Μάθημα : Αυτοματισμοί και Αισθητήρες Β΄Τάξης Τομέα Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής
Κωδικός : T327195
T327195 - ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΦΩΤΙΟΣ
-
Θεματικές Ενότητες
-
1.Εισαγωγή στους Αυτοματισμούς
-
2.Δομή Αυτοματισμού - Παραδείγματα
-
3. Υλικά Αυτοματισμού - Η ενδεικτική λυχνία
-
4.Α. Χειροκίνητος στιγμιαίος διακόπτης start - stop
-
4.B. Σύνδεση Start παράλληλα και σύνδεση Stop σε σειρά-Προσθήκη και άλλων σημείων ελέγχου
-
4.Γ. Στιγμιαίοι διακόπτες ή πιεστικοί διακόπτες (buttons) - Χαρακτηρισμός της κατάστασης τους
-
4.Δ.. Η σημασία των πολλαπλών σημείων ελέγχου σε ένα αυτόματο σύστημα
-
4.Ε. Αισθητήρες - Μαγνητική επαφή
-
5. Δομή και λειτουργία του Ηλεκτρονόμου
-
6. Ο ηλεκτρονόμος και οι βοηθητικές επαφές του
-
7.Α. Απλοποιημένο κύκλωμα αυτοσυγκράτησης
-
7.Β. Βασικό κύκλωμα Αυτοσυγκράτησης - Η μαγική επαφή "13 - 14" του ηλεκτρονόμου
-
8. Γνωριμία με το Θερμικό
-
9. Κυρίως κύκλωμα απευθείας εκκίνησης τριφασικού κινητήρα
-
10. Εκκίνηση ΑΤΚΒΔ
-
11. Κυρίως κύκλωμα αναστροφής τριφασικού κινητήρα ΑΤΚΒΔ
-
12. Αναστροφή τριφασικού κινητήρα
-
Το "εικονικό " εργαστήριο προσομοίωσης
-
Γνωριμία με το περιβάλλον του CADeSIMUV3 - Παράδειγμα προσομοίωσης
-
1.Εισαγωγή στους Αυτοματισμούς
7.Β. Βασικό κύκλωμα Αυτοσυγκράτησης - Η μαγική επαφή "13 - 14" του ηλεκτρονόμου
Στόχοι
- Να αναγνωρίζουν το βασικό κύκλωμα αυτοσυγκράτησης
- Να κατανοήσουν την λειτουργία του
Το κύκλωμα αυτοσυγκράτησης αποτελεί το πιο βασικό κύκλωμα του κλασικού αυτοματισμού ( κλασικός αυτοματισμός = κυκλώματα με ηλεκτρονόμους ) και με αυτό ελέγχουμε με ασφάλεια έναν ηλεκτρικό κινητήρα ή οτιδήποτε άλλο συνδέσουμε στις κύριες επαφές του ηλεκτρονόμου.
Στο παρακάτω πολυγραμμικό σχέδιο φαίνεται το κύκλωμα αυτοσυγκράτησης σε μια βασική απλοποιημένη μορφή.
Το κύκλωμα αποτελείται από:
- 1 Ηλεκτρονόμο
- 1 στιγμιαίο χειροκίνητο διακόπτη ράγας Start – Stop
- 1 ενδεικτική λυχνία πράσινη
- 1 ενδεικτική λυχνία κόκκινη
Για την καλυτερη κατανόηση θα απλοποιήσουμε το παραπάνω σχέδιο και θα μελετήσουμε την συμπεριφορά του κυκλώματος αυτοσυγκράτησης μέσα από το κύκλωμα ελέγχου.
1. Κατάσταση Ηρεμίας
Παρατηρούμε :
- Το κύκλωμα είναι σε ηρεμία
- Ανάβει η κόκκινη ενδεικτική λυχνία αφού τροφοδοτείται με τάση μέσω της N.C. κανονικά κλειστής επαφής του Ηλεκτρονόμου ΚΜ
- Στην επαφή 3 του Start έχουμε τάση
- Στην βοηθητικη επαφή 13 του ηλεκτρονόμου έχουμε τάση
- Ο Ηλεκτρονόμος δεν τροφοδοτείται με ρεύμα, είναι σε ηρεμία
2. Ενδιάμεση κατάσταση ενεργοποιήσης με το Start "Πατημένο"
- Για το ελάχιστο χρονικό διάστημα ( π.χ. 1 sec ) που πιέζουμε το Start και η επαφή του κλείνει το κύκλωμα αλλάζει κατάσταση και συμπεριφορά.
Παρατηρούμε:
- Κλείνει η επαφή 3-4 του Start "περνάει" ρεύμα στον ηλεκτρονόμο
- Ενεργοποιέιται ο Ηλεκτρονόμος ΚΜ με αποτέλεσμα να
- Κλείνει η βοηθητική επαφή του ΚΜ 13- 14 με αποτέλεσμα να
- Ανάβει η πράσινη ενδεικτική λυχνία και παράλληλα να τροφοδοτεί τον Ηλεκτρονόμο ΚΜ και από άλλη "διαδρομή"
3. Κατάσταση ενεργοποιήσης
- Το κύκλωμα είναι σε κατάσταση ενεργοποιήσης παρόλο που ο στιγμιαίος διακόπτης Start δεν είναι "πατημένος"
Παρατηρούμε:
- Ο ηλεκτρονόμος ΚΜ είναι ενεργοποιημένος
- Το ρεύμα στον ηλεκτρονόμο "περνάει" μέσα από την ίδια του την βοηθητική επαφή 13 -14
- Η βοηθητική επαφή 13-14 του ηλεκτρονόμου λέγεται και επαφή Αυτοσυγκράτησης στο συγκεκριμένο κύκλωμα.
- Η πράσινη ενδεικτική λυχνία ανάβει
Το κύκλωμα και στις τρεις καταστάσεις λειτουργία του φαίνεται παρακάτω:
Και τώρα η σειρά σας.....!!
Μια εργασία του μαθητή Παναγιώτη Μαρινάτου της Γ΄τάξης του τομέα Ηλεκτρολογίας - Ηλεκτρονικής του Επαλ Πάρου Σχ. Έτος 2020 - 21