Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Το ηλιακό μας σύστημα

(9030194173) -  ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Γνωριμία με το ηλιακό μας σύστημα στο πλαίσιο του μαθήματος της Γεωγραφίας της ΣΤ' Τάξης

 

 

 

Επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/4683

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Οι μαθητές θα γνωρίσουν το κεντρικό άστρο, τους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος, καθώς και κάποιους από τους πιο σημαντικούς φυσικούς δορυφόρους τους.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Γνώση και κατανόηση:

    • Να αναγνωρίζουν τη δομή και τη σύνθεση του ηλιακού συστήματος (Ήλιος, πλανήτες, δορυφόροι, αστεροειδείς, κομήτες).
    • Να κατανοούν τη σημασία του Ήλιου ως κεντρικού αστέρα του ηλιακού συστήματος.
    • Να περιγράφουν τα βασικά χαρακτηριστικά των πλανητών και τη διαφορά μεταξύ εσωτερικών και εξωτερικών πλανητών.

    Θέση και κίνηση:

    • Να κατανοούν τη θέση της Γης στο ηλιακό σύστημα και τη σημασία της για τη ζωή στον πλανήτη μας.
    • Να αναγνωρίζουν τις κινήσεις των πλανητών γύρω από τον Ήλιο (περιστροφή και περιφορά) και τη σχέση τους με φαινόμενα όπως η εναλλαγή ημέρας και νύχτας, καθώς και οι εποχές.

    Παρατήρηση και ανακάλυψη:

    • Να ενθαρρύνονται να παρατηρούν τον ουρανό (π.χ. Ήλιο, Σελήνη, αστέρια) και να συνδέουν τις παρατηρήσεις τους με τη θεωρητική γνώση.
    • Να εξοικειώνονται με τη χρήση απλών εργαλείων και μέσων παρατήρησης (π.χ. χάρτες του ουρανού, μοντέλα ηλιακού συστήματος).

    Διασύνδεση γνώσεων:

    • Να κατανοούν τη συμβολή της επιστήμης (αστρονομίας) στην κατανόηση του ηλιακού συστήματος και την πρόοδο της ανθρωπότητας.
    • Να συνδέουν τη μάθηση με έννοιες της καθημερινότητας (π.χ. η επίδραση του Ήλιου στον καιρό και στη ζωή στη Γη).

    Ανάπτυξη δεξιοτήτων:

    • Να εξασκούνται στη σύγκριση των χαρακτηριστικών διαφορετικών πλανητών (μέγεθος, απόσταση από τον Ήλιο, παρουσία δορυφόρων).
    • Να αναπτύσσουν δεξιότητες μοντελοποίησης, όπως η κατασκευή ενός απλού μοντέλου του ηλιακού συστήματος.

    Καλλιέργεια στάσεων:

    • Να ενισχυθεί η αίσθηση θαυμασμού για το σύμπαν και η επιθυμία για εξερεύνηση.
    • Να αναγνωρίσουν τη μοναδικότητα και την ευθύνη που έχει ο άνθρωπος να προστατεύει τον πλανήτη Γη.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    1. Διερευνητική Μάθηση

    • Έρευνα σε πηγές (βιβλία, διαδίκτυο, εκπαιδευτικές πλατφόρμες).
    • Δημιουργία χάρτη γνώσεων (mind map) για το ηλιακό σύστημα.

    2. Χρήση Εποπτικών Μέσων και Μοντέλων

    • Κατασκευή μοντέλων του ηλιακού συστήματος (με πλαστελίνη, χαρτόνι)
    • Χρήση ψηφιακών εργαλείων και εφαρμογών, όπως προσομοιώσεις και διαδραστικοί χάρτες του ουρανού.
    • Προβολή βίντεο και εικόνων από τη NASA ή άλλες πηγές.

