Μάθημα : 1. Λογοτεχνία Β Γυμνασίου

Κωδικός : 4101042120

4101042120  -  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΙΠΗΤΑΝΟΣ

4. Ελληνική Αλεξίου "Όμως ο μπαμπάς δεν ερχόταν"

Ερώτηση 1 / 1 (Συμπλήρωση Κενών (Αυστηρή Ταυτοποίηση) — 66 βαθμοί) 

4. Ελληνική Αλεξίου "Όμως ο μπαμπάς δεν ερχόταν"
Έλλη Αλεξίου «Όμως ο μπαμπάς δεν ερχόταν» ΘΕΜΑ: Το απραγματοποίητο των παιδιών για το παιχνίδι εξαιτίας της εξορίας του πατέρα και της οικονομικής κατάστασης της οικογένειας. ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: Οι συνέπειες του και της εξορίας στην καθημερινότητα της και στην των παιδιών. Ενότητες 1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Η Αγγελικούλα, μόλις… θα του το πω»: Το ηλεκτρικό και η προϋπόθεση απόκτησής του. 2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Στην οδό Αιόλου… για τις γιορτές»: Όνειρα και των παιδιών μπροστά στη βιτρίνα 3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Η Αγγελικούλα με τη μαμά… τα σπίτια…»: Το χαμένο των παιδιών. Ερ. 1 σελ Η ζωή τους και στερημένη. Η του πατέρα και η περιστασιακή δουλειά της μητέρας δημιουργούν ανέχειας. Το τραγικό επίπεδο επιβεβαιώνεται από τη μητέρα που βγαίνει στη τις γιορτινές μέρες παίρνοντας μαζί της και τα παιδιά της. Η εμφάνιση τους με τα ρούχα και τα λασπωμένα μαρτυρά της εξαθλίωσή τους. Η καθημερινότητά τους καμία σχέση δεν έχει με τα άλλα παιδιά της ηλικίας του. Αναγκάζονται να πρώιμα. Κατανοούν τις οικονομικές δυσκολίες της οικογένειας («Αν μαζέψεις …που σου λεγα;) Ονειρεύονται τον ερχομό του πατέρα που θα επαναφέρει το κλίμα της θαλπωρής Ερ. 2 σελ. Αντιπροσωπεύει τη χαρά του παιχνιδιού και την της σχολικής ζωής. Μπορεί να αντιμετωπίζουν , αλλά δεν παύουν να είναι παιδιά. Εντυπωσιάζονται από το και θέλουν να το κάνουν δικό τους. Το όνειρο απόκτησής τους εκφράζει την τους, που πληγώνεται από τις σκληρές συνθήκες της ζωής. Ειδικά για την Αγγελικούλα και τον Πέτρο δεν είναι ένα απλώς παιχνίδι, αλλά το της οικογενειακής ευτυχίας, αφού η απόκτηση του παιχνιδιού συνδέεται με την του εξόριστου πατέρα. Ερ.3 σελ. Το παιδί του βασίζεται στο που θα πάρει ο πατέρας του ως δημόσιος υπάλληλος. Το άλλο επικαλείται τον του που είναι και επομένως έχει κάποια χρήματα. Ένα άλλο παιδί γίνεται πιο πειστικό, λέγοντας πως έχει πολλούς που θα βάλουν λεφτά όλοι μαζί – μάλιστα υπογραμμίζει και έναν θείο του με . Ο Πέτρος απλώς λέει πως θα του το αγοράσει ο του, όταν γυρίσει από την εξορία – στο παιδικό του μυαλό η παρουσία και μόνο του πατέρα θα λύσει το πρόβλημα. Τελικά παιδί δεν παίρνει το ξεχωριστό παιχνίδι. Ο πατέρας του Πέτρου δε γύρισε από την (Κανένας όμως μπαμπάς δεν ήρθε από τη εξορία). Ο καθηγητής δεν πληρώθηκε το . Ο νονός επικαλέστηκε ένα πρόβλημα του παιδιού και του πήρε μια φανέλα (τον καλύπτει ο αναδεξιμιός του) .Οι θείοι προτιμούν ν’ αγοράσουν κάτι . Έτσι τα παιδικά όνειρα μένουν και μέσα από τη δυσάρεστη εξέλιξη διαπιστώνουμε πως πολλοί αντιμετωπίζουν προβλήματα αυτήν την εποχή. Ερ. 4 σελ. Διακρίνεται για και αγωνιστικό φρόνημα. Εργάζεται ως παραδουλεύτρα, αλλά η δουλειά της είναι . Τώρα που πλησιάζουν οι γιορτές δεν έχει κάποιο . Δεν το βάζει κάτω. Παραμερίζει την της και αποφασίζει να ζητιανέψει (άλλο πια δεν έχει. Θα πάω να σταθώ στην οδό Αιόλου να διακονέψω). Είναι μια γυναίκα της και έχει μάθει να επιβιώνει και να μάχεται. Την ίδια στιγμή που δεν έχουν να φάνε αντιμετωπίζει την αθώα παιδική για την αγορά ενός παιχνιδιού και εξηγεί με αγάπη και στοργή πως σύντομα θα ξαναέχουν τον πατέρα τους και θα πάρουν το τρενάκι. Δεν μαλώνει τα παιδιά για την τους. Ευαίσθητη και δεν καταστέλλει τον των παιδιών. Μέσα στην τραγική κατάσταση αντιδρά με ψυχραιμία και , χωρίς να ακυρώνει την παιδική ονειροπόληση – βρίσκει κουράγιο και ψυχική δύναμη στα παιδιά. Τεχνική Κύρια αφηγηματική τεχνική: Γ’ πρόσωπη αφήγηση από έναν αφηγητή που δε στην ιστορία που αφηγείται. Ο αφηγητής έχει συγκεκριμένη οπτική γωνία αλλά μπορεί να βρίσκεται παντού και να τα παρακολουθεί όλα -> Παντογνώστης αφηγητής – . Αφηγηματικοί τρόποι: , που δίνει διάσταση στο διήγημα (Κυριαρχεί ο διάλογος, που αποκαλύπτει με ζωντάνια την ψυχολογία). Αφήγηση – διήγηση (π.χ.Η Αγγελικούλα μόλις άνοιξε τα μάτια της, ξαναθυμήθηκε τη χθεσινή κουβέντα με τη μαμά και τον Πέτρο). (π.χ. Ο Πέτρος φορούσε μαύρο σακάκι…) Αφηγηματικός χρόνος : Τα γεγονότα παρουσιάζονται με σειρά, η οποία από κάποιες στο παρελθόν (π.χ. Πάντα της ξενοδούλευε, γιατί ο άντρας της) και αρκετές (Άμα έρθει ο μπαμπάς σου-Άμα τον αφήσουν οι κακοί άνθρωποι.) ΓΛΩΣΣΑ: Απλή με λεξιλόγιο της καθημερινής ομιλίας. ΥΦΟΣ: Απλό και , γεμάτο και ζωντάνια. Εκφραστικά μέσα: : άμα σφίξει ο καιρός, : θα χουν φύγει οι κακοί άνθρωποι, κι οι καλοί μπαμπάδες θα μας έχουν έρθει. : πολλά παιχνιδάκια που έκαναν συντροφιά στον σιδηρόδρομο – έλειψε και η αρκούσα που κοίταζε με τόση προσήλωση . : η εικόνα του σιδηρόδρομου στη βιτρίνα του καταστήματος (Ήταν ένας σιδηρόδρομος που έπιανε όλη …τα ίδια), η εικόνα των συγκεντρωμένων παιδιών (Ο Πέτρος φορούσε … στη λάσπη)