Μάθημα : Φυσική κατεύθυνσης Γ' Λυκείου

Κωδικός : 2953010225

2953010225  -  ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Μάθημα

Εκπαιδευτικό υλικό φυσικής Κατεύθυνσης της Γ' Λυκείου του Γενικού Λυκείου Θήρας.

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Ψηφιακό υλικό για την φυσική κατεύθυνσης της Γ' Λυκείου του ΓΕΛ Θήρας.

Ενότητες

Αφού ασχοληθείτε με τις κατηγορίες κρούσεων: (Γ' τεύχος σχολικού βιβλίου)

Θεωρία:

5.2 Κρούσεις
5.3 Κεντρική ελαστική κρούση δύο σφαιρών
5.4 Ελαστική κρούση σώματος με άλλο ακίνητο πολύ μεγάλης μάζας

 

Ερωτήσεις: σελ. 174, 5.1 - 5.9.

 

Ασκήσεις: σελ. 177, 5.22 - 5.30.


Προβλήματα: σελ. 180, 5.41 - 5.45, 5.47, 5.48. (Εκτός τα προβλήματα: 5.46, 5.49, 5.50 - 5.53).

 

Βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:

  • Σκέδαση
  • Διάκριση κρούσεων σε σχέση με την διεύθυνση των ταχυτήτων
  • Διάκριση κρούσεων σε σχέση με την διατήρηση της κινητικής ενέργειας του συστήματος
  • Κεντρική ελαστική κρούση ίσων μαζών
  • Κεντρική ελαστική κρούση με ακίνητο σώμα
  • Ελαστική κρούση με λείο τοίχο
  • Απώλεια και ποσοστό απωλειών μηχανικής ενέργειας σε ανελαστικές κρούσεις

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας: Φυλλάδιο Κρούσεις και ελέγξτε τις απαντήσεις σας.

 

Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε να λύσετε θέματα εξετάσεων από με ύλη από το κεφάλαιο των κρούσεων

 

Προσομοιώσεις

 

1ο Μέρος: Κινήσεις στερεών σωμάτων

Στη μελέτη σας στο στερεό οφείλετε να γνωρίζετε: (Γ' Τεύχος)

Θεωρία:

4.1 Εισαγωγή
4.2 Κινήσεις των στερεών σωμάτων

 

Βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:

  • Οι κινήσεις των στερεών σωμάτων: Μεταφορική - Στροφική - Σύνθετη 
  • Χαρακτηριστικά μεγέθη κυκλικής κίνησης σημείου: Γραμμική ταχύτητα, γωνιακή ταχύτητα, επιτρόχιος επιτάχυνση, κεντρομόλος επιτάχυνση, γωνιακή επιτάχυνση.
  • Είδη στροφικών κινήσεων: Ομαλή στροφική, ομαλά μεταβαλλόμενη στροφική, εξισώσεις κίνησης.
  • Κέντρο μάζας στερεού σώματος.
  • Κύλιση χωρίς ολίσθηση.

Εξασκηθείτε σε ερωτήσεις και ασκήσεις του σχολικού βιβλίου:

Ερωτήσεις: σελ. 134-135, 4.1 - 4.6 

Ασκήσεις: σελ. 140, 4.32 - 4.36 

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε με το παρακάτω φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας Κινήσεις στο στερεό

 

Προσομοιώσεις

 

2ο Μέρος: Ροπή δύναμης - Ισορροπία 

Θεωρία:

4.3 Ροπή δύναμης
4.4 Ισορροπία στερεού σώματος

 

Βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:

  • Ροπή δύναμης - Ροπή ζεύγους δυνάμεων.
  • Ισορροπία στερεού σώματος.

