Μάθημα : Αυτοματισμοί και Αισθητήρες Β΄Τάξης Τομέα Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικής
Κωδικός : T327195
T327195 - ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΦΩΤΙΟΣ
-
Θεματικές Ενότητες
-
1.Εισαγωγή στους Αυτοματισμούς
-
2.Δομή Αυτοματισμού - Παραδείγματα
-
3. Υλικά Αυτοματισμού - Η ενδεικτική λυχνία
-
4.Α. Χειροκίνητος στιγμιαίος διακόπτης start - stop
-
4.B. Σύνδεση Start παράλληλα και σύνδεση Stop σε σειρά-Προσθήκη και άλλων σημείων ελέγχου
-
4.Γ. Στιγμιαίοι διακόπτες ή πιεστικοί διακόπτες (buttons) - Χαρακτηρισμός της κατάστασης τους
-
4.Δ.. Η σημασία των πολλαπλών σημείων ελέγχου σε ένα αυτόματο σύστημα
-
4.Ε. Αισθητήρες - Μαγνητική επαφή
-
5. Δομή και λειτουργία του Ηλεκτρονόμου
-
6. Ο ηλεκτρονόμος και οι βοηθητικές επαφές του
-
7.Α. Απλοποιημένο κύκλωμα αυτοσυγκράτησης
-
7.Β. Βασικό κύκλωμα Αυτοσυγκράτησης - Η μαγική επαφή "13 - 14" του ηλεκτρονόμου
-
8. Γνωριμία με το Θερμικό
-
9. Κυρίως κύκλωμα απευθείας εκκίνησης τριφασικού κινητήρα
-
10. Εκκίνηση ΑΤΚΒΔ
-
11. Κυρίως κύκλωμα αναστροφής τριφασικού κινητήρα ΑΤΚΒΔ
-
12. Αναστροφή τριφασικού κινητήρα
-
Το "εικονικό " εργαστήριο προσομοίωσης
-
Γνωριμία με το περιβάλλον του CADeSIMUV3 - Παράδειγμα προσομοίωσης
-
1.Εισαγωγή στους Αυτοματισμούς
8. Γνωριμία με το Θερμικό
Στόχοι :
- Να αναγνωρίζουν το θερμικό.
- Να γνωρίζουν τις επαφές του και το ηλεκτρολογικό του σύμβολο.
- Να γνωρίζουν τον τρόπο σύνδεσης του σε ένα ηλεκτρονόμο και στο κύκλωμα ελέγχου αυτοσυγκράτησης.
ΘΕΡΜΙΚΟ
Στην παρακάτω εικόνα φαίνεται ένας θερμικός ηλεκτρονόμος υπερφόρτισης με διμεταλλικά ελάσματα ή πιο σύντομα ένα θερμικό.
- Το θερμικό χρησιμοποιείται για να προστατεύει τον ηλεκτρικό κινητήρα από υπερθέρμανση στα τυλίγματα του.
- Δηλαδή είναι ένας "τροχονόμος" που ρυθμίζει την πόσοτητα (ένταση) του ρεύματος που θα περάσει από τα τυλίγματα ένος ηλεκτρικού κινητήρα προστατεύοντας τον με αυτόν τον τρόπο από υπερθέρμανση και οπότε από την "καταστροφή" του.
Ας δούμε τα χειριστήρια και τις επαφές του:
Κάθε θερμικό κινητήρα έχει τα παρακάρω χειριστήρια:
- Μπουτόν διακοπής ( stop ) .
- Μπουτόν επαναφοράς ( Reset ).
- Χειριστήριο ρύθμισης έντασης ρεύματος.
- Χειριστήριο δοκιμής ( test ) .
- Χειριστήριο επιλογής αυτόματης ή χειροκίνητης επαναφοράς.
Κάθε θερμικό έχει τις παρακάτω επαφές:
- Βοηθητικές επαφές : 1 N.C. κανονικά κλειστή επαφή (95-96) και 1 N.O. κανονικά ανοιχτή επαφή (97-98)
- Κύριες επαφές : 3 N.C. κανονικά κλειστά επαφές [ (1-2) , (3-4), (5-6) ]
Και συνολικά το ηλεκτρολογικό σύμβολο του θερμικού είναι:
Διακρίνουμε και για το θερμικό δυο καταστάσεις λειτουργίας:
- Σε κατάσταση ηρεμίας ( όταν το θερμικό δεν είναι ενεργοποιημένο )
- Σε κατάσταση ενεργοποιήσης ( λειτουργεί για να προστατεύσει τον κινητήρα )
Και οι δυο κατάστασεις σε μετάβαση ενεργοποίησης.
Σύνδεση θερμικού με Ηλεκτρονόμο
- Το θερμικό είναι το τελευταίο υλικό που συνδέεται πριν το κινητήρα.
- Το θερμικό τοποθετείται ανάμεσα στον ηλετρονόμο και τον κινητήρα.
- Ο συνηθέστερος τρόπος σύνδεσης του Θερμικού με τον ηλεκτρονόμο είναι η απευθείας προσάρτηση - σύνθεση στον ηλεκτρονόμο, όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.