Μάθημα : Φυσική Α' Λυκείου

Κωδικός : 2953010223

2953010223  -  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Ενότητες - 5η Ενότητα: Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας

5η Ενότητα: Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας

Σχολικό βιβλίο

 

2.1.1 Η έννοια του έργου

Στόχοι αναλυτικού προγράμματος

-Το έργο ως μέτρο της εργασίας και υπολογισμός του σε απλές εφαρμογές 

Προσομοιώσεις

 

Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 1,

Προτεινόμενες ασκήσεις σε. 192: 1, 7Α, 9, 11, 10Α,12Α


Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας Έργο σταθερής δύναμης


2.1.2 Έργο βάρους και μεταβολή της κινητικής ενέργειας


Στόχοι αναλυτικού προγράμματος

-Τα κινούμενα σώματα έχουν κινητική ενέργεια και υπολογισμός της

-Σύνδεση του έργου με τη μεταβολή της κινητικής ενέργειας


Προσομοιώσεις


Παρατηρήσεις:

Να μη δοθεί έμφαση στην απόδειξη του Θεωρήματος Μεταβολής της Κινητικής Ενέργειας

Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας.

Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.

 

Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις: 5,24

Προτεινόμενες ασκήσεις: 12Β, 14, 18

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας ΘΜΚΕ


2.1.3 Η δυναμική ενέργεια

Στόχοι αναλυτικού προγράμματος

Να διδαχθεί από την αρχή έως και τη σχέση (2.1.9), σελ. 169-171


-Το σύστημα σώμα − Γη έχει δυναμική ενέργεια. Υπολογισμός της όταν το σώμα βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της Γης

 

Προσομοιώσεις


Παρατηρήσεις:

Ο καθορισμός του συστήματος και των ορίων του είναι αυθαίρετος αλλά κρίσιμος για μια ακριβή ενεργειακή του ανάλυση. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας.

Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.

 

Ερωτήσεις

προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 192: 27

 


2.1.4 Η μηχανική ενέργεια


Να διδαχθεί από την αρχή έως και τα έντονα γράμματα «Αν ένα σώμα κινείται μόνο με την επίδραση του βάρους του η μηχανική του ενέργεια παραμένει συνεχώς σταθερή» (στην αρχή της σελίδας 174)


Στόχοι αναλυτικού προγράμματος

-Η μηχανική ενέργεια ως διατηρήσιμη ποσότητα υπό προϋποθέσεις και διάκριση του κινητικού από το δυναμικό όρο

-Σε ορισμένες μεταβολές, η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε δυναμική και αντίστροφα

- Υπολογισμός της μηχανικής ενέργειας σε απλές περιπτώσεις


Προσομοιώσεις

 

Παρατηρήσεις:

Ο καθορισμός του συστήματος και των ορίων του είναι αυθαίρετος αλλά κρίσιμος για μια ακριβή ενεργειακή του ανάλυση. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.

 

Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189-192: 8 ,14, 17, 20, 22, 26 

Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 3, 6, 7Α, 9, 10Α, 12Α


2.1.5 Συντηρητικές (ή διατηρητικές) δυνάμεις


Στόχοι αναλυτικού προγράμματος

-Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας υπό προϋποθέσεις

-Ορισμός συντηρητικής δύναμης και αναφορά του βάρους της δύναμης του ελατηρίου και της ηλεκτρικής δύναμης ως συντηρητικές δυνάμεις

-Γενίκευση της διατύπωσης της διατήρησης της μηχανικής ενέργειας


Παρατηρήσεις:

Να μη διδαχθεί η εφαρμογή της σελίδας 176

Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.

 

Ερωτήσεις


Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 6

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας ΑΔΜΕ


2.1.6 Η ισχύς

Στόχοι αναλυτικού προγράμματος:

-Έννοια μονάδες και υπολογισμός της ισχύος (απόδειξη της σχέσης P=Fυ)

 

Παρατηρήσεις:
Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.

 

Ασκήσεις


Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 5

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας Ισχύς


2.1.8 Η τριβή και η μηχανική ενέργεια.

Να διδαχθεί από την αρχή έως την έκφραση «… θα έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας του».


Στόχοι αναλυτικού προγράμματος:

-Η μηχανική ενέργεια δεν διατηρείται όταν υπάρχει τριβή

 

Παρατηρήσεις:

Η τριβή ως ένα μηχανισμός διασποράς μέρους της μηχανικής κινητικής ενέργειας ενός σώματος σε κινητική ενέργεια των μορίων τα οποία κινούνται με τυχαίο τρόπο (θερμική) και ηχητική. Μπορεί λοιπόν η ενέργεια να διατηρείται αλλά με τη διασπορά της υποβαθμίζεται και δεν μπορεί να μεταφερθεί πίσω ως χρήσιμη αποθηκευμένη ενέργεια. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.

 

Ερωτήσεις - Ασκήσεις


Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 3,4 

Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 7Β, 8