 

Εξασκηθείτε σε ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα του σχολικού βιβλίου:

Ερωτήσεις: σελ. 135, 4.7 - 4.11

Ασκήσεις: σελ. 140-141, 4.37 - 4.43 

Προβλήματα: σελ. 144, 4.56 – 4.58 (Εκτός τα προβλήματα:4.59-4.63, 4.65 - 4.71)

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε με το παρακάτω φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας: Ροπή - Ισορροπία

Προσομοιώσεις

 

 

3ο Μέρος: Στροφορμή - διατήρηση της στροφορμής

Θεωρία:
4.7 Στροφορμή (Εκτός από : (α) την παράγραφο 4.7 Β, (β) την απόδειξη και λεκτική διατύπωσης της σχέσης 4.18 της παραγράφου 4.7 Γ που αναφέρεται στο στερεό)
4.8 Διατήρηση στροφορμής. (Μέχρι και την διατύπωση της, δηλαδή έως την έκφραση «Εάν η συνολική εξωτερική ροπή σε ένα σύστημα είναι μηδέν η ολική στροφορμή του συστήματος παραμένει σταθερή»).

Εξασκηθείτε σε ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα του σχολικού βιβλίου:

Ερωτήσεις: σελ. 137, 4.23

Ασκήσεις: σελ. 142, 4.47 (Εκτός οι ασκήσεις 4.48 -- 4.49)

Προβλήματα: σελ. 145, 4.64

Βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:

  • Στροφορμή υλικού σημείου
  • Διατήρηση στροφορμής

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας: Στροφορμή - ΑΔΣ

 

Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε να λύσετε θέματα εξετάσεων με ύλη από το κεφάλαιο του Στερεού

 

Προσομοιώσεις

 

Διαγώνισμα Κρούσεις - Στερεό: Διαγώνισμα Κρούσεις - Στερεό

1ο Μέρος: Μηχανικές Ταλαντώσεις

1.2 Περιοδικά φαινόμενα
1.3 Απλή αρμονική ταλάντωση (Δεν θα διδαχθούν ασκήσεις και προβλήματα με αρχική φάση διάφορη του 0 και π/2 στις εξισώσεις κίνησης).

 

Βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:

  • Περιοδικά φαινόμενα - μεγέθη περιγραφής
  • Εξισώσεις απλής αρμονικής ταλάντωσης
  • Σχέση ταχύτητας - απομάκρυνσης
  • Σχέση επιτάχυνσης - απομάκρυνσης
  • Σχέση συνισταμένης δύναμης - απομάκρυνσης
  • Σταθερά επαναφοράς και γωνιακή συχνότητα, συχνότητα, περίοδο
  • Ενέργεια ταλάντωσης και μορφές ενέργειας
  • Χρονικές εξισώσεις ενεργειών στην αατ
  • Γραφικές παραστάσεις ενέργειων

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις - Προβλήματα 

Ερωτήσεις: σελ. 31, 1.1 - 1.8

Ασκήσεις: σελ. 36, 1.27-1.29

Προβλήματα: σελ. 38, 1.38 - 1.41, 1.46 - 1.48 (Εκτός τα προβλήματα: 1.37, 1.42, 1.43, 1.44, 1.45, 1.49, 1.50).

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε με τα παρακάτω φύλλα εργασίας:

1) Φύλλο εργασίας - Εξισώσεις κίνησης στην α.α.τ.

2) Φύλλο εργασίας - Η δύναμη στην α.α.τ.

3) Φύλλο εργασίας - α.α.τ. και ενέργειες

4) Φύλλο εργασίας - Χάσιμο επαφής

 

Προσομοιώσεις

 

2ο Μέρος:
1.5 Φθίνουσες ταλαντώσεις (Εκτός από «β. Ηλεκτρικές Ταλαντώσεις»)

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Ερωτήσεις: σελ. 34, 1.17 – 1.19, 1.24 (Εκτός η ερώτηση 1.20)

Άσκηση: σελ. 36, 1.32

 

Προσομοίωση

 

3ο Μέρος:
1.6 Εξαναγκασμένες ταλαντώσεις (από την 1-6β, μόνο τις εφαρμογές του συντονισμού στις μηχανικές ταλαντώσεις)

Ερωτήσεις 

Ερωτήσεις: σελ. 34, 1.21 – 1.23 

 

Προσομοίωση

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε με το επόμενο φύλλο εργασίας:

Φύλλο εργασίας: Φθίνουσες - Εξαναγκασμένες ταλαντώσεις

 

 

