Μάθημα : Φυσική Α' Λυκείου
Κωδικός : 2953010223
4η Ενότητα: Δυναμική στο επίπεδο
Σχολικό βιβλίο:
1.3.1 Τρίτος νόμος του Νεύτωνα. Νόμος Δράσης – Αντίδρασης
1.3.2 Δυνάμεις από επαφή και απόσταση
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Περιγραφή και εφαρμογή του3ου νόμου του Νεύτωνα σε διάφορες περιπτώσεις ισορροπίας και κίνησης
-Σχεδίαση της δράσης και της αντίδρασης σε σύστημα δύο σωμάτων τα οποία αλληλεπιδρούν
-Δυνάμεις από επαφή και από απόσταση σε ένα σώμα και εντοπισμός των σωμάτων που τις ασκούν
Προσομοιώσεις
- Δράση και αντίδραση: 3ος Νόμος του Νεύτωνα
Παρατηρήσεις:
Κάθετη αντίδραση σε οριζόντιο και κεκλιμένο επίπεδο
Σχεδίαση ελεύθερων διαγραμμάτων δυνάμεων σε ένα σώμα σε διάφορες περιπτώσεις (Βάρος, κάθετη δύναμη επαφής, τάση νήματος, δύναμη από ελατήριο, στην περίπτωση νήματος σε τροχαλία να δίνεται η υπόδειξη ότι η τάση είναι η ίδια στην ιδανική περίπτωση αβαρούς τροχαλίας χωρίς τριβές όπως στην άσκηση 6 σελίδα 157)
Ερωτήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 151: 1-5, 25,26,27,43,48
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας: Δράση - Αντίδραση - Ισορροπία
1.3.3 Σύνθεση δυνάμεων στο επίπεδο
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Σύνθεση δύο δυνάμεων που ασκούνται στο ίδιο σημείο σώματος και σχηματίζουν γωνία
Ερωτήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 151: 6
1.3.4 Ανάλυση δύναμης σε συνιστώσες
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
- Ανάλυση μιας δύναμης σε δύο κάθετες μεταξύ τους συνιστώσες
Ασκήσεις
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 157: 1
1.3.5 Σύνθεση πολλών ομοεπιπέδων δυνάμεων
1.3.6 Ισορροπία ομοεπιπέδων δυνάμεων και παράδειγμα
Το παράδειγμα της σελίδας 119
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις: 15, 16, 18,47,49
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 157: 2
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Σύνθεση - Ανάλυση - Ισορροπία
1.3.7 Ο νόμος της τριβής
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Αναφορά σε φαινόμενα της καθημερινής ζωής στα οποία η τριβή παίζει καθοριστικό ρόλο
- Υπολογισμός της τριβής
Ερωτήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 151 : 7,8,9,10,2,30,50
1.3.9 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα σε διανυσματική και σε αλγεβρική μορφή και παράδειγμα
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Εφαρμογή του 2ου νόμου του Νεύτωνα για τον υπολογισμό της επιτάχυνσης, της δύναμης, του συντελεστή τριβής ή και της μάζας.
Προσομοιώσεις
- Τριβή: Εισαγωγή στην τριβή - Phet
- Κίνηση σώματος σε μη λείο οριζόντιο επίπεδο: Κίνηση σε οριζόντιο επίπεδο - Σιτσανλής Ηλίας
- Κίνηση σε κεκλιμένο επίπεδο: Κίνηση ενός σώματος σε κεκλιμένο επίπεδο - Σιτσανλής Ηλίας
- Τριβή: Κίνηση με τριβή - Phet
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 151-156: 17, 1, 2, 5, 8, 9, 15, 29, 30,37, 43, 44,47,48,49,50,53
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 157-159:3,6,7,8,9, 10, 11, 12, 13, 22,23
Δεν είναι απαραίτητη η επιλογή όλων των ερωτήσεων και ασκήσεων. Να μη γίνουν οι ασκήσεις και προβλήματα πέραν των στόχων του αναλυτικού προγράμματος και πάντα λαμβάνοντας υπ’ όψη το διαθέσιμο χρόνο.
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Τριβή