Μάθημα : ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (2ωρο μάθημα)
Κωδικός : G1306231
-
Θεματικές Ενότητες
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 - Το υλικό του υπολογιστή
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Γνωριμία με το Λογισμικό
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Λειτουργικά περιβάλλοντα
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 5 - Ασφάλεια και προστασία λογισμικού
-
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΓΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Α' ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
-
ENOTHTA 6 - Φάκελοι και αρχεία
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 7 - Λογισμικό επεξεργασίας κειμένου
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 8 - Δημιουργία πολυμεσικών παρουσιάσεων
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 9 - Διαδίκτυο
-
ΕΝΌΤΗΤΑ 10 - Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο
-
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ & ΤΟΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΙΣΤΟ
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 11 - Εισαγωγή στον προγραμματισμό
-
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
-
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΣΤΟ GOOGLE FORMS
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 - Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής
ΕΝΟΤΗΤΑ 4 - Λειτουργικά περιβάλλοντα
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
- Γραφικό περιβάλλον εργασίας
- Ρυθμίσεις συστήματος
- Επιφάνεια εργασίας
- Προστασία ενέργειας
- Βοήθεια
(2 ώρες)
Σκοπός της ενότητας αυτής είναι να εμπλουτίσετε τις προϋπάρχουσες γνώσεις σας και να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το γραφικό περιβάλλον ενός λειτουργικού συστήματος.
Απαντώ στην τάξη...
- Με ποιό πρόγραμμα είναι δυνατή η επικοινωνία του ανθρώπου (χρήστη) με τον υπολογιστή ?
- Είναι μια εύκολη ή δύσκολη διαδικασία ?
- Ήταν πάντα αυτή η επικοινωνία τόσο απλή ?
- Τι ονομάζουμε "επιφάνεια εργασίας" ?
- Γιατί ο υπολογιστής έχει "παράθυρα" ?
Δραστηριότητες στην τάξη...
1. Η εξέλιξη των ΓΠΕ στον χρόνο
2. Τα συστατικά στοιχεία ενός παραθύρου
3. Χαρακτηριστικά του υπολογιστή
Εντοπίστε το εικονίδιο «Αυτός ο υπολογιστής» -> δεξί κλίκ -> Ιδιότητες
Στην καρτέλα που εμφανίζεται μπροστά σας υπάρχουν τα στοιχεία του υπολογιστή σας.
Παρατηρήστε: τον τύπο του επεξεργαστή, το μέγεθος της μνήμης RAM, το λειτουργικό σύστημα
4. Προφύλαξη οθόνης, εξοικονόμηση ενέργειας
Κάντε δεξί κλίκ στην Επιφάνεια εργασίας -> Εξατομίκευση -> Οθόνη κλειδώματος --> Ρυθμίσεις προφύλαξης οθόνης
Επιλέξτε στον τύπο της προφύλαξης της οθόνης το Μήνυμα 3Δ -> Ρυθμίσεις --> Προσαρμοσμένο κείμενο και πληκτρολογήστε ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΓΑΥΡΙΟΥ, κάντε τις μορφοποιήσεις που σας αρέσουν και κάντε να εμφανίζεται μετά από 15 λεπτά αδράνειας του ποντικιού.
5. Βοήθεια
Εξερευνήστε τη Βοήθεια των windows (πατήστε απλά το πλήκτρο F1 ενώ βλέπετε την επιφάνεια εργασίας)
6. Εφαρμογές των windows: σημειωματάριο, αριθμομηχανή, ημερολόγιο
Ανοίξτε το σημειωματάριο που υπάρχει στα Βοηθήματα των windows (Έναρξη -> Προγράμματα -> Βοηθήματα -> Σημειωματάριο).
Γράψτε στην πρώτη γραμμή τα ονόματα των μαθητών της ομάδας σας (ή το όνομά σας... μόνο) και αποθηκεύστε το αρχείο σας με όνομα: πχ Α1-πάρτι (αντί για Α1 θα γράψετε το τμήμα σας)
Συνεχίστε να πληκτρολογείτε στο σημειωματάριο τα απαραίτητα υλικά για το πάρτι της τάξης σας.
Χωρίς να κλείσετε το σημειωματάριο, ανοίξτε την αριθμομηχανή των windows (Έναρξη -> Προγράμματα -> Βοηθήματα -> Αριθμομηχανή).
Κάντε υπολογισμούς για το κόστος των υλικών που θα χρειαστείτε για το πάρτι.
Γράψτε το σύνολο των χρημάτων που βρήκατε με την αριθμομηχανή στο αρχείο που δημιουργήσατε με το σημειωματάριο.
Αποθηκεύστε το αρχείο σας ξανά.
Κλείστε το σημειωματάριο και την αριθμομηχανή
Διαβάζω στο σπίτι...