Εξασκηθήτε στην επίλυση παλαιότερων θεμάτων σε σχέση με τις ταλαντώσεις: Θέματα εξετάσεων στις ταλαντώσεις

 

 

 

 

1ο Μέρος

2.2 Μηχανικά Κύματα (Τρέχον κύμα)

 

Βεβαιωθείτε πως έχετε κατακτήσει τα σημαντικά σημεία που ακολουθούν:

  • Τι είναι κύμα - κατηγορίες κυμάτων
  • Χαρακτηριστικά αρμονικού κύματος - θεμελιώδης κυματική εξίσωση
  • Εξίσωση αρμονικού κύματος - φάση
  • Χρονικές εξισώσεις απομάκρυνσης, ταχύτητας και επιτάχυνσης ταλάνωσης 
  • Γραφικές πραστάσεις:
    • Ταλάνωσης σημείου
    • Στιγμιότυπο 
    • φάση - θέση
    • φάση - χρόνος
  • Διαφορά φάσης δύο σημείων

 

Ερωτήσεις: σελ. 75-76, 2.1 - 2.5

Ασκήσεις: σελ. 80, 2.29-2.31

Πρόβλημα: σελ. 85, 2.53

 

Προσομοιώσεις

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε με το παρακάτω φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας - Τρέχον κύμα

 

Παρατήρηση:
Γίνεται μελέτη κυμάτων που διαδίδονται σε γραμμικά ελαστικά μέσα π.χ χορδές χωρίς απώλειες ενέργειας και υποθέτουμε ότι το πλάτος Α παραμένει πρακτικά σταθερό στην περιοχή στην οποία θα μελετάμε τη συμβολή των κυμάτων.

 

2ο Μέρος:

2.3 Επαλληλία ή Υπέρθεση Κυμάτων

2.4 Συμβολή Δύο Κυμάτων Στην Επιφάνεια Υγρού. (Εφαρμογή της αρχής της επαλληλίας μόνο για σύγχρονες πηγές και εύρεση των σημείων ενισχυτικής και καταστροφικής συμβολής κοντά στις πηγές. Εκτός η μαθηματική μελέτη των σελίδων 50,51 και η εύρεση του πλάτους σε τυχόν σημείο. Εκτός οι ασκήσεις και τα προβλήματα με πηγές οι οποίες δεν είναι σύγχρονες και με σημεία τα οποία έχουν ενδιάμεσο πλάτος καθώς και προβλήματα που αφορούν την εύρεση της τιμής του πλάτους και της περιόδου).

 

Ερωτήσεις: σελ. 76-77, 2.6, 2.7, 2.10

Προβλήματα: σελ. 83-85, 2.47, 2.51, 2.53. (Εκτός τα προβλήματα 2.46, 2.48, 2.49, 2.50, 2.52)

 

Προσομοιώσεις

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε με το παρακάτω φύλλο εργασίας: Φύλλο Εργασίας Συμβολή

 

Παρατηρήσεις:

-Στο σχολικό βιβλίο (σελ.51) ορίζονται ως σύγχρονες οι πηγές οι οποίες βρίσκονται σε φάση.
-Είναι σημαντικό να αναγνωρίζεται ότι η διάδοση των κυμάτων δεν επιδρά στα σημεία ενισχυτικής και καταστροφικής συμβολής.

 

3ο Μέρος:

2.5 Στάσιμα Κύματα

Ερωτήσεις – Ασκήσεις - Προβλήματα

Ερωτήσεις: σελ. 76-77, 2.8, 2.9, 2.11, 2.12

Ασκήσεις: σελ. 80-81, 2.32 - 2.36

Πρόβλημα: σελ. 85, 2.54

 

Προσομοιώσεις

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε με το παρακάτω φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας - Στάσιμο κύμα

 

Μπορείτε να δείτε παλαιότερα θέματα στα κύματα εδώ: Θέματα εξετάσων κύματα

Από το Βιβλίο: «ΦΥΣΙΚΗ-ΤΕΥΧΟΣ Β΄», Γ’ Γενικού Λυκείου, Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών & Σπουδών Υγείας

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 . ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

1ο μέρος: Πηγές μαγνητικού πεδίου


4.1 Εισαγωγή

4.2 Νόμος των Biot και Savart

4.3 Εφαρμογές του νόμου των Biot και Savart. Εκτός από: (α) τη σχέσης 4.2 (β) ερωτήσεις, ασκήσεις και προβλήματα στα οποία απαιτείται ανάλυση του ΔΒ σε συνιστώσες.

