Μάθημα : ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ - Γ4
Κωδικός : 1727010241
-
Θεματικές Ενότητες
-
Ενότητα 1 - Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
-
Μάθημα 1 - Τι είναι πρόβλημα - Επίλυση προβλήματος - Αλγόριθμος
-
Μάθημα 2 - Πρόγραμμα - Γλώσσες Προγραμματισμού - Μεταφραστές
-
Ενότητα 2 - Ο Προγραμματισμός στην Πράξη
-
Μάθημα 3 - Το περιβάλλον προγραμματισμού MicroWorlds Pro - Βασικές εντολές κίνησης χελώνας
-
Μάθημα 4 - Δομή Επανάληψης
-
Μάθημα 5 - Διαδικασίες - Υπερδιαδικασίες
-
Μάθημα 6 - Εντολή εμφάνισης (εξόδου) και αριθμητικές πράξεις
-
Μάθημα 7 - Εντολές Εισόδου - Εξόδου
-
Μάθημα 8 - Μεταβλητές - Εντολή εκχώρησης τιμής
-
Μάθημα 9 - Επίλυση Απλών Αριθμητικών Προβλημάτων
-
Μάθημα 10 - Παραμετρικές Διαδικασίες
-
Μάθημα 11 - Δομή Επιλογής
-
Ενότητα 1 - Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Μάθημα 5 - Διαδικασίες - Υπερδιαδικασίες
Διαδικασίες
Η διαδικασία είναι στην ουσία μια σειρά από εντολές στις οποίες έχουμε δώσει ένα όνομα και εκτελούνται μέσα σε ένα πρόγραμμα όταν καλέσουμε τη διαδικασία με το όνομά της. Μια διαδικασία αποτελείται από τρια (3) μέρη: Τη γραμμή τίτλου (όπου δίνουμε το όνομα της διαδικασίας), τις εντολές, και τη γραμμή τέλους όπως φαίνεται στο παρακάτω παράδειγμα:
Στη γραμμή τίτλου οι διαδικασίες ξεκινούν με τη λέξη για και ακολουθεί το όνομα της διαδικασίας. Το όνομα της διαδικασίας δεν πρέπει να περιέχει κενά διαστήματα. Μετά ακολουθούν οι εντολές που τελειώνουν πάντα με τη λέξη τέλος σε ξεχωριστή γραμμή.
για όνομα_διαδικασίας
εντολές
...
τέλος
Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό των διαδικασιών είναι ότι μπορούμε να τις αποθηκεύσουμε και να τις χρησιμοποιήσουμε ξανά σε άλλα προγράμματα. Δείτε παρακάτω παραδείγματα επαναχρησιμοποίησης της διαδικασίας τρίγωνο ὀπως έχει οριστεί πιο πάνω, σε 3 διαφορετικά προγράμματα για να σχεδιάσουμε αντίστοιχα ένα Σπίτι, ένα Μύλο και ένα Στεφάνι (το μέγεθος των εικόνων έχει προσαρμοστεί στο πλαίσιο):
Ακολουθούν παραδείγματα διαδικασιών για τη σχεδίαση ενός τετραγώνου και ενός ισόπλευρου τριγώνου με μήκος πλευράς 100 εικονοστοιχεία.
Σχήμα | Διαδικασία |
για τετράγωνο |
|
για τρίγωνο |
Για να καταλάβετε καλύτερα πως δημιουργούμε διαδικασίες και πως τις χρησιμοποιούμε σε άλλα προγράμματα δείτε το βίντεο "Διαδικασίες".
Υπερ-διαδικασίες
Υπερ-διαδικασίες ονομάζουμε τις διαδικασίες αυτές που μέσα στις εντολές που χρησιμοποιούν καλούν μια άλλη διαδικασία, έχουμε δηλαδή μια διαδικασία μέσα σε μια άλλη διαδικασία. Από το προηγούμενο παράδειγμα έχουμε δημιουργήσει τη διαδικασία τρίγωνο και την έχουμε χρησιμοποιήσει σε ένα πρόγραμμα που φτιάχνει ένα σπίτι. Αν τις εντολές που χρησιμοποιήσαμε στο πρόγραμμα για να φτιάξουμε ένα σπίτι τις βάλουμε σε μια νέα διαδικασία με όνομα σπίτι τότε η διαδικασία αυτή είναι μια υπερ-διαδικασία. Υπερ-διαδικασία θα είναι και η διαδικασία μύλος που θα προκύψει αν βάλουμε μέσα στη νέα αυτή διαδικασία τις εντολές που χρησιμοποιήσαμε στο πρόγραμμα για να φτιάξουμε ένα μύλο. Για να φτιάξουμε ένα ανεμόμυλο αρκεί να συνδυάσουμε τις διαδικασίες σπίτι και μύλος, η υπερ-διαδικασία ανεμόμυλος κάνει ακριβώς αυτό. Δείτε παρακάτω τις υπερ-διαδικασίες σπίτι, μύλος και ανεμόμυλος.
Ακολουθεί ένα ποιο απλό παράδειγμα βήμα -βήμα για τη δημιουργία μιας Υπερ-διαδικασίας που φτιάχνει πάλι ένα σπίτι χρησιμοποιώντας τις 2 διαδικασίες που φτιάξαμε στο προηγούμενο μάθημα, το τετράγωνο και το τρίγωνο:
Διαδικασία τετράγωνο | Διαδικασία τρίγωνο | Υπερ-διαδικασία σπίτι |
|
|
για σπίτι |
Για να καταλάβετε καλύτερα πως δημιουργούμε υπερ-διαδικασίες δείτε το βίντεο "Υπερδιαδικασίες".