Μάθημα : ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ (2ωρο μάθημα)

Κωδικός : G1306231

G1306231  -  ΜΑΡΘΑ ΤΣΑΠΑΤΩΡΗ

Ενότητες - ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Γνωριμία με το Λογισμικό

ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - Γνωριμία με το Λογισμικό

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5  ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ

  • Λογισμικό συστήματος
  • Λογισμικό εφαρμογών
  • Λειτουργικό σύστημα
  • Ελεύθερο και εμπορικό λογισμικό

(4 ώρες)

Σκοπός της ενότητας αυτής είναι να εμπλουτίσετε τις προϋπάρχουσες γνώσεις σας και να μάθετε περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τα προγράμματα που μπορούμε να βρούμε σε ένα υπολογιστικό σύστημα.

 

Απαντώ στην τάξη...

  • Ποιό πιστεύετε ότι είναι το πιο σημαντικό πρόγραμμα στον υπολογιστή σας ?

 

  • Είναι το ίδιο και στο κινητό σας ?

 

  • Ποιός ειναι ο ρόλος αυτών των προγραμμάτων ?

 

  • Υπάρχουν άλλα προγράμματα / εφαρμογές στο υπολογιστή σας ? Αναφέρετε μερικά ...

 

  • Όλοι οι άνθρωποι-χρήστες έχουν ανάγκη τα ίδια προγράμματα ?

 

  • Έχετε ακουστά την έννοια του "ανοιχτού/ελεύθερου" λογισμικού ?

 

Δραστηριότητες στην τάξη...

1. Πως "τρέχει" ένα πρόγραμμα

 

2. Κατηγορίες λογισμικού

 

3. Κατηγορίες ελεύθερης χρήσης λογισμικού

 

4. Ένα online quiz για το λογισμικό

 

5. Σταυρόλεξο για το λογισμικό

 

Διαβάζω στο σπίτι...

Κεφάλαιο 5 σχολικού βιβλίου, σελίδες 34-38

Κεφάλαιο 8 σχολικού βιβλίου, σελίδες 46-47

 

Παρουσίαση - Γνωριμία με το λογισμικό

 

Οι έννοιες «Πρόγραμμα» και «Λογισμικό»:  Το σύνολο των εντολών που κατευθύνουν με κάθε λεπτομέρεια τον υπολογιστή, για να εκτελεί μία συγκεκριμένη εργασία, ονομάζεται πρόγραμμα (program). Το σύνολο των προγραμμάτων που χρησιμοποιούνται από τους υπολογιστές ονομάζεται Λογισμικό (Software). Για να γράψει κανείς ένα πρόγραμμα για έναν υπολογιστή, πρέπει να γνωρίζει κάποια γλώσσα προγραμματισμού

 

Πως "τρέχει" ένα πρόγραμμα: Όταν «φορτώνουμε» ένα πρόγραμμα, μεταφέρουμε σταδιακά από το σκληρό δίσκο ή από ένα άλλο αποθηκευτικό μέσο (π.χ. CD-ROM) ένα σύνολο εντολών στη μνήμη του υπολογιστή (ΡΑΜ). Στη συνέχεια μία ομάδα από αυτές τις εντολές εκτελείται (ή «τρέχει») από τον επεξεργαστή, ανάλογα με τις ενέργειες μας.

 

Κατηγορίες Λογισμικού:  Το Λογισμικό που βρίσκουμε σε έναν υπολογιστή μπορούμε να το χωρίσουμε σε δυο μεγάλες κατηγορίες: Στο Λογισμικό Εφαρμογών και στο Λογισμικό Συστήματος.

Μερικά παραδείγματα Λογισμικού Εφαρμογών είναι:

  • Τα προγράμματα ζωγραφικής και δημιουργίας σχεδίων.
  • Τα προγράμματα επεξεργασίας φωτογραφίας και εικόνων.
  • Τα προγράμματα Επεξεργασίας Κειμένου.
  • Τα προγράμματα παρουσίασης.
  • Τα εκπαιδευτικά προγράμματα και οι ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες.
  • Τα παιχνίδια.

Το βασικότερο Λογισμικό της κατηγορίας Λογισμικού Συστήματος είναι το Λειτουργικό Σύστημα (Operating System). Το Λειτουργικό Σύστημα αποτελείται από μία ομάδα προγραμμάτων που είναι απαραίτητη για τη λειτουργία του υπολογιστή.

Το Λειτουργικό Σύστημα είναι υπεύθυνο για:

  • την αρμονική λειτουργία του υπολογιστή,
  • τη διαχείριση του υλικού του υπολογιστή,
  • την επικοινωνία μας με τον υπολογιστή μέσω των περιφερειακών συσκευών,
  • την εκτέλεση άλλων προγραμμάτων,
  • την αποθήκευση των εργασιών μας.

Υπάρχουν πολλά και διαφορετικά Λειτουργικά Συστήματα. Μερικά από τα πιο διαδεδομένα είναι τα: Windows, Linux, MacOS, Unix, Android και iOS (τα 2 τελευταία για κινητά/tablets), κ.ά.

 

Δωρεάν και ελεύθερο λογισμικό

Τα τελευταία χρόνια πολλοί κατασκευαστές προγραμμάτων προσφέρουν τα προγράμματα τους δωρεάν στο Διαδίκτυο ή σε διανομές περιοδικών Πληροφορικής. Με τον τρόπο αυτό δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες υπολογιστών να αποκτούν νόμιμο λογισμικό χωρίς να καταβάλουν κάποιο αντίτιμο για την άδεια χρήσης του.
Τα δωρεάν προγράμματα, στις εντολές των οποίων ο κατασκευαστής επιτρέπει να γίνουν αλλαγές, ονομάζονται προγράμματα ανοικτού κώδικα (open-source).

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Ασκήσεις
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - ΑΣΚΗΣΗ 1

Άσκηση Σωστού - Λάθους

Ασκήσεις
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - ΑΣΚΗΣΗ 2

Άσκηση πολλαπλής επιλογής

Ασκήσεις
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - ΑΣΚΗΣΗ 3

Άσκηση συμπλήρωσης κενών.

Ασκήσεις
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 - ΑΣΚΗΣΗ 4

Άσκηση αντιστοίχισης.