4.4 Νόμος του Ampere

 

Προσομοιώσεις

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις – Προβλήματα

Ερωτήσεις: σελ. 169-171, 4.1 έως 4.11.

Ασκήσεις: σελ. 174-177, 4.36 έως 4.40.

Πρόβλημα: σελ. 178, 4.56 (Εκτός τα προβλήματα 4.55, 4.57)

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Πηγές Μαγνητικού πεδίου

 

2ο Μέρος: Δύναμη Lorentz και κινήσεις φορτισμένων σωματιδίων σε πεδία δυνάμεων


4.7 Δύναμη που ασκεί το μαγνητικό πεδίο σε κινούμενο φορτίο

4.8 Κίνηση φορτισμένων σωματιδίων μέσα σε μαγνητικό πεδίο (εκτός από «Δ. Κίνηση σε ανομοιογενές μαγνητικό πεδίο»)

4.9 Εφαρμογές της κίνησης φορτισμένων σωματιδίων

 

Προσομοιώσεις

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις – Προβλήματα

Ερωτήσεις: σελ. 171-174, 4.14 έως 4.19 και 4.21 έως 4.31 (Εκτός η ερώτηση 4.20)

Ασκήσεις: σελ. 175-176, 4.41 έως 4.48.

Προβλήματα: σελ. 178-179, 4.58 έως 4.61 και 4.64 (Εκτός το πρόβλημα 4.62)

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Κινούμενο φορτίο σε Μαγνητικό Πεδίο

 

3ο Μέρος: Μαγνητική δύναμη Laplace και εφαρμογές


4.10 Δύναμη Laplace (εκτός από την απόδειξη της σχέσης 𝐹 = 𝐵𝐼𝑙𝜂𝜇𝜑)

4.11 Μαγνητική δύναμη ανάμεσα σε δύο παράλληλους ρευματοφόρους αγωγούς

 

Προσομοιώσεις


Οι δραστηριότητες και τα ένθετα δεν περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη.

 

Ερωτήσεις - Ασκήσεις - Προβλήματα

Ερωτήσεις: σελ. 174, 4.32 έως 4.35.

Ασκήσεις: σελ. 176-177, 4.49 έως 4.54.

Πρόβλημα: σελ. 179, 4.63 (Εκτός το πρόβλημα 4.62)

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Δύναμη Laplace

 

1ο μέρος: Επαγωγή

 

Από το Βιβλίο: «ΦΥΣΙΚΗ-ΤΕΥΧΟΣ Β΄», Γ’ Γενικού Λυκείου, Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών & Σπουδών Υγείας

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 . ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

4.5 Μαγνητική ροή

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. ΕΠΑΓΩΓΗ

5.1 Εισαγωγή

5.2 Ηλεκτρομαγνητική επαγωγή

 

Προσομοιώσεις

 

Παρατηρήσεις:

1. Στη σελίδα 186 και στο σχήμα 5.4 αναγράφεται αντίσταση R2 αντί για R1 όπως εμφανίζεται στη διπλανή σχέση VΓΔεπ-ΙR1 

2. Ο Β κανόνας του Κίρκοφ περιλαμβάνεται στη ύλη της Β’ Λυκείου.

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις – Προβλήματα

Ερωτήσεις: σελ. 212-213, 5.1 έως 5.8.

Ασκήσεις: σελ. 218-219, 5.34 έως 5.38.

Πρόβλημα: σελ. 223, 5.58.