    3. Ομαδοσυνεργατική Μάθηση

    • Δημιουργία παρουσιάσεων για συγκεκριμένους πλανήτες.
    • Συνεργασία για τη δημιουργία αφισών ή εντύπων που περιγράφουν το ηλιακό σύστημα.
    • Παιχνίδια ρόλων, π.χ., "Συνέντευξη με έναν πλανήτη".

    4. Παιχνίδι και Διαδραστικότητα

    • Εκπαιδευτικά παιχνίδια γνώσεων (quiz) για το ηλιακό σύστημα.
    • Εικονική εξερεύνηση με τη χρήση VR ή AR εργαλείων.
    • Παιχνίδια προσομοίωσης πτήσης στο διάστημα.

    5. Διεπιστημονική Προσέγγιση

    • Στα Μαθηματικά: Υπολογισμός αποστάσεων μεταξύ πλανητών ή του χρόνου περιφοράς.
    • Στη Γλώσσα: Δημιουργία ιστοριών ή ποιημάτων για το διάστημα.
    • Στην Τέχνη: Ζωγραφική ή κατασκευή πλανητών με ανακυκλώσιμα υλικά.

    6. Εργασίες και Έργα (Project-Based Learning)

    • Δημιουργία ενός ημερολογίου διαστημικής αποστολής.
    • Εξερεύνηση της ιστορίας της αστρονομίας και των εξερευνήσεων του διαστήματος.
    • Παρουσίαση αποτελεσμάτων σε διαδραστική μορφή (π.χ. PowerPoint, θεατρικό δρώμενο).

    7. Εμπειρική Μάθηση

    • Επίσκεψη σε πλανητάριο ή αστρονομικό παρατηρητήριο.
    • Παρατήρηση του νυχτερινού ουρανού με τηλεσκόπια.
    • Αναπαράσταση της κίνησης των πλανητών σε εξωτερικό χώρο.

    8. Διαθεματική και Βιωματική Προσέγγιση

    • Διερεύνηση της σχέσης της Γης με τον Ήλιο (π.χ. φωτοσύνθεση, ηλιακή ενέργεια).
    • Αναγνώριση του ρόλου του διαστήματος στην τεχνολογία (δορυφόροι, GPS)

    Διδάσκοντες

    Η δασκάλα της τάξης, Πηνελόπη Βογιατζή

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    Προτείνεται να αξιοποιηθούν -εκτός του σχολικού εγχειριδίου της Γεωγραφίας της ΣΤ' τάξης- τα παρακάτω συγγράμματα:

    • "Το ηλιακό σύστημα" – Χρίστος Ματθαίου, Εκδόσεις Μεταίχμιο
    • "Αστρονομία για παιδιά" – Κατερίνα Λαδιά, Εκδόσεις Πατάκης
    • "Ταξίδι στο διάστημα: Το σύμπαν και τα μυστικά του" – Heather Couper & Nigel Henbest, Εκδόσεις Μεταίχμιο
    • "Ο μικρός πρίγκιπας εξερευνά το σύμπαν" – Άντονι Μπράουν, Εκδόσεις Πατάκης
    • "Στο διάστημα: Οι πλανήτες και τα μυστήρια του σύμπαντος" – Ιωάννα Μπαμπέτα, Εκδόσεις Ψυχογιός
    • "Αστρονομία: Εξερευνώντας το Σύμπαν" – Στέφανος Ντεγιάννης, Εκδόσεις Κέδρος
    • "Ο Οδυσσέας και το ηλιακό σύστημα" – Χρήστος Δημόπουλος, Εκδόσεις Παπαδόπουλος
    • "Η πρώτη μου εγκυκλοπαίδεια για το διάστημα" – Συλλογικό έργο, Εκδόσεις Σαββάλας
    • "Ο μικρός αστρονόμος" – Philip Steele, Εκδόσεις Πατάκης
    • "Διάστημα: Ταξίδι στα αστέρια" – Karen Wallace, Εκδόσεις Διόπτρα