Μάθημα : Φυσική Α' Λυκείου
Κωδικός : 2953010223
5η Ενότητα: Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας
Σχολικό βιβλίο
2.1.1 Η έννοια του έργου
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Το έργο ως μέτρο της εργασίας και υπολογισμός του σε απλές εφαρμογές
Προσομοιώσεις
- Έργο σταθερής δύναμης: Έργο Σταθερής Δύναμης - Σιτσανλής Ηλίας
- Έργο Μεταβλητής Δύναμης: Έργο Μεταβλητής Δύναμης - Σιτσανλής Ηλίας
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 1,
Προτεινόμενες ασκήσεις σε. 192: 1, 7Α, 9, 11, 10Α,12Α
Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας Έργο σταθερής δύναμης
2.1.2 Έργο βάρους και μεταβολή της κινητικής ενέργειας
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Τα κινούμενα σώματα έχουν κινητική ενέργεια και υπολογισμός της
-Σύνδεση του έργου με τη μεταβολή της κινητικής ενέργειας
Προσομοιώσεις
- Κινητική ενέργεια Θ.Μ.Κ.Ε.:Κινητική Ενέργεια - ΘΜΚΕ - Σιτσανλής Ηλίας
Παρατηρήσεις:
Να μη δοθεί έμφαση στην απόδειξη του Θεωρήματος Μεταβολής της Κινητικής Ενέργειας
Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας.
Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις: 5,24
Προτεινόμενες ασκήσεις: 12Β, 14, 18
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας ΘΜΚΕ
2.1.3 Η δυναμική ενέργεια
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
Να διδαχθεί από την αρχή έως και τη σχέση (2.1.9), σελ. 169-171
-Το σύστημα σώμα − Γη έχει δυναμική ενέργεια. Υπολογισμός της όταν το σώμα βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της Γης
Προσομοιώσεις
- Βαρυτική δυναμική ενέργεια-Έργο βάρους: Βαρυτική Δυναμική Ενέργεια - Έργο Βάρους - Σιτσανλής Ηλίας
Παρατηρήσεις:
Ο καθορισμός του συστήματος και των ορίων του είναι αυθαίρετος αλλά κρίσιμος για μια ακριβή ενεργειακή του ανάλυση. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας.
Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις
προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 192: 27
2.1.4 Η μηχανική ενέργεια
Να διδαχθεί από την αρχή έως και τα έντονα γράμματα «Αν ένα σώμα κινείται μόνο με την επίδραση του βάρους του η μηχανική του ενέργεια παραμένει συνεχώς σταθερή» (στην αρχή της σελίδας 174)
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Η μηχανική ενέργεια ως διατηρήσιμη ποσότητα υπό προϋποθέσεις και διάκριση του κινητικού από το δυναμικό όρο
-Σε ορισμένες μεταβολές, η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε δυναμική και αντίστροφα
- Υπολογισμός της μηχανικής ενέργειας σε απλές περιπτώσεις
Προσομοιώσεις
- Διατήρηση Ενέργειας κατά την Ελεύθερη πτώση: Διατήρηση Ενέργειας κατά την Ελεύθερη πτώση - Σιτσανλής Ηλίας
- Ενεργειακό πάρκο-Πατινάζ: Ενεργειακό πάρκο - Phet
- Ενεργειακό πάρκο Νέο:Ενεργειακό πάρκο - Phet
Παρατηρήσεις:
Ο καθορισμός του συστήματος και των ορίων του είναι αυθαίρετος αλλά κρίσιμος για μια ακριβή ενεργειακή του ανάλυση. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189-192: 8 ,14, 17, 20, 22, 26
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 3, 6, 7Α, 9, 10Α, 12Α
2.1.5 Συντηρητικές (ή διατηρητικές) δυνάμεις
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος
-Διατήρηση της μηχανικής ενέργειας υπό προϋποθέσεις
-Ορισμός συντηρητικής δύναμης και αναφορά του βάρους της δύναμης του ελατηρίου και της ηλεκτρικής δύναμης ως συντηρητικές δυνάμεις
-Γενίκευση της διατύπωσης της διατήρησης της μηχανικής ενέργειας
Παρατηρήσεις:
Να μη διδαχθεί η εφαρμογή της σελίδας 176
Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 6
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας ΑΔΜΕ
2.1.6 Η ισχύς
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος:
-Έννοια μονάδες και υπολογισμός της ισχύος (απόδειξη της σχέσης P=Fυ)
Παρατηρήσεις:
Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ασκήσεις
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 5
Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας Ισχύς
2.1.8 Η τριβή και η μηχανική ενέργεια.
Να διδαχθεί από την αρχή έως την έκφραση «… θα έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας του».
Στόχοι αναλυτικού προγράμματος:
-Η μηχανική ενέργεια δεν διατηρείται όταν υπάρχει τριβή
Παρατηρήσεις:
Η τριβή ως ένα μηχανισμός διασποράς μέρους της μηχανικής κινητικής ενέργειας ενός σώματος σε κινητική ενέργεια των μορίων τα οποία κινούνται με τυχαίο τρόπο (θερμική) και ηχητική. Μπορεί λοιπόν η ενέργεια να διατηρείται αλλά με τη διασπορά της υποβαθμίζεται και δεν μπορεί να μεταφερθεί πίσω ως χρήσιμη αποθηκευμένη ενέργεια. Θα πρέπει να αποφεύγεται η ενασχόληση με μεγάλο αριθμό ασκήσεων/προβλημάτων ή με προβλήματα υψηλού βαθμού δυσκολίας. Να μη γίνουν οι ερωτήσεις και οι ασκήσεις-προβλήματα με αστερίσκο.
Ερωτήσεις - Ασκήσεις
Προτεινόμενες ερωτήσεις σελ. 189: 3,4
Προτεινόμενες ασκήσεις σελ. 193: 7Β, 8