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Επαγωγή

 

2ο Μέρος: Ευθύγραμμος αγωγός

5.3 Ευθύγραμμος αγωγός κινούμενος σε μαγνητικό πεδίο

(Εκτός από το παράδειγμα 5.3 και εκτός

(α) ασκήσεις και προβλήματα απόκτησης οριακής ταχύτητας ράβδου που κινείται σε κεκλιμένο επίπεδο,

(β) επαγωγικής τάσης ράβδου σε συνδυασμό με υπάρχουσα πηγή ΗΕΔ και

(γ) γενικά ερωτήματα σε ασκήσεις και προβλήματα υπολογισμού φυσικών μεγεθών (π.χ. της θερμότητας, του διαστήματος) μέχρι την απόκτηση της οριακής ταχύτητας της ράβδου.

5.4 Ο κανόνας του Lenz και η αρχή διατήρησης της ενέργειας στο φαινόμενο της επαγωγής

 

Παρατηρήσεις:

Εκτός ύλης είναι το παράδειγμα 5.3 της σελίδας 191 και όχι η σημείωση της σελίδας 190

 

Προσομοιώσεις

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις – Προβλήματα

Ερωτήσεις: σελ. 213-215, 5.9 έως 5.18.

Ασκήσεις: σελ. 219-220, 5.39 έως 5.42 ερώτημα α, (Εκτός οι ασκήσεις 5.42β, 5.43)

Προβλήματα: σελ. 223-226, 5.59, 5.60, 5.62, 5.67. (Εκτός τα προβλήματα 5.61, 5.63, 5.64, 5.65)

 

3ο Μέρος: Στρεφόμενος αγωγός

5.5 Στρεφόμενος αγωγός

 

Ασκήσεις

Ασκήσεις: σελ. 220, 5.44 έως 5.45. 

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Επαγωγή - κινούμενος αγωγός

 

4ο Μέρος: Εναλλασσόμενη τάση

5-6 Στρεφόμενο πλαίσιο - εναλλασσόμενη τάση

5-7 Εναλλασσόμενο ρεύμα

5-8 Ενεργός ένταση - Ενεργός τάση

5-9 Ο νόμος του Joule - Ισχύς του εναλλασσόμενου ρεύματος

 

Παρατήρηση:

1. Η παράγραφος 5-10 είναι εκτός ύλης αλλά το πρότυπο της γεννήτριας εναλλασσόμενης τάσης (εναλλακτήρας) στην παράγραφο 5-6 είναι εντός, συνεπώς αναμένεται οι μαθητές/τριες να γνωρίζουν την αρχή λειτουργίας της.

2. Λόγω διαφορών που παρατηρούνται ανάμεσα στις ηλεκτρονικές εκδόσεις του σχολικού βιβλίου (pdf και html) ως προς το κείμενο της παραπάνω υποενότητας / παραγράφου 5.6 (σελ. 195), προτείνεται το κείμενο της υποενότητας/ παραγράφου, να διατυπωθεί ως εξής:
«…η μαγνητική ροή μέσα από την επιφάνεια του πλαισίου θα είναι 𝛷𝛣 = 𝛣𝛢𝜎𝜐𝜈(𝜔𝑡). Καθώς το πλαίσιο στρέφεται η μαγνητική ροή μέσα από την επιφάνειά του μεταβάλλεται και κατά συνέπεια εμφανίζεται ηλεκτρεγερτική δύναμη από επαγωγή. Από το νόμο του Faraday προκύπτει:
𝛦𝜀𝜋 = ― 𝑑𝛷𝐵/𝑑𝑡 = 𝜔𝛣𝛢𝜂𝜇𝜔𝑡 

Εάν το πλαίσιό μας έχει Ν σπείρες τότε: 𝐸𝜀𝜋 = 𝛮𝛣𝜔𝛢𝜂𝜇(𝜔𝑡)».

 

Προσομοιώσεις

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Ερωτήσεις: σελ. 215-216, 5.19 έως 5.25. (εκτός η ερώτηση 5.26)

Ασκήσεις: σελ. 221, 5.46 έως 5.51. 

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Εναλλασσόμενα

 

5ο Μέρος: Αυτεπαγωγή

5.14 Αυτεπαγωγή

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις – Προβλήματα

Ερωτήσεις: σελ. 216-217, 5.27 έως 5.33.

Ασκήσεις: σελ. 222, 5.44 έως 5.51. και 5.54 έως 5.57.

Προβλήματα: σελ. 225-227, 5.66, 5.68 και 5.69.

