ΟΡΙΣΜΟΣ

Μόδα ονομάζεται ο τρόπος ζωής μιας εποχής, ιδιαίτερα ο τρόπος

ενδυμασίας και καλλωπισμού των ανθρώπων. Στην εποχή μας μόδα είναι

και το πνεύμα της καταναλωτικής αντίληψης και ιδεολογίας. Ο όρος μόδα

προέρχεται ετυμολογικά από τη γαλλική λέξη «mode», η οποία σημαίνει

«τρόπος».

_ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ

_ ΑΙΤΙΑ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ

Α. Οικονομικά:

παροδικά και εφήμερα πρότυπα, για να διατηρεί αμείωτο το

ενδιαφέρον του καταναλωτή και να αυξάνει την κατανάλωση

αναγκών, και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου, που επιτρέπει την

αγορά προϊόντων μόδας

παραγόμενων προϊόντων

Β. Κοινωνικά:

εντυπωσιακές αγορές, προκειμένου να επιτύχουν κοινωνική

αναγνώριση και θαυμασμό

Γ. Ιδεολογικά:

προβάλλεται ως πρότυπο από την καταναλωτική κοινωνία

στον άνθρωπο την εντύπωση ότι η μόδα μπορεί να αναπληρώσει το

συναισθηματικό κενό που βιώνει

Δ. Πνευματικά:

άνθρωπο και τον καθιστούν επιρρεπή στη μόδα.

Ε. Αισθητικά:

ασχήμια ή στη δυσμορφία των εφήμερων αγαθών που η εποχή μας

θεωρεί «must»

ΣΤ. Ηθικά:

αξιών αφαιρεί από τον άνθρωπο τις ηθικές αντιστάσεις, με συνέπεια

να παρασύρεται εύκολα από τα πρότυπα της μόδας

επιτρέπουν τη διαμόρφωση ανθρώπων με ηθική ελευθερία και

αυτοάμυνα και ολοκληρωμένη προσωπικότητα

Ζ. Ψυχικά:

σχετίζονται με τη διοχέτευση και την έμμεση εξωτερίκευση του

ερωτικού ενστίκτου

αναγκών με την απόκτηση υλικών αγαθών και υπηρεσιών που

θεωρούνται «in» και προσδίδουν στον κάτοχό τους αίγλη και κύρος

_ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ

Α. Σε ατομικό επίπεδο:

ανταποκριθούν στις προδιαγραφές της μόδας

σωματικής «αγωγής» (νευρική ανορεξία, εξαντλητική γυμναστική

κ.λπ.)

αυτονομίας και βούλησης

ατόμου

άλλες ουσιωδέστερες ανάγκες του

ακολουθήσει τα ρεύματα της μόδας, όταν αυτά δεν είναι σύστοιχα

προς τη δική του αισθητική

καλλιέργεια

συμπορευθούν με τις επιταγές της μόδας και συνακόλουθη

απομόνωσή τους από τον κοινωνικό τους περίγυρο

Β. Σε συλλογικό επίπεδο:

βραχυπρόθεσμη διάρκεια και δίχως επενδυτικό ορίζοντα (Μάλιστα,

ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας, τα ποσά αυτά διοχετεύονται στο

εξωτερικό εις βάρος της εθνικής οικονομίας και της ανάπτυξης της

εγχώριας παραγωγής)

εγωισμός και της αντίληψης πως ο άλλος είναι καλύτερος ή υπηρετεί

καλύτερα τη μόδα

αποτέλεσμα οι άνθρωποι να γίνονται υποκριτές και να ενδιαφέρονται

μόνο για τη δημόσια εικόνα τους

και κατανάλωση ξενόφερτων υλικών και πολιτιστικών προϊόντων

προώθηση του ατομικού συμφέροντος

συναισθηματικού στοιχείου

της ποιότητας των ανθρώπινων και κοινωνικών σχέσεων