Μάθημα : ΙΣΤΟΡΙΑ Α Γυμνασίου

Κωδικός : 1005015335

1005015335  -  ΑΜΑΛΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ

Ενότητες - Ο μυκηναϊκός κόσμος

Ο μυκηναϊκός κόσμος

https://e-didaskalia.blogspot.com/2019/10/mykinaikos-kosmos.html

https://express.adobe.com/page/msSfhOk0OFgoT/

Ερωτήσεις

1. Ποιος πολιτισμός ονομάστηκε μυκηναϊκός ; Γιατί ονομάστηκε έτσι;
Μυκηναϊκός ονομάστηκε ο πολιτισμός που αναπτύχθηκε στην ηπειρωτική Ελλάδα κατά την ύστερη
εποχή του χαλκού. (1600-1100 π.Χ.)

2. Ποιος έκανε τις ανασκαφές στις Μυκήνες και ποια τασπουδαι'οτερα Μυκηναικά κέντρα:?
Ο Ερρίκος Σλήμαν, με σπουδαιότερα μυκηναϊκά κέντρα;
Μυκήνες, Τίρυνθα, Θήβα, Άργος , Αθήνα
.
3. Ποια στοιχεία δείχνουν την κατάρρευση του μυκηναϊκού κόσμου και ποιοι ήταν οι λόγοι της
κατάρρευσης του;
Καταστρέφονται ανάκτορα, ακροπόλεις και οικισμοί. Εξαφανίζεται η γραμμική γραφή Β΄
Οι λόγοι της κατάρρευσης τους είναι :
- Η μετακίνηση νέων ελληνικών φύλων (κάθοδος των Δωριέων)
-εσωτερικές αναταραχές.
- Οι επιθέσεις των λαών της θάλασσας που έπληξε το μυκηναϊκό εμπόριο

4. Ποιες κοινωνικές τάξεις υπήρχαν στη μυκηναϊκή κοινωνία;
Άναξ, αυλικοί , ιερατείο , δήμοι( γεωργοί , κτηνοτρόφοι , τεχνίτες) και τέλος οι δούλοι.

5. Από πού φαίνεται ο πολεμικός χαρακτήρας των Μυκηναίων;
Φαίνεται από τις λίθινες πλάκες που βρέθηκαν στους τάφους τους με πολεμικές και κυνηγητικές σκηνές,
από τον οπλισμό τους , από τα κυκλώπεια τείχη και από τον πόλεμο που έκανα εναντίον της Τροίας.

6. Τι γνωρίζετε για τη θρησκεία των Μυκηναίων;
Οι Μυκηναίοι λάτρευαν όλους του ς μεγάλους Έλληνες θεούς πλην του Απόλλωνα( Ζευς, Ήρα,
Ποσειδών, Άρτεμις.) Σπουδαία θέση κατείχε μια θεά , η πότνια (= σεβάσμια) θεά που ήταν η κυρίαρχη
μυκηναϊκή θεότητα. Λάτρευαν τους θεούς τους σε μικρά ιερά. Το ιερατείο το αποτελούσαν άντρες και
γυναίκες.

7. Τι γνωρίζετε για τη Γραμμική γραφή Β'

  • Ήταν η γραφή των Μυκηναίων. Το 1952 οι Βρετανοί Μάικλ Βέντρις και Τζον Τσάντγουικ
    αποκρυπτογράφησαν τη γραφή των πινακίδων, τη Γραμμική Β. Τότε διαπιστώθηκε ότι η γλώσσα ήταν ελληνική.
  • Η γραφή των πινακίδων είναι συλλαβική, δηλαδή κάθε σύμβολο αποδίδει μια συλλαβή (πα, τα,
    ρο, μα, τι). Το ίδιο συμβαίνει και με τη Γραμμική γραφή Α τής Κρήτης, η οποία  είναι εξελιγμένη και
    τελειοποιημένη μορφή της Γραμμικής γραφής Α
  •  Στα κείμενα των πινακίδων με Γραμμική γραφή Β καταγράφονται διάφορες εμπορικές-οικονομικές
    δραστηριότητες των ανακτόρων που αφορούν κυρίως τη διακίνηση γεωργικών και κτηνοτροφικών
    προϊόντων. Έμμεσα, όμως, τα ίδια αυτά κείμενα μας δίνουν πληροφορίες για τη διοικητική οργάνωση και
    τη θρησκευτική ζωή του μυκηναϊκού κόσμου

8. Γιατί η αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής γραφής Β' έχει ιδιαίτερη σημασία για του ς Έλληνες;
Γιατί η γλώσσα τη οποία απέδιδε ήταν η ελληνική. Έτσι ο με την αποκρυπτογράφηση της γραμμικής Β
ο μυκηναϊκός πολιτισμός θεωρείται ο πρώτος ελληνικός πολιτισμός.

9. Ποιοι θάβονταν στους θολωτούς τάφους ; Πώς ήταν κτισμένοι;
Στους θολωτούς τάφους θάβονταν οι μυκηναίοι βασιλιάδες ή ευγενείς. Αποτελούνταν από ένα μακρύ διάδρομο με λίθινους τοίχους γύρω του και ένα κυκλικό θάλαμο με θολωτή οροφή. Μετά την ταφή τόσο ο διάδρομος όσο και ο θάλαμος σκεπάζονταν με χώμα δημιουργώντας έναν τεχνητό λόφο.

10. Τι ήταν τα κυκλώπεια τείχη ; Γιατί ονομάστηκαν έτσι;
Κυκλώπεια τείχη ονομάζονταν τα τείχη των μυκηναϊκών ακροπόλεων. Ονομάστηκαν έτσι γιατί ήταν
κτισμένα με τεράστιους ογκόλιθους που πίστευαν πως μόνο κύκλωπες μπορούσαν να τα κτίσουν.

12. Οι μυκηναϊκές ακροπόλεις ήταν οχυρωμένες ενώ οι μινωικοί οικισμοί ήταν ανοχύρωτοι. Σε ποιο
συμπέρασμα μάς οδηγεί αυτό;
Μας οδηγείς το συμπέρασμα πως οι Μινωίτες ήταν ειρηνικός λαός ενώ οι Μυκηναίοι πολεμικός. Πως
οι Μινωίτες δεν αντιμετώπιζαν κάποια εξωτερική απειλή ούτε είχαν μεταξύ τους συγκρούσεις στο
εσωτερικό. Αντίθετα φαίνεται πως οι Μυκηναίοι είχαν εχθρούς αλλά και πιθανόν να συγκρούονταν
μεταξύ τους.

13. Ποια στοιχεία του μυκηναϊκού πολιτισμού δείχνουν τον ελληνικό χαρακτήρα των Μυκηναίων;
Ο ελληνικός χαρακτήρας του μυκηναϊκού πολιτισμού φαίνεται με την αποκρυπτογράφηση της Γραμμικής
Β. οπότε και αποδείχτηκε ότι οι Μυκηναίοι μιλούσαν την ελληνική γλώσσα και λάτρευαν τους ίδιους
θεούς με τους Έλληνες της ιστορικής εποχής. Επίσης, ορισμένες μορφές της πρώιμης ελληνικής τέχνης
των ιστορικών χρόνων έχουν τις αρχές τους στη μυκηναϊκή εποχή (π.χ. αγγειογραφία).