 

Οι δραστηριότητες και τα ένθετα δεν περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη.

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Αυτεπαγωγή

 

1ο Μέρος: Ηλεκτρομαγνητικά Κύματα

Από το βιβλίο: «ΦΥΣΙΚΗ-ΤΕΥΧΟΣ Γ΄» των Ιωάννου Α., Ντάνου Γ., Πήττα Α., Ράπτη Στ., ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»


ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. ΚΥΜΑΤΑ


2.6 Παραγωγή Ηλεκτρομαγνητικών Κυμάτων

2.8 Το φάσμα της Ηλεκτρομαγνητικής Ακτινοβολίας


Οι δραστηριότητες δεν περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη.

 

Προσομοίωση 

 


Ερωτήσεις – Ασκήσεις


Ερωτήσεις: σελ. 77-78, 2.13 έως 2.20


Ασκήσεις: σελ. 82, 2.37 α,β (εκτός το ερώτημα 2.37γ)

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Ηλεκτρομαγνητικά Κύματα

 

Μπορείτε να έχετε συγκεντρωμένα τα ΗΜ κύματα στον παρακάτω πίνακα: Φάσμα Η/Μ κυμάτων

 

2ο Μέρος: Κβαντομηχανική

Από το βιβλίο: «ΦΥΣΙΚΗ-ΤΕΥΧΟΣ Γ΄» των Ιωάννου Α., Ντάνου Γ., Πήττα Α., Ράπτη Στ., ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΒΑΝΤΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ


7.1 Εισαγωγή

7.2 Η ακτινοβολία του μέλανος σώματος

 

Προσομοιώσεις

 

Ερωτήσεις

Ερωτήσεις: σελ. 247, 7.1 έως 7.4

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας: Μέλαν Σώμα

 

7.3 Το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο

 

Παρατηρήσεις


--Στο βιβλίο (σελ. 230) αναφέρεται ότι : “Για να υπερνικήσει τις δυνάμεις που το συγκρατούν στο μέταλλο ένα ηλεκτρόνιο πρέπει να προσλάβει ένα ελάχιστο ποσό ενέργειας. Η ενέργεια αυτή ονομάζεται έργο εξαγωγής και συμβολίζεται με φ. Το έργο εξαγωγής ποικίλει από μέταλλο σε μέταλλο ” Όπως είναι διατυπωμένος αυτός ο ορισμός πιθανόν να οδηγεί στην εντύπωση ότι κάθε ηλεκτρόνιο του μετάλλου αν προσλάβει την ενέργεια αυτή θα εξαχθεί. Μια σαφέστερη διατύπωση θα ήταν η εξής: “Έργο εξαγωγής είναι η ελάχιστη ενέργεια που απαιτείται για να εξαχθούν τα υψηλότατης ενέργειας ηλεκτρόνια από μέταλλο”. Προφανώς το σχολικό βιβλίο αναφέρεται μόνο σε αυτά.

-Λόγω του ότι τα διάφορα ηλεκτρόνια απαιτούν διαφορετικές ποσότητες ενέργειας για να δραπετεύσουν θα υπάρχει μια κατανομή κινητικών ενεργειών Κ τις οποίες έχουν τα φωτοηλεκτρόνια. Η μέγιστη όμως κινητική ενέργεια φωτοηλεκτρονίου θα είναι: Kmax = hf  - φ 

-Στη σελίδα 231 του σχολικού βιβλίου αλλά και σε ασκήσεις δεν γίνεται αναφορά σε μέγιστη κινητική ενέργεια αλλά θεωρείται ότι πρόκειται γι’ αυτήν, αφού το σχολικό βιβλίο αναφέρεται μόνο σε ηλεκτρόνια τα οποία, όταν είναι στο μέταλλο, έχουν την υψηλότερη δυνατή ενέργεια.

-Στη σελίδα 232 να αντικατασταθεί η έκφραση «Στην παράγραφο 6-11 είδαμε ότι ένα σωμάτιο με μηδενική μάζα ηρεμίας -τέτοιο είναι το φωτόνιο- έχει ενέργεια E=pc» με την έκφραση « Από τη θεωρία της σχετικότητας αποδεικνύεται πως το φωτόνιο έχει ενέργεια E=pc», λόγω του ότι οι μαθητές/-τριες δεν έχουν διδαχθεί στοιχεία από τη θεωρία της σχετικότητας η οποία καλύπτεται στο κεφάλαιο 6 του βιβλίου.

