Μάθημα : Φυσική Α' Λυκείου
Κωδικός : 2953010223
2953010223 - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ
Περιγραφή Μαθήματος

Εκπαιδευτικό υλικό φυσικής Α' Λυκείου για το Γενικό Λύκειο Θήρας.
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Ψηφιακό υλικό για την φυσική της Α' Λυκείου του ΓΕΛ Θήρας.
Μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο σχολικό βιβλίο εδώ:Σχολικό βιβλίο (pdf)
Αφού ασχοληθείτε με τις εισαγωγικές έννοιες από σελ. 14 - 32 του σχολικού βιβλίου, βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:
- Μονόμετρα - Διανυσματικά μεγέθη
- Χαρακτηριστικά διανυσματικών μεγεθών
- Θεμελιώδεις μονάδες και σύστημα SI
- Πολλαπλάσια και υποπολλαπλάσια προθέματα
- Μεταβολή ενός μεγέθους
- Ρυθμός μεταβολής
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας: Εισαγωγικές έννοιες
1ο Μέρος: Μετατόπιση - Διάστημα
Αφού ασχοληθείτε με τα χαρακτηριστικά της κίνησης από σελ. 35 - 42 του σχολικού βιβλίου:
1.1.1 Ύλη και κίνηση
1.1.2 Ο προσδιορισμός της θέσης ενός σωματίου
1.1.3 Οι έννοιες της χρονικής στιγμής, του συμβάντος και της χρονικής διάρκειας
1.1.4 Η μετατόπιση σωματίου πάνω σε άξονα
βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:
- Η κίνηση είναι σχετική
- Τροχιά
- Προσδιορισμός θέσης σε ευθεία και σε επίπεδο
- Χρονική στιγμή - χρονική διάρκεια
- Μετατόπιση
- Διαφορές διαστήματος - μετατόπισης
Προσομοιώσεις
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας: Μετατόπιση - Διάστημα
2ο Μέρος: Ευθύγραμμη Ομαλή Κίνηση
Αφού ασχοληθείτε με τις εξισώσεις κίνησης της ΕΟΚ από σελ. 42 - 48 του σχολικού βιβλίου:
1.1.5. Η έννοια της ταχύτητα στην ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
1.1.6. Η έννοια της μέσης ταχύτητας
1.1.7 Η έννοια της στιγμιαίας ταχύτητας
βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:
- Οι εξισώσεις προσδιορισμού της ταχύτητας
- της θέσης ενός κινητού στην ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
- Γραφικές παραστάσεις υ - t, x - t
- Μέση ταχύτητα
Προσομοιώσεις
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας: Ασκήσεις στην ΕΟΚ
Σχολικό βιβλίο:
1.1.8 Η έννοια της επιτάχυνσης στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση
1.1.9. Οι εξισώσεις προσδιορισμού της ταχύτητας και της θέσης ενός κινητού στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση
βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:
- Σωστός σχεδιασμός του διανύσματος της επιτάχυνσης
- Εξίσωση ταχύτητας. εξίσωση θέσης στην ομαλά επιταχυνόμενη και ομαλά επιβραδυνόμενη κίνηση
- Η κλίση στο διάγραμμα ταχύτητας - χρόνου
- Το εμβαδόν στο διάγραμμα ταχύτητας - χρόνου
- Γραφικές παραστάσεις υ - t, x - t
- Ασκήσεις συνάντησης κινητών
- Ασκήσεις με διαδοχικές κινήσεις κινητού
Προσομοιώσεις
- Επιτάχυνση - Σιτσανλής Ηλίας
- Ευθύγραμμη Ομαλά Μεταβαλλόμενη Κίνηση - Σιτσανλής Ηλίας
- Διαγράμματα Μεταβαλλόμενης Κίνησης - Σιτσανλής Ηλίας
- Κίνηση δύο Αυτοκινήτων - Σιτσανλής Ηλίας
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας: Φυλλάδιο Ομαλά Μεταβαλλόμενες Κινήσεις
Σχολικό βιβλίο:
1.2.1 Η έννοια της δύναμης
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Περιγραφή των αποτελεσμάτων των δυνάμεων σε διάφορες καταστάσεις
-Μέτρηση δυνάμεων
