Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Γνωρίζω την Ελιά και τα Προϊόντα της

(9300215101) -  ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΟΥΡΗ

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα επικεντρώνεται στην εξερεύνηση της ελιάς και των προϊόντων της, με σκοπό την ανάπτυξη πολλαπλών δεξιοτήτων και την ενίσχυση της γνωστικής και κοινωνικο-συναισθηματικής ανάπτυξης των παιδιών.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2024

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Αποσκοπεί στην εκπαίδευση παιδιών προσχολικής ηλικίας (4-6 ετών) γύρω από τη φυσική, πολιτισμική και διατροφική σημασία της ελιάς. Περιλαμβάνει:

    1. Βοτανική Εξερεύνηση της Ελιάς: Παρουσίαση του δέντρου της ελιάς, των χαρακτηριστικών του (φύλλα, κορμός, καρπός) και του περιβάλλοντος στο οποίο αναπτύσσεται.
    2. Διαδικασία Παραγωγής Προϊόντων Ελιάς: Διερεύνηση των σταδίων παραγωγής ελαιόλαδου, παραδοσιακών μεθόδων συγκομιδής και άλλων προϊόντων που προέρχονται από την ελιά.
    3. Πολιτισμική και Διατροφική Αξία: Εστίαση στη σημασία της ελιάς στη Μεσογειακή διατροφή και την ελληνική παράδοση μέσα από ιστορίες, μύθους, και γαστρονομικές αναφορές.
    4. Διαδραστικές Δραστηριότητες: Εμπλοκή των παιδιών σε παιχνίδια, καλλιτεχνικές δραστηριότητες και αφήγηση

    Μαθησιακοί στόχοι

    Μαθησιακοί στόχοι

    Μαθησιακοί στόχοι

    • Να γνωρίσουν τα παιδιά το δέντρο της ελιάς, τα μέρη του, και τη σημασία του στην καθημερινή ζωή.
    • Να εξερευνήσουν τη διαδικασία παραγωγής ελαιόλαδου και άλλων προϊόντων ελιάς.
    • Να κατανοήσουν την πολιτισμική και διατροφική αξία της ελιάς στη Μεσόγειο και ιδιαίτερα στην ελληνική παράδοση.
    • Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης, επικοινωνίας και συνεργασίας μέσα από δραστηριότητες.
     

    Διδακτικοί Στόχοι

    Ομάδα στόχος

    Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, τα παιδιά θα μπορούν:

    • Να αναγνωρίζουν το δέντρο της ελιάς και τα χαρακτηριστικά του (φύλλα, καρποί, κορμός).
    • Να κατανοούν τα βασικά στάδια παραγωγής του ελαιόλαδου.
    • Να εκφράζουν τις ιδέες και τα συναισθήματά τους σχετικά με το δέντρο της ελιάς και τη συμβολική του αξία.
    • Να συμμετέχουν σε ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, ενισχύοντας την αυτοέκφραση και την αλληλεπίδραση.

    Μέθοδοι διδασκαλίας

    Η διδασκαλία βασίζεται σε σύγχρονες, συμμετοχικές παιδαγωγικές πρακτικές, όπως:

    Διαθεματική Προσέγγιση: Συνδυασμός επιστήμης, τέχνης, ιστορίας και διατροφής για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης αντίληψης γύρω από την ελιά.

    Βιωματική Μάθηση: Συμμετοχή των παιδιών σε δραστηριότητες όπως παρατήρηση πραγματικού δέντρου, επαφή με φύλλα και καρπούς ελιάς.

    Αφήγηση και Δραματοποίηση: Αφηγήσεις παραδοσιακών μύθων, όπως η ιστορία της Αθηνάς και της ελιάς, σε συνδυασμό με δραματοποίηση από τα παιδιά.

    Ομαδικές Δραστηριότητες: Ενίσχυση συνεργασίας και επικοινωνίας μέσω κατασκευών και ζωγραφικής

    Ψηφιακά Εργαλεία: Χρήση οπτικοακουστικού υλικού (π.χ. εκπαιδευτικά βίντεο και ψηφιακές παρουσιάσεις) για την καλύτερη κατανόηση του θέματος.

    Διδάσκοντες

    Το πρόγραμμα θα πραγματοποοηθεί και από τις δύο εκπαιδευτικούς της τάξης, τόσο στο πρωινό τμήμα όσο και στο ολοήμερο.

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    • Αλεξίου, Ε. (2010). Η Ελιά και τα Προϊόντα της: Διατροφή και Πολιτισμός. Εκδόσεις Παπαδόπουλος.
    • Καραθάνος, Β. (2015). Η Ιστορία της Ελιάς: Από τον Μύθο στην Πραγματικότητα. Εκδόσεις Αρμονία.
    • Παναγιωτόπουλος, Π. (2018). Ελαιόλαδο: Η Κουλτούρα και η Παραγωγή του. Εκδόσεις Γνώση.
    • Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ελιά και το Ελαιόλαδο, Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού (διαθέσιμο διαδικτυακά).
    • Αρχεία Οπτικοακουστικού Υλικού: Εκπαιδευτικά βίντεο από το YouTube Kids