Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Βιολογία Β' Λυκείου

(3057010225) -  ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΜΠΟΥΝΤΟΥΝΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας της Β΄ τάξης του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου, βασισμένο στο αντίστοιχο αναμορφωμένο σχολικό βιβλίο, επικεντρώνεται σε τρεις βασικές θεματικές ενότητες που συνδέονται άμεσα με τον άνθρωπο και το περιβάλλον του, καθώς και με τη διαχρονική εξέλιξη της ζωής.

 

Κεφάλαιο 1: Άνθρωπος και Υγεία

Το κεφάλαιο αυτό διερευνά τους παράγοντες που επηρεάζουν την ανθρώπινη υγεία. Δίνεται έμφαση στους μικροοργανισμούς (βακτήρια, πρωτόζωα, μύκητες, ιοί), καλύπτοντας την ταξινόμηση, τη μετάδοση και την αντιμετώπισή τους (π.χ. μέσω αντιβιοτικών). Ένα σημαντικό μέρος του κεφαλαίου αφιερώνεται στους μηχανισμούς άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού, δηλαδή στο ανοσοβιολογικό σύστημα, εξετάζοντας τους μη ειδικούς και ειδικούς μηχανισμούς άμυνας (συμπεριλαμβανομένης της σημασίας των εμβολίων). Τέλος, αναλύονται προβλήματα στη δράση του ανοσοβιολογικού συστήματος, με ιδιαίτερη αναφορά στο Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσολογικής Ανεπάρκειας (AIDS), καθώς και στις ουσίες που προκαλούν εθισμό.

 

Κεφάλαιο 2: Άνθρωπος και Περιβάλλον

Στο κεφάλαιο αυτό αναλύεται η έννοια του οικοσυστήματος και τα χαρακτηριστικά του. Εξετάζεται η ροή ενέργειας μέσω των τροφικών αλυσίδων, των τροφικών πλεγμάτων και των τροφικών πυραμίδων. Κατόπιν, μελετώνται οι βιογεωχημικοί κύκλοι (άνθρακα, αζώτου, νερού), οι οποίοι είναι απαραίτητοι για τη ζωή. Το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με την εξέταση περιβαλλοντικών προβλημάτων, όπως η ερημοποίηση και η ρύπανση, με έμφαση στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και τη ρύπανση των υδάτων (ευτροφισμός, βιοσυσσώρευση).

 

Κεφάλαιο 3: Εξέλιξη

Αυτό το κεφάλαιο εισάγει τους μαθητές στην έννοια της εξέλιξης, συνδέοντας την ταξινόμηση των οργανισμών με τις εξελικτικές σχέσεις. Παρουσιάζεται διεξοδικά η Θεωρία της Φυσικής Επιλογής του Δαρβίνου. Εξηγείται τι είναι η φυλογένεση και από ποιες πηγές (π.χ. απολιθώματα) αντλούνται στοιχεία γι’ αυτήν. Ολοκληρώνεται με την εξέλιξη του ανθρώπου, εξετάζοντας το γενεαλογικό μας δέντρο και την εμφάνιση των Θηλαστικών, των Πρωτευόντων, των Ανθρωπιδών και των πρώτων ανθρώπων.

Ημερομηνία δημιουργίας

Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    ΒΙΒΛΙΟ:
    ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γενικής Παιδείας Β΄ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ των ΑΔΑΜΑΝΤΙΑΔΟΥ ΣΜ., ΓΕΩΡΓΑΤΟΥ Μ., ΓΙΑΠΙΤΖΑΚΗ Χ., ΛΑΚΚΑ Λ., ΝΟΤΑΡΑ Δ., ΦΛΩΡΕΝΤΙΝ Ν., ΧΑΤΖΗΚΩΝΤΗ ΟΛ., ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ Γ., όπως αυτό αναμορφώθηκε από τους ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΑΚΗ Μ. και ΠΑΝΤΑΖΙΔΗ Γ.

     

    Κεφάλαιο 1: Άνθρωπος και Υγεία

    1.1 Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία του ανθρώπου

    1.2 Μικροοργανισμοί
    1.2.1 Κατηγορίες παθογόνων μικροοργανισμών (εκτός «Πολλαπλασιασμός των ιών»)
    1.2.2 Μετάδοση και αντιμετώπιση των παθογόνων μικροοργανισμών

    1.3 Μηχανισμοί άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού – Βασικές αρχές ανοσίας
    1.3.1 Μηχανισμοί μη ειδικής άμυνας
    1.3.2 Μηχανισμοί ειδικής άμυνας – Ανοσία
    1.3.3 Προβλήματα στη δράση του ανοσοβιολογικού συστήματος
    1.3.4 Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσολογικής Ανεπάρκειας (AIDS), εκτός των παραγράφων «Αντιμετώπιση της ασθένειας» και «Κοινωνικό πρόβλημα

    1.5 Ουσίες που προκαλούν εθισμό

     

    Κεφάλαιο 2: Άνθρωπος και Περιβάλλον

    2.1 Η έννοια του οικοσυστήματος
    2.1.1 Χαρακτηριστικά οικοσυστημάτων

    2.2 Ροή Ενέργειας
    2.2.1 Τροφικές αλυσίδες και τροφικά πλέγματα
    2.2.2 Τροφικές πυραμίδες και τροφικά επίπεδα

    2.3 Βιογεωχημικοί κύκλοι
    2.3.1 Ο κύκλος του άνθρακα
    2.3.2 Ο κύκλος του αζώτου
    2.3.3 Ο κύκλος του νερού

    2.4.3 Ερημοποίηση
    2.4.4 Ρύπανση (περιλαμβάνονται στην ύλη μόνο η εισαγωγή και οι παράγραφοι: «Το φαινόμενο του θερμοκηπίου» και «Ρύπανση των υδάτων»)

     

    Κεφάλαιο 3: Εξέλιξη

    3.1.1 Ταξινόμηση των οργανισμών και εξέλιξη
    3.1.3 Η θεωρία της Φυσικής Επιλογής
    3.1.4 Μερικές χρήσιμες αποσαφηνίσεις στη θεωρία της φυσικής επιλογής
    3.1.5 Η φυσική επιλογή εν δράσει

    3.3 Τι είναι η φυλογένεση και από πού αντλούμε σχετικά στοιχεία

    3.4 Η εξέλιξη του ανθρώπου
    3.4.1 Το γενεαλογικό μας δέντρο
    3.4.2 Η εμφάνιση των Θηλαστικών και των Πρωτευόντων
    3.4.3 Τα χαρακτηριστικά των Πρωτευόντων
    3.4.5 Η εμφάνιση των Ανθρωπιδών
    3.4.6 Οι πρώτοι άνθρωποι


    Σημείωση
    Επισημαίνεται ότι στην εξεταστέα ύλη δεν περιλαμβάνονται:

    α) τα παραθέματα, τα οποία σκοπό έχουν να δώσουν τη δυνατότητα επιπλέον πληροφόρησης των μαθητών, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, οι πίνακες, τα μικρά ένθετα κείμενα σε πλαίσιο και οι προτάσεις για συνθετικές-δημιουργικές εργασίες των μαθητών,

    β) οι εικόνες του σχολικού βιβλίου και οι λεζάντες που τις συνοδεύουν ως αναπόσπαστο μέρος τους. Δύνανται, ωστόσο, να χρησιμοποιηθούν στην επεξήγηση δομών, λειτουργιών και διαδικασιών που ήδη αναφέρονται στο κείμενο του σχολικού βιβλίου,

    γ) ο εργαστηριακός οδηγός Βιολογίας Β’ Λυκείου, που συνοδεύει το σχολικό βιβλίο.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με τη διδασκαλία του μαθήματος της Βιολογίας στη Β΄ Λυκείου επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες:

     

    1. Να κατανοήσουν τη σημασία της υγείας και τους παράγοντες που την επηρεάζουν.
    • Να διακρίνουν τα είδη των μικροοργανισμών και να κατανοούν τη δράση των παθογόνων.
    • Ν’ αντιλαμβάνονται τους τρόπους μετάδοσης και αντιμετώπισης των λοιμώξεων.
    • Να εκτιμούν τη σημασία της ορθής χρήσης των αντιβιοτικών και των εμβολίων.
    • Να εξηγούν τους μηχανισμούς άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού και τις βασικές αρχές της ανοσίας.
    • Ν’ αναγνωρίζουν προβλήματα δυσλειτουργίας του ανοσοβιολογικού συστήματος και να κατανοούν τη φύση του AIDS.
    • Να συνειδητοποιούν τις βιολογικές και κοινωνικές συνέπειες της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών.
    1. Ν’ αντιληφθούν τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον και τη σημασία της προστασίας του.
    • Να ορίζουν την έννοια και τα χαρακτηριστικά των οικοσυστημάτων.
    • Να περιγράφουν τη ροή ενέργειας και τις τροφικές σχέσεις στους ζωντανούς οργανισμούς.
    • Να ερμηνεύουν τους κύκλους ύλης (άνθρακα, αζώτου, νερού).
    • Ν’ αναγνωρίζουν τις αιτίες και τις συνέπειες περιβαλλοντικών προβλημάτων, όπως το φαινόμενο του θερμοκηπίου, η ρύπανση και η ερημοποίηση.
    • Ν’ αναπτύσσουν στάσεις υπεύθυνης περιβαλλοντικής συμπεριφοράς.
    1. Να κατανοήσουν τις αρχές της εξέλιξης και την πορεία της ζωής στη Γη.
    • Ν’ αναγνωρίζουν τη σχέση ταξινόμησης και εξέλιξης των οργανισμών.
    • Να περιγράφουν τη θεωρία της φυσικής επιλογής και να κατανοούν την αξία της για την ερμηνεία της βιοποικιλότητας.
    • Ν’ αναγνωρίζουν παραδείγματα εξέλιξης σε σύγχρονα φαινόμενα (π.χ. ανθεκτικότητα βακτηρίων).
    • Να κατανοούν τη διαδικασία της φυλογένεσης και τις αποδείξεις που την υποστηρίζουν.
    • Να περιγράφουν την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους και τη θέση του στο ζωικό βασίλειο.
    1. Ν’ αναπτύξουν επιστημονικές, κοινωνικές και ψηφιακές δεξιότητες.
    • Να χρησιμοποιούν μικροσκόπιο, εργαστηριακά εργαλεία και ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό (π.χ. Φωτόδεντρο, προσομοιώσεις).
    • Να εφαρμόζουν συνεργατικές και ερευνητικές μεθόδους μάθησης μέσω ομαδικών και συνθετικών εργασιών.
    • Να καλλιεργούν την ικανότητα ανάλυσης, επιχειρηματολογίας και υπεύθυνης λήψης αποφάσεων για θέματα υγείας, περιβάλλοντος και κοινωνίας.

    Διδάσκοντες

    Μπουντούνη Πολυτίμη

    Ομάδα στόχος

    Ομάδα στόχος είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ τάξης του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου.

    Το μάθημα στοχεύει στην κατανόηση θεμάτων που σχετίζονται με την υγεία, το περιβάλλον και την εξέλιξη των οργανισμών, ενισχύοντας την επιστημονική σκέψη και την υπεύθυνη στάση ζωής των μαθητών/τριών.