 

Προσομοιώσεις

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Ερωτήσεις: σελ. 247-248, 7.5 έως 7.6α, γ,δ και από 7.7 (Εκτός η ερώτηση 7.6β)

Ασκήσεις: σελ. 250-251, 7.15 έως 7.26

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας: Φύλλο εργασίας: Φωτοηλεκτρικό Φαινόμενο

 


7.4 Φαινόμενο Compton (Έως και την έκφραση «όπου Κe η κινητική ενέργεια του ανακρουόμενου ηλεκτρονίου» εκτός η απόδειξη της σχέσης 𝜆′ ― 𝜆 = ℎ/𝑚𝑐 (1 ― 𝜎𝜐𝜈𝜑) )

 

Παρατήρηση

-Στην περίπτωση αλληλεπίδρασης φωτονίου με ελεύθερα ηλεκτρόνια λαμβάνει χώρα μόνο το φαινόμενο Compton. Όταν τα φωτόνια αλληλεπιδρούν με ηλεκτρόνια που βρίσκονται στην ύλη μπορούν να προκαλέσουν είτε φωτοηλεκτρικό φαινόμενο, είτε φαινόμενο Compton. Το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο είναι πιθανότερο για μικρές ενέργειες φωτονίων, ενώ το φαινόμενο Compton για μεγαλύτερες ενέργειες διότι στην περίπτωση αυτή τα ηλεκτρόνια συμπεριφέρονται ως ελεύθερα ακόμα και αν δεν είναι.

 

Προσομοίωση

 

Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Ερωτήσεις: σελ. 248-249, 7.8 έως και 7.10 

Ασκήσεις: σελ. 251-253, 7.27 έως 7.29

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλλο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Φαινόμενο Compton

 

7.5 Η κυματική φύση της ύλης

7.6 Αρχή της αβεβαιότητας

7.7 Κυματοσυνάρτηση και εξίσωση Schrödinger (μέχρι και τη συνθήκη κανονικοποίησης, εκτός η εξίσωση του Schrödinger δηλαδή το «Πως βρίσκουμε όμως μια κυματοσυνάρτηση» )

 

Παρατηρήσεις:

- Στη σελίδα 235 του σχολικού βιβλίου αναφέρεται το φαινόμενο περίθλαση. Προτείνεται να γίνει περιγραφή του φαινομένου με λίγα λόγια και εικόνες ως το άπλωμα, ή η απόκλιση από την ευθύγραμμη διάδοση ενός κύματος όταν συναντά μια στενή σχισμή σε σχέση με το μήκος κύματός του. Όσο πιο στενή είναι η σχισμή τόσο μεγαλύτερο το άπλωμα. 

-Στο κάτω όριο του γινομένου των αβεβαιοτήτων αυτό όμως που έχει σημασία δεν είναι η μικρή αυτή διαφορά αλλά η τάξη μεγέθους της ποσότητας στο δεύτερο μέλος της ανισότητας.

 

Προσομοίωση 


Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Ερωτήσεις: σελ. 249, 7.11 έως και 7.14

Ασκήσεις: σελ. 252-253, 7.30 έως 7.35

 

Στη συνέχεια εξασκηθείτε στο ακόλουθο φύλlο εργασίας:Φύλλο εργασίας: Κυματική φύση - Αβεβαιότητα

 

Μπορείτε να δείτε παλαιότερα θέματα στα κύματα εδώ:Θέματα εξετάσεων Ηλεκτρομαγνητισμός - Επαγωγή - Κβαντομηχανική

 

Εξασκηθείτε στον πίνακα των τύπων που δίνεται στις εξετάσεις

 

Πίνακας τύπων και δεδομένων

Ημερολόγιο

Προθεσμία
Γεγονός μαθήματος
Γεγονός συστήματος
Προσωπικό γεγονός

Ανακοινώσεις

Όλες...