Μάθημα : XHMEIA Γ

Κωδικός : 1727010311

CHEM 102  -  ΜΑΝΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ

Ενότητες - ΟΞΕΑ - ΒΑΣΕΙΣ - ΑΛΑΤΑ

ΟΞΕΑ - ΒΑΣΕΙΣ - ΑΛΑΤΑ

Γύρω από το "πρώτο" κεφάλαιο του βιβλίου της Γ΄Γυμνασίου, επιλέγουμε τον πυρήνα του περιεχομένου που θέλουμε να μας μείνει. Για να τα προσεγγίσουμε χρειαζόμαστε έννοιες και κατανόηση από την εισαγωγή, για αυτό και περιέχονται στοιχεία της στις σημειώσεις που αναρτώ εδώ. Εκτός από ορισμούς και ένα σκιαγράφημα του πυρήνα του κεφαλαίου, επιδιώκω να αναφερθώ στις χημικές εξισώσεις των σχετικών αντιδράσεων, ουσιαστικά ζητήματα αναλογιών: Πόσα ιόντα με πόσα ιόντα για ένα ηλεκτρικά ουδέτερο διάλυμα ή ιοντικό κρύσταλλο, πόσα με πόσα μόρια-άτομα αντιδρούν προκειμένου πόσα να παραχτούν. Θα ακολουθήσει στη συνέχεια νέα ανάρτηση με αξιόλογες ερωτήσεις και ασκήσεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΓΙΑ ΟΞΕΑ - ΒΑΣΕΙΣ - ΑΛΑΤΑ

ΠΡΟΣΟΧΗ: Μας ξέφυγαν δύο πράγματα (θα ανεβάσω τις σημειώσεις αυτές διορθωμένες):

α. Δεν είναι σωστό να πούμε πως το απιονισμένο νερό δεν δρα ούτε σαν οξύ ούτε σαν βάση. Εφόσον διαθέτει τόσο κατιόντα υδρογόνου όσο και ανιόντα υδροξειδίου μπορεί να δράσει ΚΑΙ σαν οξύ ΚΑΙ σαν βάση υπό κατάλληλες συνθήκες: Δηλαδή τόσο να δώσει πρωτόνια (όπως κάνει πχ αντιδρώντας με την αμμωνία ή το μεταλλικό νάτριο), είτε να πάρει πρωτόνια (όπως γίνεται κατά την διάλυση στο νερό ενός οξέος). Αυτή η προσέγγιση γενικεύει τη θεωρία του Arrhenius.

β. Όταν αναφερόμαστε στο pH, που εκφράζει την συγκέντρωση των κατιόντων υδρογόνου, ένας σημαντικός παράγοντας είναι η θερμοκρασία. Το pH του απιονισμένου νερού είναι ίσο με το 7 σε θερμοκρασία 25 °C και όχι σε κάθε θερμοκρασία.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Αναρτώ κάποιες ενδεικτικές ερωτήσεις για την ενότητα!