Μάθημα : ΙΣΤΟΡΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κωδικός : 1003020267

1003020267  -  ΖΑΧΑΡΟΥΛΑ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΟΥ

Ενότητες - ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Τον 15ο και 16ο αιώνα εκδηλώνεται στην Ευρώπη ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό κίνημα που γνώρισε στους ανθρώπους  μια νέα εικόνα του κόσμου, διαφορετική από αυτή που παρουσίαζε μέχρι τότε  ο Μεσαίωνας. 

Οι άθρωποι της Αναγέννησης γίνονται το επίκεντρο του ενδιαφέροντος λογίων και καλλιτεχνών.

  • Μελετούν την κλασσική αρχαιότητα σε βάθος προκειμένου να αντλήσουν πνευματικό εξοπλισμό ( ονομάστηκε Ανθρωπισμός) και επιδιώκουν να αναβιώσουν τις αξίες της για να θεμελιώσουν έναν καινούργιο κόσμο. Διερύνουν τη σκέψη τους και τις δράσεις τους, χρησιμοποιούν το μυαλό τους, αναπτύσσουν κριτική σκέψη, επιδιώκουν την πρόοδο και εξέλιξη, πιστεύουν στην επιστήμη. 
  • Αγαπούν τη ζωή, θαυμάζουν το ωραίο, χαίρονται με τις χαρές της ζωής χωρίς φόβο και τύψεις. (όλα αυτά στον Μεσαίωνα ήταν μάταια και αμαρτωλά.)

Σημαντικές πόλεις της Ιταλίας όπως Φλωρεντία, Ρώμη, Μιλάνο, Βενετία είναι πολιτιστικά και πνευματικά κέντρα της Αναγέννησης. Η αστική τάξη στήριξε το κίνημα της Αναγέννησης.

Οι ανθρωπιστές ταξιδεύουν παντού στην Ευρώπη για να διαδώσουν τις νέες ιδέες και αγωνίζονται για μια καλύτερη κοινωνία. Ο Έρασμος (ανθρωπιστής λόγιος, ελληνιστής, μάχεται για μια Ευρώπη ειρηνική έλεγε: " Οι άνθρωποι δε γεννιούνται αλλά γίνονται"

Ιδρύονται πολλά σχολεία, κολέγια και πανεπιστήμια, τα μαθήματα σε αυτά πληθαίνουν.  Έλληνες λόγιοι από Κωνσταντινούπολη δίδαξαν σε αυτά, πρόβαλαν τα ελληνικά γράμματα, ενίσχυσαν το ενδιαφέρον για τη συλλογή αρχαίων χειρογράφων.  Έτσι συμβάλλουν στη διάδοση των νέων ιδεών της Αναγέννησης και Ανθρωπισμού.

Οικουμενικός άνθρωπος ( homo universalis)

Είναι ένας νέος τύπος ανθρώπου που οι ανθρωπιστές επιδιώκουν να διαμορφώσουν. Πιστεύουν ότι ο άνθρωπος πρέπει με προσωπικό αγώνα και με τις γνώσεις που θα αποκτήσει να καθορίσει το πεπρωμένο του. Ο άνθρωπος να επιδίδεται σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας και έτσι θα αποκτήσει  μια πολυδιάστατη προσωπικότητα με ψυχικά, πνευματικά και σωματικά χαρίσματα.

 1450 : Εφεύρεση τυπογραφίας από τον Γουτεμβέργιο. Αποτελεί ένα κοσμοιστορικό γεγονός που βοήθησε εκτός των άλλων και στην γρήγορη διάδοση της Αναγέννησης και του Ανθρωπισμού.

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΕΣ:

Έρασμος

Τόμας Μορ

Φρανσουά Ραμπελαί

ΕΠΙΣΤΗΟΝΕΣ:

Κοπέρνικος (αστρονομία)

Κέπλερ   (αστρονομία)

Γαλιλαίος (αστρονομία)

Βάκων (επιστήμη και φιλοσοφία)

ΓΡΑΜΜΑΤΑ:

15ος αι.  ...Νικολό Μακιαβέλλι (Ο Ηγεμόνας)

16ος αι. 

Μινγκουέλ ντε Θερβάντες (Δον Κιχώτης)

Ουίλιαμ Σαίξπηρ ( Άμλετ, Μάκβεθ, Οθέλλος)

ΤΕΧΝΗ

Μποτιτσέλι (1444-1510 )

Λεονάρντο ντα Βίντσι (1452-1519)

Μιχαήλ Άγγελος (1475-1564)

Τιτσιάνο (1477-1576)

 Ραφαήλ Σάντι (1483-1520)

Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ή el Greco = ο Έλληνας (1545-1614)

ΜΟΥΣΙΚΗ:

Πολυφωνική μουσική ...Κονσέρτο και συμφωνία

 

"ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ Ή ΤΖΟΚΟΝΤΑ" ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ  1504

https://www.alltimeclassic.net/o-mystikos-deipnos-tou-leonarnto-nat-bintsi-kai-o-symvolismos-tou/

th?id=OIP.QQEBTXFey8woiqELNkuA5ADvEE&pid=Api&P=0&h=220

 

 

ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΣ "Η ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑ " 1536 -1541

https://notaeaesthaeticae.blogspot.com/2016/10/capella-sistina.html

800px-Last_Judgement_(Michelangelo).jpg

th?id=OIP.FauFb89Tbwf2V79WGR3tHAEuDO&pid=Api&P=0&h=220

"Η ΣΧΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ" 1509 -1511 ΡΑΦΑΗΛ  

https://philosophyreturns.gr/rafail-i-scholi-ton-athinon-1509-1511/

 

Untitled-11.jpg

th?id=OIP.bkpo_ka6lPqy3aij-0_A0AHaFj&pid=Api&P=0&h=220

 

"Η ΚΗΔΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΗ Orgaz" 1586 ΔΟΜΗΝΙΚΟΣ ΘΕΟΤΟΚΟΠΟΥΛΟΣ ή El GRECO 

https://filoitexnisfilosofias.com/%ce%b4%ce%bf%ce%bc%ce%ae%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%82-%ce%b8%ce%b5%ce%bf%cf%84%ce%bf%ce%ba%cf%8c%cf%80%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%bf%cf%82-9-%ce%b1%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%81%ce%b3%ce%b7/