Κεφάλαιο 6 σχολικού βιβλίου, σελίδες 39-42
Παρουσίαση - Το Γραφικό Περιβάλλον Επικοινωνίας
Το Λειτουργικό Σύστημα μας παρέχει ένα περιβάλλον επικοινωνίας, για να μπορούμε να επικοινωνούμε με τον υπολογιστή δίνοντας άμεσα εντολές και βλέποντας τα αποτελέσματα στην οθόνη.
Η δυσκολία χειρισμού των πρώτων υπολογιστών, στους οποίους δεν υπήρχε ένα τέτοιο περιβάλλον, ήταν μεγάλη. Μια ολόκληρη ομάδα τεχνικών εργαζόταν ώρες ολόκληρες συνδέοντας και αποσυνδέοντας καλώδια, ώστε να είναι έτοιμος ο υπολογιστής να εκτελέσει ένα διαφορετικό πρόγραμμα.
Με την εξέλιξη των Λειτουργικών Συστημάτων δημιουργήθηκε ένα περιβάλλον επικοινωνίας ανθρώπου-υπολογιστή, όπου ο χρήστης είχε τη δυνατότητα να πληκτρολογεί τις εντολές και να τις βλέπει σε μία μαυρόασπρη οθόνη χωρίς όμορφα γραφικά.
Το περιβάλλον αυτό ονομάστηκε Περιβάλλον Εντολών Γραμμής (Command Line Interface). Σε ένα Περιβάλλον Εντολών Γραμμής η πληκτρολόγηση κάθε εντολής θα έπρεπε να είναι ακριβής. Το παραμικρό λάθος κατά την πληκτρολόγηση μπορούσε να εκτελέσει άλλη εντολή από αυτή που θέλαμε ή να μην κάνει τίποτα. Ωστόσο το συγκεκριμένο περιβάλλον ήταν πολύ χρήσιμο, καθώς οι χρήστες μπορούσαν για πρώτη φορά να επικοινωνούν με τον υπολογιστή χωρίς να απαιτείται να είναι μηχανικοί υπολογιστών.
Εικόνα 6.1. Το Περιβάλλον Εντολών Γραμμής MS-DOS
Η βασική ιδέα στο νέο περιβάλλον που συναντάμε στους συγχρόνους προσωπικούς υπολογιστές, είναι να μην πληκτρολογούμε εντολές, αλλά να τις αντιστοιχίζουμε με μικρές εικόνες που ονομάζονται εικονίδια (icon). Τα εικονίδια αυτά είναι κατάλληλα επιλεγμένα, ώστε να μας θυμίζουν εύκολα σε ποια εντολή αντιστοιχούν. Όταν θέλουμε να ενεργοποιήσουμε κάποια εντολή, αρκεί να επιλέξουμε με το ποντίκι το αντίστοιχο εικονίδιο που την απεικονίζει.
Για παράδειγμα, αν θέλουμε να κάνουμε μία εκτύπωση, μπορούμε να επιλέξουμε με το ποντίκι το εικονίδιο που απεικονίζει έναν εκτυπωτή.
Εικόνα 6.2. Σύγχρονο Γ.Π.Ε. του Λ.Σ. MacOS
Ο χρήστης επικοινωνεί με τον υπολογιστή μέσω μίας εικονικής Επιφάνειας Εργασίας που προσομοιάζει στο φυσικό περιβάλλον ενός γραφείου. Ανάλογα με τις ανάγκες μας μπορούμε να αλλάζουμε την Επιφάνεια Εργασίας και να την προσαρμόζουμε στον τρόπο που προτιμάμε να εργαζόμαστε. Η επιφάνεια εργασίας ενός Γ.Π.Ε. περιλαμβάνει, συνήθως, λίγα εικονίδια, που αντιστοιχούν σε κυρίες ενέργειες του Λ.Σ. ή εξασφαλίζουν πρόσβαση σε εφαρμογές που εκτελούμε συχνά.
Εικόνα 6.3. Το βασικό Μενού του Λ.Σ. Linux
Σε ένα Γ.Π.Ε. όταν «ανοίγουμε» ένα πρόγραμμα, αυτό εμφανίζεται πάντα σε ένα παράθυρο (window), δηλαδή σε μια ορθογώνια περιοχή.
Εικόνα 6.4. Παράθυρο προγράμματος σε ένα Γ.Π.Ε. (MS-Windows)
Πολλές φορές είναι ανάγκη να χρησιμοποιούμε δυο ή περισσότερα προγράμματα ταυτόχρονα. Ένα Γ.Π.Ε. έχει σχεδιαστεί, για να παρέχει αυτή τη λειτουργία. Η εναλλαγή από το ένα πρόγραμμα στο άλλο μας επιτρέπει να παίρνουμε στοιχεία από το ένα πρόγραμμα και να τα μεταφέρουμε στο άλλο.