-Η δύναμη είναι διανυσματικό μέγεθος
- Νόμος του Hooke
Προσομοίωση
- Νόμος του Hooke: Νόμος του Hooke - Phet
1.2.2 Σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων
-Ορισμός της συνισταμένης δυνάμεων και απλά παραδείγματα τα οποία συνοψίζουν τον ορισμό της συνισταμένης δύναμης
Προσομοιώσεις
- Σύνθεση δυνάμεων: Συνισταμένη δύο δυνάμεων - Σιτανλής Ηλίας
- Πρόσθεση δυνάμεων: Πρόσθεση διανυσμάτων
- Σύνθεση δυνάμεων: Διελκυστίνδα - Phet
1.2.3 Ο πρώτος νόμος του Νεύτωνα
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Η περιγραφή και η εφαρμογή του 1ου νόμου του Νεύτωνα σε διάφορες περιπτώσεις
Προσομοιώσεις
- Μάζα - Αδράνεια: Μάζα - αδράνεια - Σιτσανλής Ηλίας
- 1ος νόμος: Κίνηση - Phet
1.2.4 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα ή Θεμελιώδης νόμος της Μηχανικής
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Η διατύπωση του 2ου νόμου του Νεύτωνα λεκτικά και με μαθηματικό συμβολισμό
-Η εφαρμογή του 2ου νόμου του Νεύτωνα σε περιπτώσεις σταθερής συνισταμένης δύναμης
Προσομοιώσεις
- Δεύτερος νόμος του Νεύτωνα: 2ος Νόμος - Σιτσανλής Ηλίας
- Δεύτερος νόμος: επιτάχυνση - Phet
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 101-105: 1-9, 14, 17, 18, 20, 21, 25-29, 32-34, 36, 41
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 107-108: 1-10, 12-14
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας - Νόμοι του Νεύτωνα
1.2.5 Η έννοια του Βάρους
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
Το βάρος ως μια δύναμη η οποία ασκείται από τη Γη στο σώμα και του προσδίδει επιτάχυνση g.
1.2.6 Η έννοια της μάζας
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Διάκριση βάρους και μάζας (και των μονάδων τους)
-Αδρανειακή και Βαρυτική μάζα
1.2.7 Η ελεύθερη πτώση των σωμάτων
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
- Εφαρμογή του 2ου νόμου του Νεύτωνα στην ελεύθερη πτώση
Προσομοίωση + Video
- Ελεύθερη πτώση: Ελεύθερη πτώση - Σιτσανλής Ηλίας
- Video Σωλήνας κενού: Ελεύθερη πτώση - Video
Από την απορία ενός μαθητή: Από τον Νεύτωνα στον Αϊνστάιν
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 101-105: 10-13, 15, 16, 19, 22, 30, 31, 35, 37-40 εκτός της 23
Προτεινόμενη άσκηση σελ. 108: 15
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας - Ελεύθερη πτώση
Σχολικό βιβλίο:
1.3.1 Τρίτος νόμος του Νεύτωνα. Νόμος Δράσης – Αντίδρασης
1.3.2 Δυνάμεις από επαφή και απόσταση
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Περιγραφή και εφαρμογή του3ου νόμου του Νεύτωνα σε διάφορες περιπτώσεις ισορροπίας και κίνησης
-Σχεδίαση της δράσης και της αντίδρασης σε σύστημα δύο σωμάτων τα οποία αλληλεπιδρούν
-Δυνάμεις από επαφή και από απόσταση σε ένα σώμα και εντοπισμός των σωμάτων που τις ασκούν
Προσομοιώσεις
- Δράση και αντίδραση: 3ος Νόμος του Νεύτωνα
Παρατηρήσεις:
Κάθετη αντίδραση σε οριζόντιο και κεκλιμένο επίπεδο
Σχεδίαση ελεύθερων διαγραμμάτων δυνάμεων σε ένα σώμα σε διάφορες περιπτώσεις (Βάρος, κάθετη δύναμη επαφής, τάση νήματος, δύναμη από ελατήριο, στην περίπτωση νήματος σε τροχαλία να δίνεται η υπόδειξη ότι η τάση είναι η ίδια στην ιδανική περίπτωση αβαρούς τροχαλίας χωρίς τριβές όπως στην άσκηση 6 σελίδα 157)
Ερωτήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 151: 1-5, 25,26,27,43,48
