕΝΗ-ΕΙΡΗΝΗ ΔΙΑΚΙΔΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Η ΚΑΙΝΗ ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ. Ο ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ, Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ, ΤΟ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ, ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΞΙΕΣ ΤΗΣ.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024

  • Η αναγνώριση Ελένης και Μενελάου στην "Ελένη" του Ευριπίδη

    Περιεχόμενο Μαθήματος:

    Η σκηνή της αναγνώρισης ανάμεσα στην Ελένη και τον Μενέλαο αποτελεί κεντρικό σημείο της τραγωδίας "Ελένη" του Ευριπίδη. Αναδεικνύει τη θεματική της εξαπάτησης και της αλήθειας, τονίζοντας τη μεταβατική κατάσταση των ηρώων από την άγνοια στη γνώση. Το επεισόδιο περιλαμβάνει:

    1. Την αρχική δυσπιστία του Μενελάου προς την Ελένη.

    2. Την εξιστόρηση των γεγονότων από την Ελένη για να αποδείξει την ταυτότητά της.

    3. Την τελική αποδοχή από τον Μενέλαο και τη συμβολική επανένωση του ζευγαριού.

    Μέσα από το επεισόδιο φωτίζονται οι έννοιες της ταυτότητας, της αξιοπιστίας, της μοίρας και της ανθρώπινης σχέσης με το θεϊκό σχέδιο.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Στόχοι Διδασκαλίας:

    1. Κατανόηση Κειμένου:

      • Να κατανοήσουν οι μαθητές τη δραματική δομή της αναγνώρισης και τη λειτουργία της στην πλοκή.

      • Να εντοπίσουν τα εκφραστικά μέσα και τη χρήση της ειρωνείας.

    2. Ερμηνεία Θεμάτων:

      • Να αναλύσουν την έννοια της "πλάνης" και της "αλήθειας" στο έργο.

      • Να εξετάσουν τις σχέσεις μεταξύ θνητών και θεών, καθώς και τη θέση του ανθρώπου απέναντι στο αναπόφευκτο της μοίρας.

    3. Σύνδεση με την Εποχή:

      • Να συνδέσουν τη σκηνή με το ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο της εποχής του Ευριπίδη.

    4. Κριτική Σκέψη:

      • Να συγκρίνουν την αναγνώριση στην "Ελένη" με άλλες σκηνές αναγνώρισης στην αρχαία ελληνική τραγωδία (π.χ. στον "Οιδίποδα Τύραννο").


    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Μέθοδοι Διδασκαλίας:

    1. Ερμηνευτική Ανάγνωση:

      • Καθοδηγούμενη ανάγνωση του κειμένου με έμφαση σε λέξεις-κλειδιά και εκφραστικά μέσα.

    2. Συζήτηση στην Τάξη:

      • Συζήτηση για τις σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων και τις συνθήκες που οδηγούν στην αναγνώριση.

    3. Δραματοποίηση:

      • Ερμηνεία της σκηνής από μαθητές για καλύτερη κατανόηση της δραματικής έντασης.

    4. Συγκριτική Ανάλυση:

      • Σύγκριση της σκηνής της "Ελένης" με παρόμοιες σκηνές άλλων έργων.

    5. Οπτικοακουστικό Υλικό:

      • Προβολή αποσπασμάτων από θεατρικές παραστάσεις της "Ελένης".

    Διδάσκοντες

    Διδάσκουσα: Διακίδη Ελένη - Ειρήνη

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Προτεινόμενα Συγγράμματα:

    • Γιώργος Τζαμαλής, Ευριπίδης: Ελένη - Εισαγωγή, Μετάφραση και Σχόλια, Εκδόσεις Σμίλη.

    • Θεοφάνης Τάσιος, Αρχαία Ελληνική Τραγωδία και Δραματουργία, Εκδόσεις Παπαδήμας.