Μάθημα : Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία - Β΄ Λυκείου
Κωδικός : 2953010248
2953010248 - ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΒΑΡΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Περιγραφή Μαθήματος

Σημειώσεις και υποστηρικτό υλικό στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας για τις μαθήτριες και τους μαθητές της Β΄ Λυκείου.
Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α Σ Π Ο Υ Δ Ω Ν
ΝΕOΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται σε δραστηριότητες και να απαντούν σε ερωτήματα/ερωτήσεις που απορρέουν από κείμενα που αναφέρονται σε κάποια ή κάποιες από τις θεματικές ενότητες, όπως αυτές ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών.
Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται:
- Να κατανοούν, να ερμηνεύουν και να προσεγγίζουν κριτικά τα κείμενα με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο αναπαριστώνται ιδέες, αντιλήψεις, προκαταλήψεις για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον κόσμο
- Να προσεγγίζουν τη δομή και τη γλώσσα των κειμένων και τα κειμενικά τους χαρακτηριστικά, καθώς και τη σχέση που έχει η γλώσσα και η οργάνωση των κειμένων με την περίσταση και τον σκοπό της επικοινωνίας
- Να παράγουν κείμενα, με βάση κείμενα αναφοράς, με στόχο: α) τον μετασχηματισμό των γλωσσικών και νοηματικών δομών (σημασιών) των κειμένων, β) τη συνοπτική νοηματική απόδοση μέρους των κειμένων ή των απόψεων που διατυπώνονται για κάποιο ζήτημα, γ) τη διατύπωση και έκφραση δικών τους απόψεων, σε επικοινωνιακό πλαίσιο, σχετικά με συγκεκριμένα ερωτήματα/θέματα/απόψεις που τίθενται στα κείμενα αναφοράς.
Τα κείμενα σχετίζονται νοηματικά με τις εξής θεματικές ενότητες:
- Πληροφόρηση
- Δημοσιογραφία
- Τύπος
- ΜΜΕ
- Εργασία
- Επιλογή επαγγέλματος
- Στερεοτυπικές αντιλήψεις
- Φυλετικός και κοινωνικός ρατσισμός
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναμένεται να είναι σε θέση:
- Να προσεγγίζουν τους χαρακτήρες με βάση τα δεδομένα του κειμένου (όνομα, εξωτερική εμφάνιση, ενέργειες, σχέσεις με άλλα πρόσωπα, δικά τους λόγια και σκέψεις, λόγια και σκέψεις άλλων προσώπων για αυτούς και στάση του αφηγητή), με σκοπό να εντοπίζουν χαρακτηριστικά τους στοιχεία που φωτίζουν τη δράση τους
- Να αναγνωρίζουν στα κείμενα τον συνδυασμό συμβόλων, σχημάτων λόγου και κειμενικών δεικτών εν γένει, με σκοπό να εμπλουτίζουν την κατανόησή τους
- Να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο στοιχεία του λόγου των προσώπων, γλωσσικές επιλογές (ρηματικά πρόσωπα, χρόνοι, εγκλίσεις των ρημάτων, στίξη) και να αναγνωρίζουν το πώς αυτά παράγουν νόημα
- Να αξιοποιούν στις ερμηνευτικές τους απόπειρες κειμενικά στοιχεία και επιλογές μορφολογικού χαρακτήρα, με σκοπό να τεκμηριώνουν τις θέσεις και τις ανταποκρίσεις τους.
Στην ενότητα αυτή θα παρουσιάσουμε τη θεωρία που σχετίζεται με τα τρία υποερωτήματα του πρώτου θέματος:
π ρ ώ τ ο υ π ο ε ρ ώ τ η μ α
Ερωτήσεις κατανόησης κειμένου - Δημιουργία μικροκειμένων ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
δ ε ύ τ ε ρ ο υ π ο ε ρ ώ τ η μ α
Συνοχή και συνεκτικότητα κειμένου
Γλωσσικές επιλογές: η λειτουργία τους ως προς το νόημα και το ύφος του κειμένου
Σημεία στίξης ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
(Μπορείτε να συμβουλευτείτε και τη βιντεοπαρουσίαση από το κανάλι Φilhub για τη χρησιμοποίηση και την αποκωδικοποίηση των σημείων στίξης)
Δημιουργία και σχολιασμός τίτλου, Τρόποι και μέσα πειθούς ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
τ ρ ί τ ο υ π ο ε ρ ώ τ η μ α
Ενεργητική και παθητική σύνταξη, Ονοματοποίηση και Τροπή μετοχών
Μακροπερίοδος - μικροπερίοδος λόγος, Ευθύς - πλάγιος λόγος, Λεξιλόγιο ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
Λειτουργίες της γλώσσας, Τροπικότητα ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
Στην ενότητα αυτή θα παρουσιάσουμε τη θεωρία που σχετίζεται με την παραγωγή λόγου:
γ ε ν ι κ ά
Δημιουργία παραγράφου και τεχνικές ανάπτυξης ιδεών
Περιστάσεις επικοινωνίας - Κειμενικά είδη ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
Αξιολόγηση αποτελεσματικότητας προλόγου - επιλόγου. Επικοινωνιακές τεχνικές
θ έ μ α τ α
Πληροφόρηση - Παραπληροφόρηση ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
Συμβουλευτείτε και τα παρακάτω βίντεο για το φαινόμενο της παραπληροφόρησης:
- TED-ed: Πώς διαδίδονται τα ψεύτικα νέα
- Helping Students Identify Fake News with the Five C's of Critical Consuming
Δημοσιογραφία - ΜΜΕ - Τύπος ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
Μπορείτε να συμβουλευτείτε και τα παρακάτω βίντεο για τον αντίκτυπο των ΜΜΕ:
- ekthesi.ekfrasi: Δημοσιογραφική Δεοντολογία
- ChrashCourse: Media Institution
- Khan Academy: Mass media, Society and Culture
Φυλετικός και κοινωνικός ρατσισμός
Εργασία - Ανεργία ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
Συμβουλευτείτε και τα παρακάτω βίντεο από τη διαδικτυακή πλατφόρμα ekthesi.ekfrasi.:
Στην παρούσα ενότητα θα ασχοληθούμε με τις ερωτήσεις που αφορούν το Λογοτεχνικό Κείμενο - Κείμενο 2:
Λογοτεχνικοί χαρακτήρες και αφηγηματικές τεχνικές
Γλωσσικές επιλογές: η λειτουργία τους ως προς το νόημα και το ύφος του κειμένου
Διάκριση παραδοσιακής - μοντέρνας ποίησης ( π α ρ ο υ σ ί α σ η )
Στην ενότητα αυτή θα ασχοληθούμε με το τέταρτο θέμα και τη δημιουργία ερμηνευτικού σχολίου για το Λογοτεχνικό Κείμενο - Κείμενο 2:
Κειμενικοί δείκτες και ερμηνευτικό σχόλιο
(δείτε και τον σύντομο οδηγό για την προσέγγιση του ερμηνευτικού σχολίου από τον κ. Μπικάκη και τον ιστότοπο filologika.gr)
Στην ενότητα αυτή θα βρείτε τα Λογοτεχνκά Κείμενα που μελετάμε στην τάξη με μία σύντομη ανάλυσή τους:
- Νίκος Καββαδίας, Πούσι
- Ηλίας Βενέζης, Το νούμερο 31328
- Γιώργος Σεφέρης, Ελένη
- Κούλα Αδαλόγλου, Brokenvoice
- Άντον Τσέχωφ, Ο παραμορφωτικός καθρέφτης
- Νίκος - Αλέξης Ασλάνογλου, Εκκοκιστήρια Α'
- Κώστας Καρυωτάκης, Ανδρείκελα
- Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Η φόνισσα
- Γεώργιος Βιζυηνός, Το αμάρτημα της μητρός μου
- Κική Δημουλά, Σημεῖο Ἀναγνωρίσεως
- Γιώργης Παυλόπουλος, Τα αντικλείδια
- Αντώνης Σουρούνης, Γέλια
- LEX , Ευτυχισμένες ημέρες
- Ευγενία Φακίνου, Αστραδενή
- Μάρω Δούκα, Ουράνια μηχανική
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
Όλες...-
Πέμπτη 17 Απριλίου 2025 - 7:48 μ.μ.