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας: Δράση - Αντίδραση - Ισορροπία
1.3.3 Σύνθεση δυνάμεων στο επίπεδο
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Σύνθεση δύο δυνάμεων που ασκούνται στο ίδιο σημείο σώματος και σχηματίζουν γωνία
Ερωτήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 151: 6
1.3.4 Ανάλυση δύναμης σε συνιστώσες
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
- Ανάλυση μιας δύναμης σε δύο κάθετες μεταξύ τους συνιστώσες
Ασκήσεις
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 157: 1
1.3.5 Σύνθεση πολλών ομοεπιπέδων δυνάμεων
1.3.6 Ισορροπία ομοεπιπέδων δυνάμεων και παράδειγμα
Το παράδειγμα της σελίδας 119
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις: 15, 16, 18,47,49
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 157: 2
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Σύνθεση - Ανάλυση - Ισορροπία
1.3.7 Ο νόμος της τριβής
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Αναφορά σε φαινόμενα της καθημερινής ζωής στα οποία η τριβή παίζει καθοριστικό ρόλο
- Υπολογισμός της τριβής
Ερωτήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 151 : 7,8,9,10,2,30,50
1.3.9 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα σε διανυσματική και σε αλγεβρική μορφή και παράδειγμα
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Εφαρμογή του 2ου νόμου του Νεύτωνα για τον υπολογισμό της επιτάχυνσης, της δύναμης, του συντελεστή τριβής ή και της μάζας.
Προσομοιώσεις
- Τριβή: Εισαγωγή στην τριβή - Phet
- Κίνηση σώματος σε μη λείο οριζόντιο επίπεδο: Κίνηση σε οριζόντιο επίπεδο - Σιτσανλής Ηλίας
- Κίνηση σε κεκλιμένο επίπεδο: Κίνηση ενός σώματος σε κεκλιμένο επίπεδο - Σιτσανλής Ηλίας
- Τριβή: Κίνηση με τριβή - Phet
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 151-156: 17, 1, 2, 5, 8, 9, 15, 29, 30,37, 43, 44,47,48,49,50,53
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 157-159:3,6,7,8,9, 10, 11, 12, 13, 22,23
Δεν είναι απαραίτητη η επιλογή όλων των ερωτήσεων και ασκήσεων. Να μη γίνουν οι ασκήσεις και προβλήματα πέραν των στόχων του αναλυτικού προγράμματος και πάντα λαμβάνοντας υπ’ όψη το διαθέσιμο χρόνο.
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Τριβή
Σχολικό βιβλίο
2.1.1 Η έννοια του έργου
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Το έργο ως μέτρο της εργασίας και υπολογισμός του σε απλές εφαρμογές
Προσομοιώσεις
- Έργο σταθερής δύναμης: Έργο Σταθερής Δύναμης - Σιτσανλής Ηλίας
- Έργο Μεταβλητής Δύναμης: Έργο Μεταβλητής Δύναμης - Σιτσανλής Ηλίας
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 1,
Προτεινόμενες ασκήσεις σε. 192: 1, 7Α, 9, 11, 10Α,12Α
Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας Έργο σταθερής δύναμης
2.1.2 Έργο βάρους και μεταβολή της κινητικής ενέργειας
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Τα κινούμενα σώματα έχουν κινητική ενέργεια και υπολογισμός της
-Σύνδεση του έργου με τη μεταβολή της κινητικής ενέργειας
Προσομοιώσεις
- Κινητική ενέργεια Θ.Μ.Κ.Ε.:Κινητική Ενέργεια - ΘΜΚΕ - Σιτσανλής Ηλίας
Παρατηρήσεις:
Να μη δοθεί έμφαση στην απόδειξη του Θεωρήματος Μεταβολής της Κινητικής Ενέργειας
Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας.
Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις: 5,24
Προτεινόμενες ασκήσεις: 12Β, 14, 18
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας ΘΜΚΕ
2.1.3 Η δυναμική ενέργεια
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
Να διδαχθεί από την αρχή έως και τη σχέση (2.1.9), σελ. 169-171
-Το σύστημα σώμα − Γη έχει δυναμική ενέργεια. Υπολογισμός της όταν το σώμα βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της Γης
Προσομοιώσεις
- Βαρυτική δυναμική ενέργεια-Έργο βάρους: Βαρυτική Δυναμική Ενέργεια - Έργο Βάρους - Σιτσανλής Ηλίας
Παρατηρήσεις:
Ο καθορισμός του συστήματος και των ορίων του είναι αυθαίρετος αλλά κρίσιμος για μια ακριβή ενεργειακή του ανάλυση. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας.
Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις
προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 192: 27
2.1.4 Η μηχανική ενέργεια
Να διδαχθεί από την αρχή έως και τα έντονα γράμματα «Αν ένα σώμα κινείται μόνο με την επίδραση του βάρους του η μηχανική του ενέργεια παραμένει συνεχώς σταθερή» (στην αρχή της σελίδας 174)
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Η μηχανική ενέργεια ως διατηρήσιμη ποσότητα υπό προϋποθέσεις και διάκριση του κινητικού από το δυναμικό όρο
-Σε ορισμένες μεταβολές, η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε δυναμική και αντίστροφα
- Υπολογισμός της μηχανικής ενέργειας σε απλές περιπτώσεις
Προσομοιώσεις
- Διατήρηση Ενέργειας κατά την Ελεύθερη πτώση: Διατήρηση Ενέργειας κατά την Ελεύθερη πτώση - Σιτσανλής Ηλίας
- Ενεργειακό πάρκο-Πατινάζ: Ενεργειακό πάρκο - Phet
- Ενεργειακό πάρκο Νέο:Ενεργειακό πάρκο - Phet
Παρατηρήσεις:
Ο καθορισμός του συστήματος και των ορίων του είναι αυθαίρετος αλλά κρίσιμος για μια ακριβή ενεργειακή του ανάλυση. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189-192: 8 ,14, 17, 20, 22, 26
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 3, 6, 7Α, 9, 10Α, 12Α
2.1.5 Συντηρητικές (ή διατηρητικές) δυνάμεις
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας υπό προϋποθέσεις
-Ορισμός συντηρητικής δύναμης και αναφορά του βάρους της δύναμης του ελατηρίου και της ηλεκτρικής δύναμης ως συντηρητικές δυνάμεις
-Γενίκευση της διατύπωσης της διατήρησης της μηχανικής ενέργειας
Παρατηρήσεις:
Να μη διδαχθεί η εφαρμογή της σελίδας 176
Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 6
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας ΑΔΜΕ
2.1.6 Η ισχύς
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος:
-Έννοια μονάδες και υπολογισμός της ισχύος (απόδειξη της σχέσης P=Fυ)
Παρατηρήσεις:
Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ασκήσεις
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 5
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας Ισχύς
2.1.8 Η τριβή και η μηχανική ενέργεια.
Να διδαχθεί από την αρχή έως την έκφραση «… θα έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας του».
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος:
-Η μηχανική ενέργεια δεν διατηρείται όταν υπάρχει τριβή
Παρατηρήσεις:
Η τριβή ως ένα μηχανισμός διασποράς μέρους της μηχανικής κινητικής ενέργειας ενός σώματος σε κινητική ενέργεια των μορίων τα οποία κινούνται με τυχαίο τρόπο (θερμική) και ηχητική. Μπορεί λοιπόν η ενέργεια να διατηρείται αλλά με τη διασπορά της υποβαθμίζεται και δεν μπορεί να μεταφερθεί πίσω ως χρήσιμη αποθηκευμένη ενέργεια. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 3,4
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 7Β, 8
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -