|
Έπος |
||||||||||||
|
Λόγος (έπω = λέγω) |
Εκτενές αφηγηματικό ποίημα |
|||||||||||
|
Δύο είδη |
||||||||||||
|
Ηρωικό (εκπρόσωπος: Όμηρος) |
Διδακτικό (εκπρόσωπος: Ησίοδος) |
|||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Έφτιαξαν τη Θεογονία |
||||||||||||
|
Όμηρος (δύο έργα): Αφηγείται κατορθώματα θεών και ηρώων
|
||||||||||||
|
Ιλιάδα |
Οδύσσεια |
|||||||||||
|
|
|
|||||||||||
|
Γνωρίσματα έπους: |
1) Μυθοποιημένα γεγονότα μακρινού παρελθόντος 2) Εκφράζει απόψεις μιας ολόκληρης κοινωνίας (: αντικειμενικός χαρακτήρας έπους) |
|||||||||||
|
Μυθικοί κύκλοι: |
Τρωικός Θηβαϊκός Αργοναυτικός |
|||||||||||
|
Κύκλια έπη: |
Κύπρια
Αιθιοπίς Μικρά Ιλιάς Ιλίου Πέρσις Νόστοι Τηλεγονία / Τηλεγόνεια
|
|||||||||||
|
Ιλιάδα |
24 γράμματα μεγάλα |
51 ημέρες |
Θέμα επών: θυμός Αχιλλέα |
Στίχοι: 15.693 |
||||||||
|
Οδύσσεια |
24 γράμματα μικρά |
41 ημέρες |
Θέμα επών: (Κεντρικό θέμα): Αγώνας Οδυσσέα για το νόστο (Συμπληρωματικό θέμα): Αναζήτηση Οδυσσέα από τον γιο του |
Στίχοι: 12.110 |
||||||||
|
Εποχή που γράφθηκαν: |
8ος αι. (Γεωμετρικά Χρόνια) |
|||||||||||
|
Εποχή που αναφέρονται: |
12ος αι. (Μυκηναϊκά Χρόνια) |
|||||||||||
|
Αφορμή συγγραφής επών: |
1) Νοσταλγία για τα κατορθώματα των παλαιών ηρώων 2)
Ναυτικά παραμύθια
|
|||||||||||
|
Αοιδοί |
Είναι παλαιοί επικοί ποιητές. Τραγουδούσαν τα έπη σε συμπόσια, σε ανάκτορα. Τα συνόδευαν με κιθάρα / φόρμιγγα. Αυτοσχεδίαζαν προφορικά. Τα τραγούδια ήταν σε εξάμετρο στίχο.
|
|
||||||||||
|
Ραψωδοί |
Διαδέχθηκαν τους αοιδούς (στα τέλη 8ου αι.) Συνέρραπταν ποιήματα. Τα απήγγελναν ρυθμικά. Κρατούσαν ραβδί (: σύμβολο εξουσίας). Ανήκαν σε επαγγελματικά σωματεία. Ταξίδευαν από τόπο σε τόπο. Τραγουδούσαν σε ανοιχτούς χώρους, σε γιορτές. Συμμετείχαν σε ραψωδικούς αγώνες. |
|
||||||||||
|
Όμηρος: |
Τα συνέθεσε γραπτά. Εφτά πόλεις διεκδικούσαν την καταγωγή του. Δεν ήταν τυφλός.
|
Πιθανότερες πόλεις καταγωγής: Σμύρνη και Χίος |
||||||||||
|
Ομηρικό Ζήτημα: |
1) Υπήρξε ή όχι; 2) Ήταν ποιητής και των δύο επών; 3) Συντέθηκαν με ενιαίο σχέδιο ή δημιουργήθηκαν με προσθήκες μικρότερων επών; |
|||||||||||
|
|
Τα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα – τα μελετούν οι φιλόλογοι. |
|||||||||||
|
Πηγές συγγραφής: |
- Η μακραίωνη επική παράδοση - Οι ιστορίες για τον γυρισμό του ξενιτεμένου - Οι ναυτικές περιπέτειες - Στοιχεία της εποχής του ποιητή
* Ο ποιητής συνθέτει και μεταπλάθει τα παραπάνω στοιχεία και δημιουργεί τα έπη. |
|||||||||||
|
Αξία επών: |
1) Διασώθηκαν ολόκληρα. 2) Ήταν πηγή ψυχαγωγίας και μάθημα για παιδιά. 3) Μετέφεραν διδάγματα ζωής. 4) Επέδρασαν στην τέχνη (μικρογραφία, αγγειογραφία, γλυπτική) |
|||||||||||
|
Επίσημη καταγραφή: 6ος αι. (επί Πεισιστράτου ή Ιππάρχου)
|
||||||||||||
|
Χωρισμός Οδύσσειας |
α – δ : Τηλεμάχεια ε – ν 209 : Νόστος ν 210 – ω : Μνηστηροφονία |
|||||||||||